09122300697

مطالب پر بازدید

تائیدطلبی چیست؟ شامل چه رفتارهایی می شود؟ چگونه تائید طلب نباشیم؟

تائیدطلبی چیست؟ شامل چه رفتارهایی می شود؟ چگونه تائید طلب نباشیم؟

ما انسان ها از اینکه دیگران ما را تائید کنند لذت می بریم، اما گاهی تائید طلبی تبدیل به مشکلی بزرگ شده و آن وقتی ست که فرد نیاز شدیدی به تائید دیگران در خود حس می کند، طوری که اگر این تائید را دریافت نکند حالش بد شده و از لحاظ احساسی و عاطفی بهم می ریزد.

افرادی که درگیر تائیدطلبی هستند به طور مداوم کارهایی را انجام می دهند که مورد پسند دیگران باشند‌. آنها در مواقع حساس مانند تصمیم گیری هایشان در زندگی، اگر تائید دیگران را دریافت نکنند دچار بحران یا مشکل می شوند. آنها در روابط بین فردی، عاطفی و اجتماعی خود اصطلاحاً تبدیل به فردی “مهرطلب” می شوند‌. مهر طلب ها می خواهند به هر قیمتی که شده ثابت کنند خوب و دوست داشتنی اند‌. آنها نیاز شدیدی به توجه دیگران داشته و حاضرند خود را به آب و آتش بزنند، خود را توی هر دردسری بیاندازند تا توجه و تائید دیگران را از دست ندهند.

خانم هاریت بریکر در کتابش با عنوان مهرطلبی می گوید “مهرطلب ها صرفاً آدم های خوبی نیستند که می خواهند همه را راضی و خشنود نگه دارند بلکه کسانی هستند که وقتی می خواهند به کسی جواب “نه” بدهند جواب “آری” را انتخاب می کنند”. افراد مهر طلب معمولاً با افراد مهربان اشتباه گرفته می شوند چون از آن دسته آدم هایی اند که می خواهند دائماً به دیگران کمک کنند و برای این کار حتی حاضرند از خودشان هم بگذرند و هر سختی را به جان بخرند‌. تائید طلب ها یا همان مهرطلب ها نمی توانند به کسی نه بگویند و هرکاری می کنند که مورد تائید باشند.

آنها به توجه و تائید دیگران نیاز شدید دارند‌ و در روابط عاطفی، کاری و اجتماعی خود به هر قیمتی می خواهد خوب بودنشان را ثابت کنند. آنها از ابراز خشم و ناراحتی خود در رابطه با دیگران دوری می کنند تا مبادا توجه و تائید آنها را از دست بدهد‌.

13 مورد از مشخصات افراد تائید طلب یا مهرطلب:

  1. فرد از اینکه دیگران درباره اش چگونه فکر می کنند‌ خیلی نگران است.
  2. فرد می خواهد همه او را دوست داشته باشند.
  3. فرد همیشه نگران است که مبادا دیگران را ناراحت کند. به همین دلیل همیشه به رفتارها و حرفهایش فکر کرده و دچار نشخوار فکری می شود.
  4. فرد نمی تواند مخالفتش را به دیگران نشان دهد چون می ترسد حمایت یا تائید آنها را از دست بدهد.
  5. فرد برای کسب حمایت و تائید دیگران تقریباً دست به هر کاری می زند حتی کارهای ناخوشایند!
  6. فرد در موقعیت های اجتماعی مضطرب می شود چون فکر می کند دیگران او را قضاوت می کنند یا دوستش ندارند.
  7. دریافت توجه، تشویق و تائید افراطی از دیگران باعث می شود فرد احساس ارزشمند بودن کند.
  8. بسیاری از تصمیم های فرد بر اساس آنچه دیگران خواسته اند گرفته شده و بدون دیگران نمی تواند تصمبم گیری کند.
  9. وقتی فرد تنهاست خود را درمانده حس کرده و به طور غیر واقع بینانه ای از تنهایی می ترسد چون به شدت معتقد است تنهایی او را نابود می کند و نمی تواند به تنهایی از پس زندگی اش برآید.
  10. فرد به تنهایی از پس هیج کاری برنمی آید چون عزت نفس اش پایین است و احساس بی کفایتی دارد و این به این دلیل است که نمی توانم درست قضاوت کرده و تصمیم بگیرد.
  11. فرد همه ی اختلاف نظرها با خودش را به عنوان “طرد شدن” در نظر می گیرد و از این طرد شدن به شدت آسیب می بیند.
  12. فرد هیچ گاه در زندگی اش احساس رضایت نداشته چون همه ی انتخاب ها و تصمیماتش با توجه به نیازهای دیگران بوده نه نیازهای خودش!
  13. فرد خیلی وقت ها دچار احساس پوچی، بی هویتی، گیجی، تنهایی، عدم اعتماد به نفس و افسردگی می شود چون واقعاً نمی داند کیست و چه می خواهد.

چه عواملی باعث تائیدطلبی در افراد می شود؟

مطابق با دیدگاه طرحواره درمانی در روانشناسی، از عوامل شکل گیری تائیدطلبی می توان به تجربه های کودکی و الگوهای رفتاری که در دراز مدت با توجه به رفتار والدین شکل داده ایم اشاره کرد. مطابق با این دیدگاه، افراد تائید طلب‌ دارای طرحواره ی پذیرش جویی و جلب توجه بوده و معمولاً والدینی داشته اند که تائیدطلبی را در آنها پرورش داده اند. والدینی که:

  • به حفظ ظاهر بسیار اهمیت داده و نظر دیگران برایشان بسیار مهم بوده است.
  • بسیار کنترل گر بوده اند و آنها بودند که تعیین می کردند فرزندشان چه سرگرمی و علایقی داشته باشد و چه مسیری را در زندگی طی کند.
  • فقط زمانی به فرزندشان عشق و توجه داشتند که فرزند بتواند آنها را خشنود و خرسند کند.

همچنین موارد دیگری همچون فوت یکی از والدین یا هر دو، یا مورد غفلت و بی اعتنایی قرار گرفتن توسط والدین ممکن است باعث شود بعضی افراد با ترس از ترک شدن و تتها گذاشته شدن بزرگ شوند.

4 راهکاری که کمک می کند تائیدطلب نباشیم

۱) لطفا خودتان را به اندازه کافی دوست بدارید.

وقتی خودتان را دوست داشته باشید به مرور زمان عزت نفس تان بیشتر می شود، به خودتان بیشتر احترام می گذارید، دیگر از تائید نشدن توسط دیگران نمی ترسید، دیگر نگران افکار و باورها و قضاوت های دیگران نیستید و برایتان مهم نیست که دیگران درباره ی شما چگونه فکر می کنند.

۲) خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

مقایسه کردن خود با دیگران تله ای است که افراد دچار تائیدطلبی معمولاً در آن گیر کرده اند. وقتی دست به مقایسه کردن خود با دیگران می زنیم خود را نادیده می گیریم‌، احساس بی ارزشی می کنیم و دچار افسردگی می شویم. دستاوردهای کوچک دیگران را بزرگنمایی کرده و دستاورهای بزرگ خود را کوچکنمابی می کنیم. پس بهتر است از مقایسه کردن خود با دیگران دست بکشیم و واقع بینانه تر به خود و توانایی های خود نگاه ‌کنیم.

۳) ترس های تان را یادداشت کنید.

از هر چیزی که باعث می شود ترس از تایید نشدن داشته باشید لیستی تهیه کنید. با نوشتن ترس های تان آنها را شناسایی کرده و می توانید با آنها روبرو شوید و کم کم آنها را دور بریزید‌. بسیاری از ترس ها ساخته و پرداخته ی ذهن ما بوده و بنابر بر تجربه های ما از کودکی تا بزرگسالی شکل گرفته اند و اکثر اوقات در دنیای واقعی ترس های مان به واقعیت تبدیل نمی شوند.

۴) خودتان برای خودتان تصمیم بگیرید.

شما فقط یکبار در این دنیا شانس زندگی کردن دارید و جایز نیست برای زندگی تان دیگران تصمیم بگیرند. لازم نیست برای دریافت تائید دیگران زندگی و روابط تان را خراب کتید‌. برای تصمیم های زندگی تان کافی ست به قلب تان گوش کنید نه نیازهای دیگران!

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد
 منابع:

گنجی مهدی، گنجی حمزه، (۱۳۹۴)، آسیب شناسی روانی DSM-5

https://brightside.me/inspiration-psychology/6-ways-to-stop-seeking-approval-from-other-people-802344/

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *