09122300697

مطالب پر بازدید

 ترک اعتیاد بدون درد و خماری امکان پذیر است؟

 ترک اعتیاد بدون درد

 ترک اعتیاد بدون درد

درد و خماری ناشی از ترک اعتیاد، یکی از مهم‌ترین ترس‌های بیماران دچار اعتیاد است. این ترس مانع محکمی برای آن‌ها برای حرکت به سمت بهبودی کامل و رهایی از اعتیاد می باشد و پیوسته به دنبال راهی برای ترک اعتیاد بدون درد و خماری هستند.

ترجمه ی زندگی در این مقاله سعی دارد این موضوع را که آیا ترک اعتیاد بدون درد و خماری امکان پذیر است یا خیر را برایتان شرح دهد.

۴ روش ترک اعتیاد

امروزه روش های متنوعی برای درمان بیماران مبتلا به اعتیاد وجود دارد که شامل:

  1. ترک اعتیاد در خانه
  2. ترک اعتیاد به شکل کاهش تدریجی دوز مصرفی مواد مخدر بدون استفاده از دارو
  3. ترک اعتیاد در مراکز ترک به همراه بستری شدن و دارو درمانی
  4. ترک اعتیاد با داروهای کمک کننده گیاهی می باشد.
  • 1) ترک اعتیاد در خانه

افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد در منزل یا خوددرمانی دارند، مسیر سخت و خطرناکی را انتخاب کرده‌اند، گاهی چنین تصمیمی باعث می‌شود که اعتیاد نه تنها درمان نشود بلکه شدیدتر و وخیم تر هم شود. ترک اعتیاد در خانه تنها زمانی موفق خواهد بود که انگیزه های درونی قدرتمندی برای این کار وجود داشته باشد و دنبال کردن روش ترک اعتیاد در منزل قبل از هر چیز به تصمیم قطعی و دلایلی قوی نیاز دارد. قبل از تصمیم گیری برای ترک اعتیاد در خانه بهتر است نگاهی به خود بباندازید و دلایل ترک اعتیاد خود را کاملاً بررسی کنید. نوشتن دلایل و انگیزه های ترک، در این مسیر به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

  • 2) ترک اعتیاد به شکل کاهش تدریجی دوز مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو

در روش های درمانی پرهیزمدار که امروزه بسیار گسترش یافته اند، درمان ها به صورت گروه درمانی همراه با جلسه های مشاوره و کاهش تدریجی دوز مخدر مصرفی انجام می شوند. در این روش فرد با کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر و شرکت در گروه های روان درمانی تحت نظر یک روانشناس متخصص می تواند فرآیند ترک مواد مخدر را با موفقیت به سرانجام برساند.

  • 3) ترک اعتیاد با داروهای جایگزین

در این روش ترک اعتیاد، از داروهای جایگزینی استفاده می شود که حتما باید تحت نظر یک پزشک متخصص مصرف شوند چرا که این داروها اعتیاد آور بوده و می توانند وابستگی به دو ماده مخدر را در فرد ایجاد کنند.

برخی افراد با رویای ترک اعتیاد بددن درد و خماری به طور خودسرانه اقدام به استفاده از داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرونورفین و سایر داروها می کنند. این داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر نمی شود، بلکه با توجه به قدرت این داروها، در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مصرفی به این داروها نیز معتاد می شود.

 

  • 4) ترک اعتیاد بدون درد و خماری با داروهای گیاهی

امروزه داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد بدون درد و خماری و بیشتر به عنوان یک داروی کمکی برای کمک به ترک اعتیاد و تسکین و آرام کردن علائم خماری بدن در هنگام ترک اعتیاد کاربرد دارند. داروهای گیاهی بر هر دو جنبه روحی و جسمی علایم فرد معتاد در دوران ترک ‌تأثیر می‌گذارند. شواهد بسیاری ثایت کرده است که ترک اعتیاد تاثیرات بلند مدت جسمی و روانی برای فرد معتاد داشته و ترس از خماری و دردهای ناشی از قطع مصرف مواد مخدر باعث می شود معتادان بسیاری نتوانند مواد مخدر را قطع مصرف کنند.

تا مدت زیادی هم بر روی جسم و هم بر روی روان فرد، تاثیرات دردناکی باقی می‌گذارد. اهمیت داروهای گیاهی بیشتر برای تسکین درد در هنگام ترک اعتیاد و از بین بردن و پاک کردن مواد و خلط‌هایی است که در بدن بیمار وجود دارند کاربرد دارد.

علائم خماری مواد مخدر

زمانی که فرد مصرف کننده در یک بازه زمانی کوتاه مدت میزان موادی که به صورت روزانه مصرف می‌کرد را قطع کرده و مواد به بدن او نرسد و یا میزان مواد مصرفی خود را کم کند علائم خماری ترک مخدر در فرد ظاهر می‌شود.

بسته به نوع ماده ی مخدر مصرفی، علائم خماری می‌تواند دامنه بسیار وسیعی داشته باشند. مثلاً علائم ترک مواد افیونی با علائم ترک مواد توهم زا فرق دارند. اما به طور کلی علائم و عوارض قطع مصرف مواد مخدر هم به صورت جسمی و هم به صورت روانی در فرد بروز پیدا می‌کند.

قطع مصرف مواد مخدر باعث بروز علائمی همچون:

  • لرزش و تعریق بیش از حد
  • آبریزش بینی
  • احساس دردهای عضلانی و مفصلی
  • بروز مشکلات گوارشی همچون اسهال و استفراغ و در برخی موارد یبوست
  • تنگی نفس، ایجاد مشکلات پوستی در کنار خارش شدید بدن و احساس سوزش شدید در ناحیه پاها

و عوامل روانی همچون:

  • بی‌قراری و استرس شدید
  • بروز رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی
  • احساس کسلی و عدم توانایی فرد در تمرکز
  • احساس افسردگی و اضطراب
  • افکار پارانویا می شود.

ترک اعتیاد بدون درد و خماری

امروزه استفاده از روش هایی که درد و خماری معتادان را کمتر می کند رواج بسیاری یافته و این روش ها در میان متقاضیان ترک مواد مخدر طرفداران بسیاری دارد. یکی از این روش ها استفاده از داروهای گیاهی است. عده ای بر این باورند که این نوع داروها معمولاً نسبت به داروهای دیگر بی ضرر تر بوده و برای تسکین و آرام نمودن دردهای ناشی از خماری و ترک اعتیاد کاربرد فراوانی دارند. عده ای نیز معتقدند که در منزل و بدون بستری شدن در بیمارستان و به کمک داروهای گیاهی می توان اعتیاد را ترک کرد.

لازم به ذکر است که ترک اعتیاد فرآیندی مشکل و زمان بر بوده و  برای ترک اعتیاد در منزل باید اولاً انگیزه ای بسیار قوی داشته باشید و ثانیاً زیر نظر یک متخصص اعتیاد در منزل این کار را انجام دهید و ثالثاً می توان از کمک داروها و مکمل های گیاهی نیز برای تسکین دردهای ناشی از ترک مواد مخدر بهره مند شد.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *