09122300697

مطالب پر بازدید

ترک اعتیاد در خانه

اعتیاد بلایی خانمان سوز است؛ اما نباید آن را پایان خط دانست. برای اینکه از قدیم روش‌های زیادی برای ترک اعتیاد وجود داشته و هر اندازه که علم پیشرفت می‌کند، این روش‌ها بیشتر و آسان‌تر می‌شود. دو روش رایجی که معمولا برای کنار گذاشتن موادمخدر استفاده می‌شود، ترک آن در خانه یا کمپ است. اینکه کدام روش کارآمدتر است، کاملا بستگی به روحیه افراد دارد. برای بسیاری از افراد کنار گذاشتن موادمخدر زمانی که در محیط کمپ قرار می‌گیرند، راحت‌تر است؛ اما عده زیادی هم ترجیح می‌دهند تا این کار را در خانه انجام دهند. این دسته از افراد به آگاهی و اطلاعات بیشتری نیاز دارند. خوشبختانه این اطلاعات در این مطلب به طور کامل در اختیار شما قرار گرفته تا بتوانید ترک اعتیاد راحت‌تری در خانه داشته باشید.

 

آیا ترک اعتیاد در خانه کار درستی است؟

قبل از هر چیز باید به پاسخ این سوال برسیم که آیا اصلاَ کار صحیحی است که اعتیاد به مواد مخدر را در خانه کنار بگذاریم؟ روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که برخی از آنها مانند کنار گذاشتن ناگهانی مواد مخدر غیر اصولی و خطرناک است و برخی دیگر که زیر نظر متخصص، همراه با دارو و کمک‌های پزشکی باشد، برای بسیاری از افراد کارآمد خواهد بود. از آنجایی که بخشی از فرایند ترک مواد مخدر مربوط به ذهن است، اگر بیمار در جایی که احساس راحتی و امنیت بیشتری دارد، این کار را انجام دهد، قطعاَ نتیجه بهتری هم خواهد گرفت. طبیعتاَ بسیاری از افراد در محیط خانه احساس بهتری نسبت به کمپ‌های ترک اعتیاد خواهند داشت.

حقیقت ترک اعتیاد در خانه چیست؟

ترک اعتیاد در خانه یک چالش پیچیده و حساس است که فقط با داشتن عزم و اراده‌ای راسخ، انجام آن برای افراد امکان‌پذیر خواهد بود. کنار گذاشتن اعتیاد کار سخت و زمان‌بری است که با توجه به موارد بسیاری همچون نوع اعتیاد، شدت آن، ویژگی‌های فردی و حمایت اجتماعی ممکن است برای برخی از افراد حتی سخت‌تر هم باشد. اگر خودتان، یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان تصمیم دارید در خانه مواد مخدر را کنار بگذارید، قبل از هر چیز باید یک مشاور یا راهنمای حرفه‌ای در کنار خود داشته باشید. مشاوران شما را با نحوه مدیریت استرس، افزایش اعتماد به نفس و توسعه مهارت‌های مقابله با اعتیاد آشنا می‌سازند. حمایت دریافتی از خانواده و دوستان نیز می‌تواند بسیار اثربخش باشد و انگیزه افراد را افزایش دهد.

برای ترک اعتیاد در خانه چکار کنیم؟

ترک اعتیاد همچون سایر بیماری‌ها نیازمند درمان‌های دارویی، پزشکی به همراه حمایت‌ه خانواده و جامعه است. مهم‌تر از همه، اراده قوی خود شخص نقش مؤثری در رهایی از وابستگی به مواد در خانه دارد. البته شماری راهکارهای عملی هم برای رهایی راحت‌تر از این بیماری وجود دارد که از میان آنها می‌توان به آرام و ایمن ماندن، یافتن حمایت، پرت کردن حواس خود، زمان خواب مناسب، استفاده از ملاتونین، پذیرش گذشته و اعتیاد و… اشاره کرد.
برای راحت‌تر ترک کردن مواد مخدر باید ترشح هورمون اندورفین در بدن افزایش یابد. سرگرم شدن با علایق در این مسیر بسیار کمک کننده است. پزشکان در این شرایط داروهایی همچون لیبریوم (کلردیازپوکساید) برای بیمار تجویز می‌کنند تا از میزان آشفتگیش کاسته شود. ترازودون از دیگر داروهای اثرگذار در زمینه ترک اعتیاد به تریاک محسوب می‌شود؛ چراکه اغلب افراد معتاد به این ماده، بی‌خوابی را تجربه می‌کنند.
اما مهم‌تر از هر چیز این است که در این مسیر انتظارات منطقی از خود یا شخص بیمار داشته باشید و زمانی که علائم اعتیار به مواد مخدر ظاهر شد، بدون ترس و سرزنش خود به مسیر ادامه دهید.

 

بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد در منزل

اعتیاد، مغز و روح را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و به همین دلیل است که ترک آن افراد را با چالش زیادی رو به رو می‌کند. بهترین شیوه ترک اعتیاد در منزل را می‌توان دریافت مشاوره صحیح و بهره بردن از خدمات پزشکی دانست. افراد متخصص در این زمینه معمولاَ برحسب شرایط روحی و جسمی فرد، برنامه درمانی جامعی را تنظیم می‌کنند و این برنامه ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد. از آنجایی که سم‌زدایی باید به‌صورت تدریجی انجام شود و امکان دارد در طول این پروسه بیار به داروها و مسکن‌های قوی نیاز پیدا کند، حضور یا مشاوره گرفتن از یک متخصص الزامی به نظر می‌رسد. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مسکن ها، مقاله مسکن قوی برای ترک اعتیاد را مطالعه کنید.

راه های ترک اعتیاد در خانه

راه‌های بسیاری وجود دارد که در طول مدت ترک اعتیاد در خانه می‌‌توانید آن‌ها را به کار گیرید. از جمله راه‌های موجود می‌‌توان به ترک اعتیاد با داروهای جایگزین، ترک به شیوه سم‌زدایی و ترک به شیوه سنتی اشاره کرد.

ترک اعتیاد با داروهای جایگزین

در روش جایگزینی، داروهای مخدر یا شبه مخدر استفاده می‌شوند و معمولاً فرد به استراحت نیاز پیدا نخواهد کرد و به راحتی می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را به انجام برساند و در عین حال، نشانه‌های بسیار خفیفی را تجربه خواهد کرد.

ترک به روش سم زدایی

ترک به روش سم‌زدایی یکی از شیوه‌های ترک اعتیاد در منزل محسوب می‌شود. در این شیوه، بیمار از داروهای آنتاگونیست در حجم بالا استفاده می‌کند. دوز دارو تا حدی بالا می‌رود که فرد دیگر هوشیاری نداشته باشد و نشانه‌های خماری را احساس نکند. سم‌زدایی شیوه‌های متفاوتی نیز داشته که از میان آنها می‌توان به سم‌زدایی فوق سریع، سم‌زدایی سریع، سم‌زدایی تدریجی و سم‌زدایی با شبه مخدرها اشاره کرد.

‌روش ترک ناگهانی مخدر

در این شیوه شاهد قطع مصرف مخدر به صورت یکباره هستیم که انجام این کار، خطراتی خواهد داشت. در صورتی که سابقه مصرف بالای مخدر را داشته باشید و این مواد را در منزل به صورت ناگهانی و بدون مشورت پزشک ترک کنید، امکان دارد با عوارض خطرناکی همچون تشنج، سکته مغزی، حمله قلبی و… مواجه شوید. با بهره‌مندی از راهنمایی‌های مشاورین، علائم را مدیریت کنید و اجازه ندهید که عوارض خطرناک آن، شما را گرفتار کند.

روش سنتی و تدریجی

در این شیوه، تلاش فرد بر آن است که کاهش مصرف با گذر زمان اتفاق افتد و در نهایت شخص کامل مواد اعتیادآور را کنار بگذارد. این روش گزینه مناسب‌تری نسبت به شیوه ناگهانی محسوب می‌شود؛ اما امکان دارد که اعتیاد بازگردد. روش سنتی و تدریجی، عوارض کمتری را در پی داشته و در صورتی که تحت نظر روانشناس و مشاورین این پروسه را تکمیل کنید، احتمال بازگشت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

ترک اعتیاد در منزل چقدر طول می کشد؟

برای اینکه اعتیاد به هریک از مواد مخدر را ترک کنید، به مدت زمان متفاوتی نیاز خواهید داشت. گاهی شما اعتیاد به مواد مخدر را در مدت زمان کوتاه‌تری درمان می‌کنید و درد جسمانی کمتری در این زمان متوجه شما می‌شود. هریک از انواع مخدرها، دوره ترک مختص به خود را داشته و مواد مصرفی، میزان استفاده، روحیات شما و… تعیین می‌کند که به چه مدت زمان برای ترک اعتیاد در منزل نیاز دارید. شرایط شخصی فرد نیز می‌تواند مدت زمان ترک اعتیاد را افزایش یا کاهش دهد.

کلام آخر
بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به کمپ، مواد مخدر را در خانه ترک کنند. این کار امکان‌پذیر است اما برای اینکه خطری فرد بیمار را تهدید نکند باید تمام مراحل تخت نظارت متخصص انجام شود. اگرچه داروها و روش‌های پزشکی کمک زیادی به راحت‌تر کنار گذاشتن مواد مخدر می‌کند اما آنچه بیش از همه مهم است، ارائه قوی کسی است که می‌خواهد اعتیاد را کنار بگذارد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *