09122300547

مطالب پر بازدید

ترک تریاک، نشانه ها و انواع روش های ترک تریاک چیست؟

نشانه های ترک تریاک چیست؟

نشانه ها و علائمی که بعد از ترک تریاک بروز می کند با اصطلاح PAWS شناخته می شود. نشانه های PAWS معمولاً به صورت روانی و در خلق و خوی فرد خود را نشان می دهند و به مرور زمان به تدریج کاهش می یایند. بهبود کامل نشانه های ترک به مراقبت های بعد از ترک بستگی دارد.

تغییرات و نشانه های رفتاری ترک تریاک معمولاً به طور آنی به بیمار حمله ور شده و بعد از مدتی هم از بین می روند. کسانی که اقدام به ترک تریاک در منزل می کنند لازم است که با علایم و نشانه های ناگهانی ترک تریاک آشنا باشند تا بتوانند با آگاهی از این علایم، دوران قطع مصرف را راحت تر و با آمادگی بیشتری سپری کنند. با این وجود، این علایم ناگهانی ممکن است حتی تا یک سال نیز به طول بیانجامد.

۱۵ نشانه های بالینی قطع مصرف تریاک:

معمولاً شش تا هشت ساعت بعد از آخرین مصرف تریاک، علایم قطع آن در کسی که یک تا دو هفته بطور مداوم تریاک مصرف کرده، بوجود می آید. این علائم در روز دوم و سوم به اوج خود رسیده و در روزهای هفتم تا دهم بتدریج کم می شود. در واقع موادی که طول مدت اثرشان کوتاه تر است علائم قطع شدیدتر و کوتاه تری ایجاد می کنند و بسیاری از علائم قطع تریاک شبیه به افزایش فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک در بدن است.

قطع مصرف تریاک در کل، ۱۲ روز خماری شدید دارد و با علایمی که در ادامه می آید همراه است:

  1. درد عضلانی شدید و استخوان درد
  2. اسهال شدید و شکم درد
  3. آب ریزش بینی و اشک ریزش
  4. سیخ شدن موهای بدن
  5. خمیازه کشیدن
  6. گشاد شدن مردمکهای چشم
  7. بالا رفتن فشار خون و تعداد ضربان قلب
  8. بیقراری و تحریک پذیری شدید و پرخاشگری
  9. کاهش تمرکز
  10. ترس و حملات هیجانی
  11. خستگی و بی حوصلگی
  12. بی خوابی و بدخوابی
  13. افسردگی و نا امیدی
  14. لرزش اندامها، تهوع، استفراغ و ضعف شدید بدن
  15. اختلال در سیستم حرارتی بدن که شامل تب هم می شود.

عوارض و علایم ترک تریاک به چه مواردی بستگی دارد؟

نشانه ها و علایم ترک تریاک در افراد مختلف متفاوت بوده و علایم و شدت این علایم به عوامل مختلفی بستگی دارد. شدت و میزان علایم ترک تریاک به مواردی که در ادامه می آید بستگی دارد:

  • نوع ماده مخدر مصرفی و میزان خلوص آن
  • مدت و میزان مصرف تریاک
  • مشکلات عاطفی و روانی فرد
  • بیماری های جسمی و روانی فرد

موارد فوق به شدت فرد را تحت تاثیر قرار داده و زمان و شدت این علایم در هر فرد با توجه به شرایط آن فرد متغیر است.

۵ روش ترک اعتیاد به تریاک

  1. روش ترک تریاک با خود تریاک: آیا ترک تریاک با خود تریاک امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که خود تریاک در صورتی می تواند به ترک خودش کمک کند که مصرف آن روندی کاهشی داشته باشد. برخی از مشتقات تریاک امروزه به عنوان داروهایی برای تحمل درد و خماری دوران ترک مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً برخی از مصرف کنندگان تریاک برای ترک تریاک، از شیره تریاک استفاده می کنند و معتقدند که شیره دارای مضرات کمتری نسبت به تریاک است. اما شواهد نشان داده اند که این دیدگاه اشتباه بوده و شیره تریاک هم مانند خود تریاک اعتیادآور است.
  2. روش ترک اعتیاد به تریاک با متادون: بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد از دارو هایی مانند شربت متادون برای ترک بیمارانی که مصرف تریاک داشته اند استفاده می کنند. متادون و سایر دارو های مشابه به دلیل ماهیت مرفینی که دارند باعث اعتیاد شدیدتر فرد می شوند. در واقع افراد با مصرف این داروها به دام اعتیاد ماده دیگری می افتند. از آن جایی که تریاک یکی از خطرناک ترین مواد مخدر محسوب می شود و دارای وابستگی شدید است، برای ترک آن نیز حتما باید از روش هایی کم خطرتر استفاده کرد.
  3. روش ترک تریاک به طور ناگهانی: در این روش که به روش یابویی نیز معروف است فرد معتاد در منزل و به طور ناگهانی و بدون استفاده از هیچ ماده ی جایگزینی مصرف تریاک را قطع می کند. این روش برای کسانی که مصرف بالایی داشته و بیماری های دیگری دارند بسیار خطرناک بوده و فرد ممکن است علائمی همچون تشنج، سکته، حمله قلبی و یا توهم و هذیان و حتی مرگ را تجربه کند.
  4. روش ترک تریاک به صورت کاهشی و تدریجی: در این روش فرد سعی می کند مصرف تریاک روزانه ی خود را به تدریج کاهش داده و در نهایت به صفر برساند. این روش از روش ناگهانی موثرتر بوده اما احتمال لغزش و مصرف مجدد تریاک در آن وجود دارد و بهتر است تحت نظر پزشک این روش انجام شود.
  5. ترک اعتیاد تریاک با طب سنتی و داروهای گیاهی: امروزه ترک اعتیاد به شکل گیاهی طرفداران زیادی داشته و عده ای معتقدند که این روش کم خطرتر از روش های دیگر است. در این روش فرد معتاد، مصرف مواد مخدرش را قطع کرده و به کمک داروهای گیاهی دردهای ناشی از خماری و قطع مصرف مواد مخدر را تسکین می دهد و در نهایت با سپری کردن روزهای خماری و درد بدنی می تواند با کمک یک روانشناس متخصص در زمینه ی ترک اعتیاد قطع مصرف را با موفقیت به پایان برساند.

           نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد 

 

 

 

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *