09122300547

مطالب پر بازدید

موثرترین داروی ترک اعتیاد گیاهی

موثرترین داروی ترک اعتیاد گیاهی

داروی گیاهی برای ترک اعتیاد چیست؟ داروهای گیاهی ترک اعتیاد یکی از روش های درمانی مورد استفاده توسط اغلب افرادی است که قصد مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و طی کردن پروسه درمانی را ندارند. متأسفانه به دلیل تبلیغات غلط و مغرضانه بر علیه داروهای شیمیایی، تبلیغات تشویقی روزانه برای داروهای گیاهی در عرصه های مختلف، اطلاعات اشتباه در دسترس عموم جامعه قرار می گیرد. با اینکه داروهای گیاهی اثربخشی بسیار خوبی دارند اما تنها راه حل نیستند و باید به شکل ترکیبی با داروهای شیمیایی و زیر نظر پزشک متخصص استفاده شوند.
همانطور که می دانید بیماری اعتیاد وابستگی بسیار زیادی ایجاد می کند و جنبه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل هیچ موقع به شکل خودسرانه اقدام به مصرف داروی گیاهی جهت ترک اعتیاد نکنید و حتما زیر نظر پزشک متخصص باشید. در ادامه به لیست داروهای گیاهی ترک اعتیاد و طرز تهیه آنها اشاره کرده ایم که در صورت تأیید پزشک با توجه به شرایط و نوع اعتیاد شما، می توانند به فرایند ترک اعتیاد کمک کنند.

کپسول دتوکسین

نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیادکپسول دتوکسین با هدف کنترل سندرم محرومیت از اپیوئید در ترک اعتیاد تهیه شده و دستور مصرف توصیه شده برای آن روزانه ۳ کپسول به صورت همزمان، بعد از صرف غذا برای مدت ۸ روز است.

دتوکسین عوارض جانبی بسیار محدودی داشته و مشکلات ناشی از ترک اعتیاد را به حداقل ممکن می‌رساند. در متن این خبر آمده است:

“به گزارش ایسنا، اعتیاد مانند زلزله‌ای ویرانگر، سلامت جسمی و روانی فرد معتاد را تهدید کرده و در عین حال، تأثیرات مخربی بر بنیان خانواده و جامعه در پی دارد. همواره به این نکته تأکید شده است که معتاد، بیمار است و در مسیر ترک اعتیاد به مواد افیونی، فرد معتاد نیازمند دریافت درمان فراگیر، ارزان و قابل دسترس در نقاط مختلف است.

داروهای مختلفی در زمینه کمک به ترک اعتیاد در کشور وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به متادون، بوپرنورفین، شربت تریاک، نالتروکسان اشاره کرد؛ اما این داروها می‌توانند گاهی اوقات با عوارض جانبی مانند خطر ایجاد وابستگی جسمی و روانی در صورت استفاده مداوم، تنگی نفس، تشنج، سردرد، سرگیجه، تهوع، فشار خون و… همراه باشند.

در عطاری‌ها و مراکز غیرمعتبر طب سنتی، داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد عرضه‌ می‌شوند که چون توسط افراد غیرمتخصص تجویز می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی برای فرد معتاد به همراه داشته باشند و شاید این گیاهان دارویی اعتیادآور هم باشند.

دکتر رضا غفارزادگان، رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در زمینه تولید دارویی گیاهی برای کمک به ترک اعتیاد گفت: متأسفانه شاهد افزایش تعداد معتادان در کشور هستیم و کمپ‌های ترک اعتیاد در زمینه داروهای ترک اعتیاد با مشکل مواجه هستند. استفاده از برخی داروهای ترک اعتیاد مثل متادون باعث وابستگی روحی و روانی در فرد شده و خود به نوعی، اعتیادزا است.

وی افزود: در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، تحقیقات در زمینه تولید داروی گیاهی برای درمان اعتیاد را آغاز کردیم. گیاه تلخه‌بیان از گیاهان بومی کشور بوده و در مناطق جنوبی کشور رشد می‌کند. از عصاره این گیاه استفاده و ۲۰ الکالئید آن را جدا کردیم. نتایج آزمایش در مرحله سلولی و حیوانی مثبت بود. با همکاری سازمان بهزیستی کشور، مرحله آزمایش بالینی این داروی گیاهی را نیز با موفقیت به پایان رساندیم.

موثرترین داروی ترک اعتیاد گیاهی دتوکسین

۱۵ مرداد سال ۱۳۹۹ بود که در یک مراسم با حضور رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان غذا و دارو، دتوکسین به عنوان اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد معرفی شد. در آذر ماه سال ۱۳۹۹ سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشست تخصصی با معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور برگزار کرد و در حاشیه این نشست به همکاری بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تولید و استفاده از داروهای سنتی ترک اعتیاد اشاره کرد. خبر آنلاین گزارشی از این نشست با شرح زیر منتشر کرد:

“سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور که ۲۵ آذر ماه برگزار شد با انتقاد از اینکه مانایی درمان اعتیاد پایین است و بیش از ۸۰ درصد افرادی که درمان می شوند دوباره به چرخه اعتیاد بازمی گردند؛ بخشی از اشکال را به تکنیک‌ها و روش ها و داروهای درمان اعتیاد مرتبط دانست و گفت که برخی از کشورها از داروهای گیاهی و سنتی در درمان اعتیاد استفاده های خوبی می کنند به طوری که بیش از ۸۰ درصد افراد بهبودیافته با این داروها دیگر به اعتیاد باز نمی گردند.

مومنی در این جلسه گفت، قرار است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید و استفاده از این داروهای سنتی در کشور ما هم در دستور کار قرار بگیرد و به این نکته هم اشاره کرد که یکی از این داروها در مراحل پایانی تولید است.

«دتوکسین» چیست؟

۱۵مردادماه امسال در مراسمی با حضور سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد به نام «دتوکسین» رونمایی شد. این دارو توسط پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تولید شده و به گفته رئیس این پژوهشکده از عصاره گیاه تلخ بیان یا سوفورا آلو پکروئید که بومی استان کرمان است، به دست آمده است.

دکتر رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درباره این دارو به خبرآنلاین می گوید: «کپسول دتوکسین برای کنترل سندروم محرومیت از اپیوئیدها طراحی و تولید شده و بر خلاف داروهای شیمیایی مشابه در بازار که منجر به عوارض مختلفی همچون؛ اسهال، استفراغ، تب و مشکلات شدید گوارشی می شوند، عوارض کمی دارد.»

او درباره علت کم بودن عوارض این دارو می گوید: «به دلیل اینکه ماده مؤثره این کپسول هیچگونه تأثیری بر روی گیرنده‌های اپیوئید ندارد، نمی‌تواند وابستگی ایجاد کند، به همین دلیل با داروهای دیگر متفاوت است.»

دتوکسین دارویی گیاهی است که از عصاره گیاه دارویی تلخه بیان SOPHORA ALOPECUROIDES توسط پژوهشکده گیاهان دارویی سازمان جهاد دانشگاهی تولید شده است.

این گیاه دارای یک آلکالوئید دارویی به نام SOPHOCARPINE  است که به کاهش درد ناشی از ترک اعتیاد کمک می کند.

همچنین آلکالوئید دیگری به نام MATRINE نیز در عصاره گیاه دارویی تلخه بیان وجود دارد که باعث کاهش علائم ترک و سندروم محرومیت از مواد مخدر می شود که به همین دلیل می تواند مشکلاتی نظیر رعشه بدن، عرق سرد، وسوسه فکری و خماری را کنترل کند.

این محصول جدیدترین داروی ترک اعتیاد گیاهی در ایران است و اولین دارویی است که از عصاره گیاه تلخه بیان تولید شده است.

استفاده از این محصول می تواند روند ترک را برای بیمار بسیار آسان نموده و کمک شایانی در زمینه درمان اعتیاد به بیمار کند.

  • کنترل علائم ترک اعتیاد در مصرف کنندگان مواد مخدر تولید شده از تریاک (اوپیوئیدها)
  • بهترین زمان مصرف دتوکسین در طول روز و قبل از ساعات پایانی شب
  • هر جعبه از قرص DETOXIN مناسب برای استفاده 8 روز (24 عددی)
  • روش مصرف قرص دتوکسین روزانه 3 عدد همزمان، با معده پر
  • دتوکسین مکمل گیاهی برای کمک به روند ترک اعتیاد
  • کاهش درد بدنی ناشی از روند ترک ماده مخدر
  • حاوی عصاره خشک گیاه تلخه بیان
  • کمک به سم زدایی بهتر

از مهمترین مزایای دتوکسین می توان به اثرگذاری خوب، نداشتن عوارض جانبی و همچنین عدم ایجاد وابستگی به DETOXIN اشاره کرد.

داروی دتوکسین مشکلات ناشی از ترک اعتیاد مانند اسهال، استفراغ، رعشه، گیجی، عوارض عصبی و تشنج را در بیماری که قصد ترک اعتیاد داشته باشد به حداقل ممکن می‌رساند و به این ترتیب پروسه ترک را برای وی آسان می کند.

اطلاعات فنی بروشور کپسول دتوکسین

مشخصه ها

هر عدد از کپسول دتوکسین حاوی 336.8 میلیگرم عصاره خشک استخراج شده از گیاه تلخ بیان (SOPHORA ALOPECUROIDES) می باشد.

نوع بسته بندی

بسته بندی شده به صورت کپسول خوراکی و در هر قوطی 24 کپسول دتوکسین

روش مصرف دتوکسین

  • بعد از شروع به ترک اپیوئیدها (تریاک و سایر مواد مخدری که از تریاک استخراج شده اند مثل شیره، هروئین، مرفین، کدئین پتدین، اکسی کدون، بوپرنورفین و متادون)  روزانه 3 کپسول دتوکسین همزمان با هم بعد از غذا به مدت 8 روز میل شود.
  • لطفا دقت کنید که حتما یا بعد از غذا استفاده شود و یا حداقل در حالتی باشید که معده پر باشد.

موارد مصرف

  • سم زدایی اپیات
  • کنترل سندرم محرومیت از اپیوئیدها در ترک اعتیاد

عوارض جانبی کپسول دتوکسین

تا کنون در حالت مصرف عادی و طبق دستور، عوارض خاصی در مصرف کنندگان داروی ترک اعتیاد دتوکسین در طول هشت روز دوره درمانی مشاهده نشده است.همچنین در افرادیکه بیماری های کبدی، کلیوی و قلبی دارند نیز عوارض خاصی کخ ناشی از مصرف قرص Detoxin باشد گزارش نشده است.اما باید توجه داشته باشید که هر دارو در کنار اثرات مطلوب و درمانی که دارد ممکن است در بعضی افراد باعث بروز عوارض جانبی شود که در این صورت نیاز است با پزشک مشورت نمایید.

موارد منع مصرف کپسول دتوکسین

دئر صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید و یا بیماری خاصی دارید، قبل از شروع به مصرف دتوکسین برای ترک اعتیاد با پزشک خود مشورت کنید و بروشور داخل جعبه دارو را برای مطالعه به پزشک ارائه دهید.در صورتی که با مصرف این محصول دچار حساسیت یا عارضه ای شدید، مصرف را قطع نمایید و برای ادامه مصرف با پزشک خود هماهنگ باشید.استفاده از کپسول دتوکسین برای ترک اعتیاد در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

مصرف قرص ترک اعتیاد دتوکسین باعث افزایش حجم و دفعات ادرار می شود و این یکی از مزایای دارو است که باعث پاکسازی سریعتر خون می شود و نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.لذا بهتر است جهت جلوگیری از اذیت در هنگام خواب، این دارو را قبل از ساعت 6 عصر استفاده کنید.دتوکسین می تواند باعث افزایش غلظت آنزیم SGPT (ALT) در خون در برخی افراد تا 3 برابر شود. این موضوع اهمیت خاص بالینی ندارد.

 

مکانیسم اثر و آثار فارماکولوژی دتوکسین

  • آلکالوئید SOPHORA ممکن است تا حدی، درد ناشی از ترک اپیات را کاهش دهد.
  • آلکالوئید MATRINE موجود در عصاره تلخ بیان ممکن است از طریق فعالسازی گیرنده های نیکوتینی موجب کاهش سندرم محرومیت از اپیات شود.
جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم موثرترین و جدیدترین داروی گیاهی برای ترک اعتیاد همراه با دستور طرز تهیه داروی گیاهی ترک اعتیاد را معرفی کنیم که نسبت به سایر نمونه ها، تحقیقات علمی تأیید کننده بیشتری بر روی آن صورت گرفته است. با این حال بهترین شیوه درمانی برای ترک اعتیاد، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد تخصصی و انجام جدیدترین متدها زیر نظر پزشکان مجرب است. که با امکانات کامل و بهره مندی از جدیدترین روش های درمانی در کنار شما هستند و در مواقع لزوم از داروهای گیاهی نیز استفاده می گردد.

 

 

 

 

 

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

4 پاسخ

  1. با‌عرض‌سلام‌چجوری‌میشودکپسول‌‌دتوکسین‌راتهیه‌کرد‌لطفا…کمک‌کنید

  2. سلام.چجوری‌میشودکپسول‌دتوکسین‌را….وازکجا‌تهیه‌کرد

  3. سلام وقت بخیر ایا دتوکسین جهت ترک هیرویین و شیشه هم جوابگو هست و کاربرد داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *