09122300547

مطالب پر بازدید

اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر چیست؟ ویژگی ها و علل آن چبست و در افراد معتاد چگونه است؟

اختلال شخصیت و ویژگی ها و علل آن

افراد مبتلا به اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر بلی می‌گویند اما به نه عمل می‌کنند! آنها نمی توانند خواسته شان را با صراحت بیان کنند و در روابط، خشم شان را به طور غیرمستقیم نشان می دهند برای آشنایی بیشتر با این گونه افراد ادامه مقاله را بخوانید.

شخصیت‌های منفعل پرخاشگر همیشه بلاتکلیف بوده و معمولاً در روابطشان خود را در موقعیت وابسته قرار می دهند. آنها وقتی در رابطه از دست فرد مقابل خشمگین می شوند نمی توانند مستقیماً خشم خود را بروز دهند که این خشم در آنها پابرجا می ماند و بالاخره آن را به طریقی به طرف مقابل نشان می دهند آنها پرخاشگری پنهان خود را بصورت منفعلانه، رفتارهای منفی و فراموشی عمدی نشان می‌دهند؛ که معمولاً برای این رفتارهای منفی خود دلیل تراشی می‌کنند و اشتباهی که به آنها مربوط است را به دیگران نسبت می‌دهند؛ اما با آن افراد قطع رابطه نمی کنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر به نفرت خود بیشتر از رضایت خود وابسته هستند و ممکن است هرگز ندانند برای لذت بردن خود چه چیزی می‌خواهند.

اختلال شخصیت و ویژگی ها و علل آن

۶ ویژگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر از نظر DSM-5

در فرد الگوی مستمر مقاومت منفی در مقابل در خواست دیگران برای عملکرد کافی که در اوایل بزرگسالی شروع شده و در زمینه‌های گوناگون ظاهر می‌شود دیده می شود و حداقل چهار علامت از علائم زیر وجود دارد:

  • ۱) فرد منفعلانه در انجام تکالیف شغلی و اجتماعی مقاومت می‌کند.
  • ۲) فرد از اینکه دیگران او را درک نکرده و قدرش را نمی‌دانند، شکایت می‌کند.
  • ۳) فرد ترشرو و اهل جر و بحث است.
  • ۴) فرد بطور غیر منطقی انتقاد کرده و به اولیای امر اهانت می‌کند.
  • ۵) فرد نسبت به کسانی که ظاهراً از او شانس بیشتری دارند رشک و حسادت می‌کند.
  • ۶) فرد از بدبختی‌های خود بطور اغراق آمیز و مستمر شکایت می‌کند.

دوسوگرایی در افراد دارای شخصیت منفعل پرخاشگر:

طبق تعریف APA، اصطلاح دوسوگرایی (Ambivalence) به این معنی است که فرد احساسات و نگرش های متناقضی نسبت به خود، یک موقعیت، رویداد یا شخصی دیگر دارد. به عبارت دیگر، فرد مبتلا اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر ممکن است که با اشتیاق یک دعوت ناهار را قبول کند اما آن را فراموش کرده یا بدون توضیح سر قرار حاضر نشود.

اینگونه افراد افکار و احساسات خود را منفعلانه و غیرمستقیم (و نه به طور مستقیم) بیان می کنند و اغلب این افکار و احساسات الگوی منفی یا منفی گرایانه را نشان می دهند و این منفی گرایی نگرشی است که با مقاومت مداوم در برابر پیشنهاد دیگران یا تمایل به عمل به روش های مغایر با انتظارات، درخواست ها یا دستورات دیگران مشخص می شود. افراد مبتلا به این اختلال علیرغم توانایی سازگاری و یادگیری رفتارهای جدید تمایل به ادامه رفتارهای منفعلانه خود دارند.

۴ دلیل اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر

مطابق با گفته ها هنوز علت ایجاد اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر مشخص نیست اما تحقیقات نشان می دهند که احتمالا این اختلال به علت ترکیبی از موارد زیر ایجاد می شود:

  • ۱) ژنتیک، بزرگ شدن در محیطی سوء استفاده گر یا داشتن والدینی معتاد
  • ۲) تنبیه شدن در کودکی به علت ابراز خشم یا احساسات منفی و یا وجود مخالفت با افکار و احساسات فرد. در واقع هنگامی که فضای خانوادگی بسته باشد و کودک مجال ابراز خشم یا ناامیدی خود را نداشته باشد، مجبور به سرکوب خشم خود می شود که این خشم سرکوب شده از کانال‌های دیگری به ظهور می‌رسد. مثلا کودک یاد می‌گیرد که به جای بیان واضح مخالفت و خشم خود نق بزند، لجبازی کند یا زیرکانه عصبانیت خود را بروز دهد.
  • ۳) عدم یادگیری دفاع کردن از خود در دوران کودکی و نشان دادن خشم به طور صحیح. کودکان یا بزرگسالانی که به پرخاشگری منفعلانه روی می‌آورند، هرگز یاد نگرفته‌اند چگونه خشم خود را نشان دهند. در واقع آن‌ها مهارت مدیریت و کنترل خشم و ابراز وجود ندارند.
  • ۴) وجود رابطه پرمشکل کودک با والدین، سرپرست ها یا معلم ها

درمان اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر

درمان اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر توسط روان درمانگر انجام می‌ شود و داروی مشخصی برای درمان آن وجود ندارد، مگر در مواردی که افسردگی زمینه‌ای وجود داشته باشد. روان‌درمانی حمایتی گزینه مناسبی برای درمان چنین شخصیتی است. فردی که نمی‌تواند خشم خود را به صورت سازگارانه و منطقی بروز دهد و مدام آن را سرکوب می‌کند و در نتیجه به خود و دیگران آسیب می‌زند باید مهارت های کنترل خشم و بروز خشم به طور سالم را یاد بگیرد البته تشخیص و درمان این اختلال شخصیت دشوار بوده و فرد به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را در خود شناسایی و حل کند و لازم است فرد حتماً از کمک یک متخصص بالینی بهره مند شود.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *