09122300697

مطالب پر بازدید

تاثیر انواع مخدر بر عملکرد جنسی

تاثیر انواع مخدر بر عملکرد جنسی

 

 

تاثیر هروئین بر عملکرد جنسی

همانطور که در مقاله انواع مواد مخدر صنعتی گفتیم مصرف هروئین در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری برای فرد مصرف کننده دارد. یکی از این عوارض، تاثیر هروئین بر عملکرد جنسی فرد است. اعتیاد به هروئین می تواند میل جنسی فرد را تا حد زیادی کاهش دهد و فرد از لحاظ نعوظ، انزال و ارضا شدن هم به مشکل بر می خورد. با این حال برخی از افراد بر این باورند که مصرف مواد اعتیادآور مانند هروئین یا تریاک می تواند میل جنسی آنها را افزایش دهد.

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که مصرف هروئین بر هورمون لوتروپین “Luteinizing Hormone (LH)” که از هیپوفیز آزاد می شود تاثیر گذاشته و در نتیجه، ترشح تستوسترون (هورمون مردانه) را مختل می کند و همین باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می شود و فرد دچار زود انزالی، کاهش میل جنسی و در نهایت بی میلی جنسی می شود.

مصرف هروئین علاوه بر اینکه باعث کاهش میل جنسی می شود، می تواند بر توانایی فرد در طول رابطه جنسی نیز تاثیر بگذارد. به طور مثال می تواند باعث اختلال نعوظ در مردان شود. علاوه بر این، مصرف هروئین می تواند رسیدن به ارگاسم را برای زنان و مردان دشوارتر کرده و آنها را در معرض اختلالات جنسی قرار دهد.

 

 

تاثیر مواد محرک بر عملکرد جنسی

محرک ها شامل آمفتامین ها، متامفتامین ها (نظیر شیشه)، کوکائین و ریتالین و کنسرتا و سوء مصرف ریتالین که یک داروی محرک بوده و برای درمان بیش فعالی استفاده می شود نیز می تواند منجر به اعتیاد شود. سوء مصرف مواد مخدر محرک در بسیاری از کشور ها به خصوص کشور ما در میان بسیاری از جوانان بسیار شایع است.

همانطور که در مقاله انواع مخدرهای صنعتی و توهم شیشه چگونه است گفتیم مصرف محرکهایی مانند آمفتامین یا شیشه انرژی مضاعفی به فرد مصرف کننده داده و در دراز مدت باعث ایجاد توهم و هذیان در فرد مصرف کننده می شود. در نتیجه ی این توهم و هذیان ها فرد درکش از واقعیت را از دست داده و فکر می کند که مصرف این مواد، میل جنسی او را افزایش می دهد در حالی که این‌طور نیست. واقعیت این است که میزان میل جنسی این افراد هنگام استفاده از مواد فوق با زمان معمولی هیچ تفاوتی ندارد اما چون فرد ارتباطش با واقعیت قطع شده لذت جنسی را به این شکل حس می‌کند.

خطر عمده استفاده از این مواد هم همین است که افراد فکر می‌کنند هرگاه بخواهند یک رابطه جنسی مناسب و رضایت بخش داشته باشند، برای افزایش لذت حتماً مجبورند که از این مواد استفاده کنند، در نتیجه نسبت به مصرف این مواد شرطی شده و دیگر نمی‌توانند یک رابطه جنسی خوب بدون مصرف این مواد را تجربه کنند. آنها همچنین در نتیجه ی مصرف این گونه مواد ممکن است دست به رفتارهای پرخطر جنسی بزنند و خود را در معرض انواع بیماری های جنسی قرار بدهد.

 

 

تاثیر متادون بر عملکرد جنسی

طی پژوهش هایی که در زمینه ی تاثیر متادون بر عملکرد جنسی افراد انجام شده است مشخص شده که مصرف متادون به مرور زمان منجر به کاهش میل جنسی و نرسیدن به انزال جنسی و عدم رضایت از کیفیت رابطه جنسی می شود. در واقع، نتایج پژوهش های مذکور نشان داد که تأثیرات منفی متادون بر سیستم ترشح هورمون‌های جنسی در دوران مصرف باعث تطبیق بدن با سیستم اندوکرین و نئواندوکرین شده و در نهایت میزان رضایت فرد از روابط جنسی را کاهش داده و سیستم انزال را مختل می‌کند.

در نتیجه از اصلی ترین عوارض مصرف متادون در میان مردان می توانیم به اختلال در برقراری روابط جنسی، کاهش تمایلات جنسی و اختلال در رسیدن به انزال و ارگاسم جنسی اشاره کنیم.

پیامدهای تاثیر مخدرها بر رابطه جنسی

بزرگ ترین خطر مصرف مواد مخدر برای برقراری رابطه جنسی، شرطی شدن ذهن است به طوری که افراد هر وقت که بخواهند یک رابطه جنسی مناسب را تجربه کنند برای افزایش لذت باید مواد مخدر مصرف کنند به طوری که ذهنشان شرطی شده و به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند.

هنگامی که افراد نسبت به مصرف ماده مخدر برای برقراری رابطه جنسی شرطی شوند دیگر نمی توانند بدون ماده مخدر، رابطه جنسی خوب و مناسبی را تجربه کنند و این شرایط باعث می شود تا اعتماد به نفس آنها کاهش یابد و علائم افسردگی را تجربه کنند. آنها همچنین بخاطر وابستگی به مواد مشکلات ثانویه دیگری را تجربه می کنند. آنها همچنین تحت تاثیر مواد مخدر ممکن است اقدام به رفتار های پر خطر جنسی نموده و یا قربانی سوء استفاده جنسی شوند و یا حتی به فرد دیگری تجاوز کنند. در واقع مصرف بعضی از مخدرهای توهم زا باعث می شود فرد برای خود یا دیگران حوادث مرگبار و خطرناکی را رقم بزند.

 

 

اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات جنسی

اعتیاد و مصرف مواد مخدر بر روی سه مرحله رابطه جنسی یعنی مرحله تمایل، مرحله تحریک و مرحله ارگاسم اثر می گذارد و اگر به صورت طولانی ماده مخدر مصرف شود اختلالاتی در هر سه مرحله برای فرد مصرف کننده به وجود خواهد آمد.

مطابق با پژوهش های انجام شده، مصرف مواد مخدر در کوتاه مدت ممکن است باعث بهبود و تقویت عملکرد جنسی فرد شود اما در دراز مدت میل جنسی او را کاهش داده و یا قطع می کند که در این شرایط، تحریک جنسی فرد به درستی صورت نمی گیرد و فرد دیگر قادر نخواهد بود اوج لذت جنسی را تجربه کند و به ارگاسم یا انزال برسد.

اعتیاد همچنین به طور غیر مستقیم می تواند مشکلات جنسی ایجاد کند زیرا فردی که ماده مخدر مصرف می کند دچار افسردگی و اضطراب می شود و این عوامل، انرژی روانی فرد را برای برقراری رابطه جنسی از او می گیرد و به این ترتیب اگر مواد مخدر به طور مستقیم بر فرد تاثیر نگذارد بیماری اعتیاد از طریق اختلالات روانی بر فرد تاثیر می گذارد و عملکرد و رابطه جنسی او را تخریب خواهد کرد.

 

 

واقعیت تاثیر مواد مخدر بر عملکرد جنسی

در رابطه با واقعیت تاثیر مخدرها بر رابطه جنسی لازم است بدانیم که اگر مواد مخدر به صورت طولانی مدت برای افزایش تمایلات جنسی، بهبود توانایی و عملکرد جنسی مورد استفاده قرار گیرد تاثیرات مخربی بر عملکرد و رابطه جنسی فرد خواهد داشت و به افراد توصیه می شود برای دست یافتن به عملکرد بهتر و توانایی جنسی بیشتر و حل مشکلات جنسی خود حتما راه حل های مناسب تری را به کار بگیرند.

یکی از بهترین راه حل ها برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی کمک گرفتن از یک مشاور جنسی و متخصص سکس تراپ است. روش های دیگری نیز مانند ورزش، تغذیه مناسب، استراحت کافی و تفریح وجود دارند که افراد می توانند از آنها بهره ببرند.

۴ پیامد مهم مصرف درازمدت مواد مخدر بر رابطه جنسی

اگر مصرف کننده مواد مخدر هستید باید بدانید که اعتیاد می‌­تواند روابط عاشقانه و زندگی زناشویی شما را تحت تاثیر قرار دهد و ادامه این سبک زندگی مسلماً خطرات بی­‌شماری را برای شما در پی خواهد داشت. مصرف بلند مدت موادمخدر می­‌تواند بهداشت رابطه جنسی فرد معتاد را برای همیشه از بین ببرد. در این قسمت به معرفی چهار پیامد مهم مصرف طولانی­‌مدت موادمخدر در ارتباط با روابط جنسی می ­پردازیم:

  • ۱) بروز بیماری ‌

متاسفانه بیماری­‌هایی که از راه روابط جنسی منتقل می­‌شوند از جمله هپاتیت و ایدز قابل درمان نیستند و افراد معتادی که به چنین بیماری­‌هایی آلوده هستند مجبورند تا آخر عمر با این بیماری ها کنار بیایند. در واقع این بیماری­‌ها اخطاری هستند برای افرادی که معتاد هستند و همچنان می­‌گویند که “یک روزی”  ترک خواهند کرد. باید گفت آن روز شاید دیر باشد.

  • ۲) پرخاشگری و آسیب های جنسی

حمله جنسی و سایر خشونت­‌های جنسی ناشی از مصرف مخدرهای توهم زا می­‌تواند منجر به آسیب­‌های جبران ناپذیری در زندگی افراد مصرف کننده بشود.

  • ۳) قطع ارتباط جنسی

مصرف طولانی مدت موادمخدر به مرور زمان حساسیت فرد نسبت به تحریک جنسی را کاهش داده و او را به نقطه‌­ای می رساند که حتی ممکن است تمایل جنسی خود را کاملاً از دست بدهد. همچنین آسیب­‌های جنسی و یا تجربیات آسیب زا در طول دوره اعتیاد می‌تواند موجب مشکلات عاطفی حاد شده و مانع از نزدیک شدن فرد معتاد و ایجاد رابطه جنسی سالم با دیگران شود.

  • ۴) از دست دادن روابط عاشقانه و مهم

بی­‌بند و باری، فحشاء و خیانت در طول دوره اعتیاد می­‌تواند منجر به از دست دادن روابط مهم عاشقانه و زناشویی شود به ­‌طوری­‌ که حتی امکان جبران آن دیگر نباشد. علاوه بر این، مصرف موادمخدر به خودی خود می­‌تواند دلیل کافی برای خاتمه دادن به یک رابطه باشد. بنابراین اگر با فردی رابطه دارید و هنوز موادمخدر مصرف می‌­کنید بهتر است قبل از این­که او را از دست دهید مواد را ترک کنید.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *