09122300697

مطالب پر بازدید

ترک شیشه | بهترین روش‌ های ترک شیشه + مشاوره رایگان

شیشه یکی از انواع موادمخدر صنعتی است که استفاده از آن به روان و جسم انسان ضررهای سنگینی می‌زند. مت آمفتامین Methamphetamine که در بازار آن را با نام شیشه یا crystal  نیز می‌شناسند؛ یک روان‌گردان و محرک سیستم عصبی است که باعث سرخوشی و احساس لذت می‌شود و بسیار اعتیادآور است. از آنجایی هم که این ماده اعتیادآور به صورت شیمیایی در آشپزخانه تولید می‌شود، خطرات بیشتری نسبت به موادمخدر طبیعی دارد و ترک آن نیز سخت‌تر است. در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های ترک شیشه را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید؛ با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت ترجمه زندگی همراه باشید.

شیشه چیست و چه عوارضی دارد؟

شیشه یک ماده محرکه بسیار قوی است که آن را از ترکیب شیمیایی مت‌آمفتامین در آزمایشگاه‌ می‌سازند. اثر این ماده از خود آمفتامین بسیار قوی‌تر است و سیستم عصبی ذهن را به شدت تحریک می‌کند. شیشه معمولا به شکل پودر سفید بلوری ساخته می‌شود، بویی ندارد و طعم آن تلخ است. در ساخت این مخدر، از دو ماده شیمیایی دیگر به نام‌های  لئو-متامفتامین و دکسترو-متامفتامین استفاده شده است. مصرف شیشه به افراد احساس سرخوشی می‌دهد که با استفاده از مواد رقیق‌کننده و محصولات جانبی سنتز، این اثر را طولانی‌تر می‌کنند.

اما عوارض استفاده از شیشه چیست؟ مصرف شیشه می‌تواند عوارضی همچون بروز رفتارهای وسواسی و تکراری، انزوای اجتماعی، کاهش توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره، واکنش به محرک‌‌های واقعی و غیر واقعی، رفتارها و عملکردهای غیر طبیعی، بی‌خوابی، پرخاشگری، عدم تحرک و توهم شدید را به دنبال داشته باشد. این موارد در استفاده بلند مدت اتفاق می‌افتند؛ اما عوارض اولین دفعات مصرف، احساس شدید لذت، خشکی دهان، تپش قلب و افزایش فشار خون است.

عوارض ترک شیشه چیست؟

طبیعتا زمانی که برای مدت طولانی یک ماده مخدر را وارد بدن خود می‌کنید، بدنتان به آن عادت کرده است و هنگام کنار گذاشتنش در ابتدای امر عوارضی از خود نشان می‌دهد. شیشه هم از این قائده مستثنی نیست. برخی از عوارض ترک شیشه به شرح زیر هستند:

  • خماری
  • افسردگی
  • پرخوری و گرسنگی بیش از حد
  • اختلالات پارانوئید
  • پرخاشگری
  • ضعف در اندام‌های بدن
  • توهم

مراحل ترک شیشه

ترک شیشه شاید از ترک برخی مواد مخدر سنتی، سخت‌تر باشد؛ اما کاری نیست که نتوان آن را انجام داد. در ادامه برخی از مراحل ترک شیشه را بررسی خواهیم کرد.

مرحله سم زدایی

مرحله اول برای ترک شیشه سم‌زدایی است که حدود یک ماه طول می‌کشد. البته این زمان ممکن است بر اساس بدن هر فرد متفاوت باشد. عوارض ترک این ماده مخدر بیشتر از همه در هفته اول سم‌زدایی خود را نشان می‌دهند و پس از آن کم کم کمتر خواهند شد؛ اما علائم روان‌شناختی مانند بدخلقی و بی‌قراری تا چند هفته بعد هم ادامه پیدا می‌کند. برخی از مددجویان ممکن است تا یک سال افسردگی داشته باشند. معمولا در مرحله سم‌زدایی برای کاهش شدت علائم از مسکن‌های مختلف استفاده می‌شود. تغذیه و آب‌رسانی مناسب به بدن نیز در این مرحله یکی از ضروریات است.

مرحله بازتوانی

پس از سم‌زدایی، مرحله حیاتی بعدی در ترک شیشه بازتوانی است. در این مرحله باید آموزش‌هایی در راستای بازگشت به زندگی سالم ببیند و مهارت‌های لازم برای این زندگی جدید را کسب کند. این مرحله طولانی‌تر و پیچیده‌تر از سم‌زدایی است و نیازمند تلاش مستمر و حمایت‌های همه جانبه است. از میان اهداف اصلی که در مرحله بازتوانی دنبال می‌شود، می‌توان به تغییر سبک زندگی، تقویت مهارت‌های اجتماعی، مدیریت استرس و بازگشت به جامعه اشاره کرد.

مرحله پیشگیری از بازگشت

پس از سپری کردن مراحل سم‌زدایی و بازتوانی، مهم‌ترین مرحله برای افراد بهبود‌یافته از اعتیاد به شیشه، پیشگیری از بازگشت است. این مرحله، کلیدی برای حفظ بهبودی طولانی‌مدت و بازگشت به یک زندگی سالم و باکیفیت است. بازگشت به مصرف مواد پس از ترک، یک چالش جدی و رایج برای بسیاری از افراد است. دلایل مختلفی برای عود وجود دارد که از میان آنها می‌توان به استرس، وسوسه، فقدان مهارت‌های مقابله‌ای و… اشاره کرد. در این مرحله برای اینکه فرد به مصرف شیشه باز نگردد، باید حمایت اجتماعی قوی از او صورت گیرد، در جلسات گروه درمانی شرکت کند، مهارت‌های زندگی را یاد بگیرد، ورزش و فعالیت بدنی داشته باشد و خود را در موقعیت‌های خطرناک قرار ندهد.

روش های درمان و ترک اعتیاد شیشه

ترک شیشه به خاطر عوارض زیاد جسمی و روانی که دارد کار سختی است و بسته به فرد مدت زمان ترک شیشه را بین 2 تا 8 ماه تخمین زده‌اند. در زمان ترک فرد به حمایت همه جانبه احتیاج دارد. توصیه می‌شود که برای ترک شیشه به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه نمایید تا از هر نظر تحت حمایت باشید. این مواد مخدر را در خانه هم می‌توان ترک کرد که البته در این شرایط خانواده باید از هر جهت حامی فرد بیمار باشند. روش‌های متعددی برای درمان و ترک اعتیاد شیشه وجود دارد که برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • درمان دارویی: در این روش درمان ترک شیشه از داروهای دکاهش میل به مصرف و داروهای کنترل علائم ترک استفاده می‌شود.
  • درمان روانشناختی: در این روش از سه درمان شناختی رفتار (CBT)، گروهی و مشاوره فردی استفاده می‌شود. در شناخت رفتاری به فرد کمک می‌شود تا افکار منفی اعتیاد را از خود دور کند. در درمان گروهی فرد با شرکت در جلسات با دیگران همدرد می‌شود و در مشاوره فردی، به بیمار کمک می‌شود تا مشکلات عمیق‌ترش را شناسایی کند.
  • درمان‌های مکمل: درمان مکمل شامل یوگا و مدیتیشن، تغذیه سالم و ورزش می‌شود. این روش‌ها می‌تواند هم بدن را قوی‌تر کند و هم به بهبود سلامت روان کمک نماید.

در نهایت باید بدانید که بهترین روش ترک شیشه، راهی است که در آن فرد هم از مشاوره پزشکی بهره ببرد، هم تحت نظر مشاور و روانشناس باشد و هم از حمایت اجتماعی کافی برخوردار شود.

۵ روش ترک شیشه

۱) ترک شیشه با قرص بوپرنورفین یا ب۲

یکی از راه های ترک شیشه مصرف قرص ب۲ است. نحوه استفاده این قرص به شکل زیر زبانی بوده و جویدنی یا بلعیدنی نیست. داروهایی که یک متخصص ترک اعتیاد تجویز می‌کند برای کاهش علائم ترک اعتیاد به شیشه و افزایش تحمل فرد معتاد مناسب است. با این حال لازم است بدانید که این داروها جایگزینی موقت در برابر شیشه می باشد و میزان مصرف و دُز مصرفی این داروها به مقدار مصرف و شرایط جسمانی و روانی فرد مصرف کننده بستگی دارد. مدت زمان مصرف این قرص معمولاً تا دو هفته بوده و پس از آن داروهای جدیدی جایگزین می‌شوند.

در این مدت نیز به تدریج میزان مصرف شیشه در فرد کم شده و او به لحاظ روانی برای ترک آمادگی بیشتری پیدا می‌کند. با این حال لازم است بدانید که مصرف خودسرانه قرص ب۲ خطرناک بوده و عوارض خاص خود را دارد و فرد در اثر مصرف بی‌رویه و نابجای آن ممکن است به آن معتاد بشود. پس لازم است قبل از ترک شیشه با قرص ب۲ حتماً با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

۲) ترک شیشه در منزل

یکی از راههای ترک اعتیاد، ترک در منزل است که شیشه نیز از این قاعده مستثنی نیست اما لازم است بدانید که ترک شیشه در منزل تابع قواعد خاص خود می باشد چرا که فرد معتاد به دلیل وابستگی شدید جسمی و روانی به شیشه، به تنهایی قادر به ترک نیست و به محض قطع مصرف، دچار آشفتگی و نا امنی روانی می شود و ممکن است هر لحظه دوباره به مصرف مواد مخدر پناه ببرد. مرحله اول برای ترک شیشه در منزل این است که بهتر است یک مشاور متخصص در کنار بیمار باشد.

مرحله بعد فراهم کردن محیطی آرام در خانه و سرانجام سم زدایی بیمار است. لازم به ذکر است که سم‌زدایی کریستال یا شیشه نسبت به سایر مواد مخدر آسان تر بوده و وجود مشاوری با تجربه در زمینه سم زدایی و علم تغذیه می تواند کمک بزرگی برای ترک شیشه در منزل باشد. همچنین معرفی داروهای کمکی در زمان قطع مصرف و همراهی روانی و فکری با فرد معتاد، از جمله فاکتورهای لازم برای ترک شیشه در منزل است. در کنار موارد مذکور، چگونگی برخورد افراد خانواده با بیمار در زمان قطع مصرف نیز تاثیر بسزایی در کیفیت ترک دارد.

۳) ترک شیشه با متادون

در بسیاری از کلینیک‌‌های درمان اعتیاد، از شیوه جایگزین کردن متادون برای ترک شیشه استفاده می‌شود. متادون یک داروی کمک کننده بوده و برای ترک، کاربرد چندانی ندارد.

چرا که متادون شبه مخدری مصنوعی بوده و سوء مصرف آن باعث می شود فرد به آن وابسته شود بنابراین، مصرف متادون می‌تواند بر مشکلات فرد اضافه کند‌. با این حال، پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از این روش، بر حسب شرایط فیزیکی و سنی برخی از افراد که ترک ناگهانی برایشان دشوار می‌باشد، گزینه ی خوبی است. همچنین لازم به ذکر است که متادون اصولاً برای ترک مواد افیونی مانند تریاک، هروئین و مشتقات مورفین به کار می‌رود و استفاده از آن این خطر را دارد که فرد به آن وابسته و معتاد شود

۴) ترک شیشه با قرص ریتالین

راههای ترک شیشه متنوع بوده و افراد روش هایی را برای ترک انتخاب می کنند که بعضاً صحیح نیستند. یکی از این روش ها ترک شیشه با قرص ریتالین است. در این روش، ریتالین که شباهت ترکیبی زیادی با شیشه دارد، خود به عنوان یک جایگزین برای شیشه مصرف می گردد.  از آنجا که ترک شیشه بسیار حساس بوده، انجام آن مخصوصاً با استفاده از دارو، نیازمند تخصص کافی در این زمینه است. مصرف قرص ریتالین حال و هوایی بسیار شبیه به ماده مخدر شیشه دارد و از این رو استفاده از آن یکی از رایج‌ترین روش‌های ترک در میان افراد مختلف می‌باشد. غافل از اینکه زیاده روی در مصرف قرص ریتالین، خود نوعی اعتیاد جدید است.

۵) ترک شیشه به کمک گیاهان دارویی

ترس از درد و خماری و عوارض ناشی از ترک اعتیاد یکی از نگرانی های بزرگ افراد معتاد بوده و به همین دلیل است که بیشتر افراد برای ترک و درمان خود، به دنبال راه های آسان‌تری برای ترک هستند. لازم است یادآوری کنیم که مسأله اعتیاد تنها جسمانی نبوده و البته که بیشترین درد، درد جدایی از مواد و ترک وابستگی است که فشار زیادی بر شخص معتاد وارد می‌سازد و طبیعی است که شخص به محض قطع مصرف دچار درد فیزیکی، شل شدن عضلات بدن، اسهال، استفراغ، بی‌خوابی و هیجانی شود .

بسیاری از این مسائل با خوردن گیاهان دارویی به حالت عادی بر می گردد و مصرف این داروها گذر از دوران خماری و قطع مصرف را آسان تر می کند. البته لازم است بدانیم که برای ترک هر مخدری بهتر است از راه اصولی وارد شده و از کمک متخصصان در این حوزه بهره مند شوید و هیچگاه خودسرانه اقدام به ترک نکنید. بهر حال لازم است این را هم بدانیم که بین راههای ترک شیشه، گیاهان دارویی می‌توانند مکمل درمانی مناسبی برای ترک شیشه باشند.

پیشگیری از بازگشت به اعتیاد

پیشگیری از بازگشت به اعتیاد، یکی از چالش برانگیزترین، اما مهم‌ترین مراحل در روند درمان است. پس از گذراندن مراحل سم‌زدایی و بازتوانی، فرد به مهارت‌ها و ابزارهای لازم برای زندگی بدون مواد نیاز دارد که در این مرحله به آن دست پیدا می‌کند. طبیعتا افراد به دلایل روانی مختلف به سراغ مواد مخدر می‌روند و اگر این دلایل برطرف نشود، ممکن است پس از ترک هم به سمت موادمخدر بازگردند. پس از ترک اگر بیمار از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار نشود، ممکن است دلایلش برای بازگشت به اعتیاد محکم‌تر هم باشد. بنابراین برای عدم بازگشت بیمار به مصرف شیشه باید موارد زیر درباره او رعایت شود:

  • حمایت اجتماعی قوی
  • شرکت در جلسات گروه درمانی
  • پرهیز از موقعیت‌های استرس‌زا و پر خطر
  • یادگیری مهارت‌های زندگی
  • تغذیه سالم و ورزش
  • پیگیری علایق جدید
  • جلسات مشاوره منظم
  • تلاش و تعهد فردی

ترک شیشه چند روز طول می کشد؟

ترک شیشه، زمانی که بیمار تمایل و رغبت زیادی به ترک داشته باشد قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر فرد معتاد به زور مجبور به ترک شود، احتمال فعال شدن اعتیاد در او بسیار بالاست. درمان کامل اعتیاد به شیشه و رهایی از این مخدر حدود ۲ تا ۸ ماه طول می‌کشد. در واقع مدت زمان ترک شیشه به مقدار و مدت زمان مصرف، همکاری بیمار به لحاظ فکری و توانایی جسمانی او بستگی دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره مصرف شیشه، عوارض آن و ترک این ماده مخدر صحبت کردیم. اگر تصمیم به ترک شیشه دارید و یا یکی از عزیزانتان درگیر چنین مشکلی است، می‌توانید در این باره با مشاوران ترجمه زندگی مشورت کنید و از آنها بپرسید که «چگونه شیشه را ترک کنیم؟» تا بهترین راه را پیش پایتان بگذارند. برای این کار کافی است با شماره تلفن 09122300697 تماس بگیرید و از این افراد مشاوره‌های دقیق دریافت نمایید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *