09122300547

مطالب پر بازدید

ترک شیشه، نشانه ها و انواع روش های ترک شیشه چیست؟

ترک شیشه، نشانه ها و انواع روش ها

همانطور که در مقاله شیشه چیست گفتیم شیشه یکی از قوی ترین مخدرهای ساخته ی دست بشر است که سرعت وابستگی و اعتیاد به آن بسیار بالا است. ترک شیشه مانند ترک انواع مخدرهای دیگر، دشواری های خاص خود را داشته و جالب است بدانید که  سرعت وابستگی به این ماده مخدر به  حدی است که فرد می تواند حتی با یک بار مصرف آن، به آن اعتیاد شدیدی پیدا کند. مصرف شیشه تاثیرات منفی بیشماری بر مغز داشته و آسیب های فراوانی به جسم و روان فرد مصرف کننده وارد می کند.

بعد از مصرف شیشه افراد معمولا سطح انرژیشان بسیار بالا رفته و ممکن است دچار توهمات شدید بشوند. مصرف کنندگان شیشه در دفعات اولیه مصرف این ماده معمولاً تا ۷۲ ساعت نمی‌خوابند و بعد از اتمام نئشگی ناشی از این ماده، فرد مصرف کننده ممکن است طوری احساس خستگی کند که حتی دو شبانه روز به‌طور پیوسته بخوابد. این افراد معمولاً پس‌ از بیداری نیز دچار سردردهای شدید، بی‌قراری، لرزش و حرکات غیرعادی در دست و سر می شوند.

با توجه به عوارض شیشه که ممکن است بسیار خطرناک باشد ترک آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در این مقاله به طور کامل درباره خماری شیشه و روش‌های مختلف ترک آن صحبت خواهیم کرد.

علائم ترک شیشه

برای ترک شیشه اولین قدم، داشتن انگیزه برای ترک است و پس از آن می توان به سراغ روش ‌هایی رفت که به سم زدایی سریع بدن از این نوع مخدر کمک می کنند. همچنین لازم است بدانید که علائم مصرف شیشه و علائم ترک شیشه می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و شدت عوارض جانبی آن به عوامل متعددی از جمله مدت‌ زمان مصرف مواد، میزان مصرف مواد، تعداد دفعات مصرف و موادهای مخدر دیگری که همراه با شیشه مصرف می‌شوند بستگی دارد.

مصرف شیشه پس از مدت کوتاهی باعث ایجاد مشکلات و تغییرات در سیستم عصبی و مغز شده و آسیب های بسیار شدیدی از نظر روانی به فرد معتاد وارد می کند. درمان ترک شیشه شامل پاکسازی بدن از شیشه و کمک به آن برای فعالیت بدون حضور مخدر شیشه است. همچنین در طول ترک نیز باید آسیب ‌های روانی وارده توسط شیشه هم مورد بررسی قرار بگیرند.

در طول مشاوره ترک اعتیاد به شیشه، به فرد کمک می ‌شود تا توان ذهنی خود را بازیابی کرده و به این باور برسد که او بدون مصرف شیشه همچنان می‌ تواند فعالیت ‌های روزمره خود را انجام دهد.

علائم اولیه افراد پس از ترک شیشه

ترک شیشه مانند سایر مواد مخدر می تواند بسیار سخت باشد و نیاز به تحمل یک دوره ی سخت را دارد. خماری یا دور ماندن از مصرف شیشه شامل علائمی همچون:

  • تندی ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • خارش چشم
  • مشکلات خواب (بیخوابی شدید یا خواب زیاد)
  • کم آب شدن بدن
  • سردرد
  • درد و گرفتگی عضلات
  • تغییر اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • ولع شدید نسبت به شیشه
  • روانپریشی
  • خستگی
  • اضطراب
  • احساس افسردگی
  • کاهش تمرکز
  • کابوس
  • از دست دادن انرژی و …می باشد.

اثرات خماری شیشه بر روان فرد معتاد

یکی از آسیب‌های مشترک در اعتیاد به انواع مواد‌ مخدر، اختلالات روانی است که ترک مواد مخدر منجر به تشدید این اختلالات و علائم آنها در افراد مصرف کننده می شود. مثلاً اختلال افسردگی می تواند یکی از عوارض اصلی خماری ناشی از قطع مصرف شیشه باشد. هنگامی که فرد، مصرف شیشه را به تدریج افزایش می دهد، خماری را در مدت زمان بیشتری تجربه می کند و به مثابه آن، اختلال افسردگی نیز تشدید خواهد شد به گونه ای که پس از گذشت چند ماه به انزوا و گوشه گیری شدید فرد مصرف کننده منجر خواهد شد.

۵ روش ترک شیشه

۱) ترک شیشه با قرص بوپرنورفین یا ب۲

یکی از راه های ترک شیشه مصرف قرص ب۲ است. نحوه استفاده این قرص به شکل زیر زبانی بوده و جویدنی یا بلعیدنی نیست. داروهایی که یک متخصص ترک اعتیاد تجویز می‌کند برای کاهش علائم ترک اعتیاد به شیشه و افزایش تحمل فرد معتاد مناسب است. با این حال لازم است بدانید که این داروها جایگزینی موقت در برابر شیشه می باشد و میزان مصرف و دُز مصرفی این داروها به مقدار مصرف و شرایط جسمانی و روانی فرد مصرف کننده بستگی دارد. مدت زمان مصرف این قرص معمولاً تا دو هفته بوده و پس از آن داروهای جدیدی جایگزین می‌شوند.

در این مدت نیز به تدریج میزان مصرف شیشه در فرد کم شده و او به لحاظ روانی برای ترک آمادگی بیشتری پیدا می‌کند. با این حال لازم است بدانید که مصرف خودسرانه قرص ب۲ خطرناک بوده و عوارض خاص خود را دارد و فرد در اثر مصرف بی‌رویه و نابجای آن ممکن است به آن معتاد بشود. پس لازم است قبل از ترک شیشه با قرص ب۲ حتماً با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

۲) ترک شیشه در منزل

یکی از راههای ترک اعتیاد، ترک در منزل است که شیشه نیز از این قاعده مستثنی نیست اما لازم است بدانید که ترک شیشه در منزل تابع قواعد خاص خود می باشد چرا که فرد معتاد به دلیل وابستگی شدید جسمی و روانی به شیشه، به تنهایی قادر به ترک نیست و به محض قطع مصرف، دچار آشفتگی و نا امنی روانی می شود و ممکن است هر لحظه دوباره به مصرف مواد مخدر پناه ببرد. مرحله اول برای ترک شیشه در منزل این است که بهتر است یک مشاور متخصص در کنار بیمار باشد.

مرحله بعد فراهم کردن محیطی آرام در خانه و سرانجام سم زدایی بیمار است. لازم به ذکر است که سم‌زدایی کریستال یا شیشه نسبت به سایر مواد مخدر آسان تر بوده و وجود مشاوری با تجربه در زمینه سم زدایی و علم تغذیه می تواند کمک بزرگی برای ترک شیشه در منزل باشد. همچنین معرفی داروهای کمکی در زمان قطع مصرف و همراهی روانی و فکری با فرد معتاد، از جمله فاکتورهای لازم برای ترک شیشه در منزل است. در کنار موارد مذکور، چگونگی برخورد افراد خانواده با بیمار در زمان قطع مصرف نیز تاثیر بسزایی در کیفیت ترک دارد.

۳) ترک شیشه با متادون

در بسیاری از کلینیک‌‌های درمان اعتیاد، از شیوه جایگزین کردن متادون برای ترک شیشه استفاده می‌شود. متادون یک داروی کمک کننده بوده و برای ترک، کاربرد چندانی ندارد.

چرا که متادون شبه مخدری مصنوعی بوده و سوء مصرف آن باعث می شود فرد به آن وابسته شود بنابراین، مصرف متادون می‌تواند بر مشکلات فرد اضافه کند‌. با این حال، پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از این روش، بر حسب شرایط فیزیکی و سنی برخی از افراد که ترک ناگهانی برایشان دشوار می‌باشد، گزینه ی خوبی است. همچنین لازم به ذکر است که متادون اصولاً برای ترک مواد افیونی مانند تریاک، هروئین و مشتقات مورفین به کار می‌رود و استفاده از آن این خطر را دارد که فرد به آن وابسته و معتاد شود

۴) ترک شیشه با قرص ریتالین

راههای ترک شیشه متنوع بوده و افراد روش هایی را برای ترک انتخاب می کنند که بعضاً صحیح نیستند. یکی از این روش ها ترک شیشه با قرص ریتالین است. در این روش، ریتالین که شباهت ترکیبی زیادی با شیشه دارد، خود به عنوان یک جایگزین برای شیشه مصرف می گردد.  از آنجا که ترک شیشه بسیار حساس بوده، انجام آن مخصوصاً با استفاده از دارو، نیازمند تخصص کافی در این زمینه است. مصرف قرص ریتالین حال و هوایی بسیار شبیه به ماده مخدر شیشه دارد و از این رو استفاده از آن یکی از رایج‌ترین روش‌های ترک در میان افراد مختلف می‌باشد. غافل از اینکه زیاده روی در مصرف قرص ریتالین، خود نوعی اعتیاد جدید است.

۵) ترک شیشه به کمک گیاهان دارویی

ترس از درد و خماری و عوارض ناشی از ترک اعتیاد یکی از نگرانی های بزرگ افراد معتاد بوده و به همین دلیل است که بیشتر افراد برای ترک و درمان خود، به دنبال راه های آسان‌تری برای ترک هستند. لازم است یادآوری کنیم که مسأله اعتیاد تنها جسمانی نبوده و البته که بیشترین درد، درد جدایی از مواد و ترک وابستگی است که فشار زیادی بر شخص معتاد وارد می‌سازد و طبیعی است که شخص به محض قطع مصرف دچار درد فیزیکی، شل شدن عضلات بدن، اسهال، استفراغ، بی‌خوابی و هیجانی شود .

بسیاری از این مسائل با خوردن گیاهان دارویی به حالت عادی بر می گردد و مصرف این داروها گذر از دوران خماری و قطع مصرف را آسان تر می کند. البته لازم است بدانیم که برای ترک هر مخدری بهتر است از راه اصولی وارد شده و از کمک متخصصان در این حوزه بهره مند شوید و هیچگاه خودسرانه اقدام به ترک نکنید. بهر حال لازم است این را هم بدانیم که بین راههای ترک شیشه، گیاهان دارویی می‌توانند مکمل درمانی مناسبی برای ترک شیشه باشند.

ترک شیشه چند روز طول می کشد؟

ترک شیشه، زمانی که بیمار تمایل و رغبت زیادی به ترک داشته باشد قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر فرد معتاد به زور مجبور به ترک شود، احتمال فعال شدن اعتیاد در او بسیار بالاست. درمان کامل اعتیاد به شیشه و رهایی از این مخدر حدود ۲ تا ۸ ماه طول می‌کشد. در واقع مدت زمان ترک شیشه به مقدار و مدت زمان مصرف، همکاری بیمار به لحاظ فکری و توانایی جسمانی او بستگی دارد.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *