09122300547

مطالب پر بازدید

راه حل ارائه شده 3 دکتر برای ترک اعتیاد

راه حل های ارائه شده متخصصین برای ترک اعتیاد

دکتر محمد والی پور
  • متخصص روانپزشکی

1- درمان اعتیاد با بوپره نورفین : در این روش که بسیار راحت وبدون درد صورت می پذیرد، بیمار در عرض یکی دو هفته با استفاده از داروی سابوتکس ترک اعتیاد مینماید.حتی بیمار بدون اینکه نیاز به بستری شدن یا تحمل درد یا درخواست استعلاجی داشته باشد، می تواند به کار خود نیز ادامه دهد.

2- درمانMMT : در این درمان بیمار از مصرف مواد مخدر و عوارض خانمانسوز اجتماعی، روانی، خانوادگی، و…… رهائی می یابد و با استفاده از متادون تولدی دوباره را تجربه می کند.

در کنار درمانهای فوق بیماریهای همراه یا زمینه ساز مصرف مواد نیز توسط روان درمانی ،مشاوره خانواده، درمان داروئی ناراحتیهای اعصاب و روان، واختلالات روانی وجنسی و….. نیز درمان می شود.

  • آیا اعتیاد درمان پذیر است؟

علیرغم اینکه اعتیاد یکی از پیچیده ترین بیماریها می باشد چنانچه فرد تمایل واقعی به درمان داشته و این امر برایش ارزشمند باشد و با روش درست به پیش رود قطعا درمان می گردد ، در حالیکه در مورد برخی از بیماریها متاسفانه چنین مسئله ای دیده نمی شود. در مقابل در صورتیکه فرد هنوز به تشخیص درستی نرسیده باشد.به عمق مشکلات و عوارض ناشی از اعتیاد خود واقف نگردیده ، تمایل واقعی جهت درمان نداشته و حتی به ادامه روند اعتیاد خود بیشتر تمایل داشته باشد متاسفانه هرگونه اقدام درمانی بی نتیجه خواهد بود.

البته در موارد نادری بدلیل پیچیدگیهای خاص روانی، اعتیاد یا بیماریهای زمینه ای جسمی امکان درمان وجود نداشته و تنها با برخی از داروهای خاص سعی در کنترل اعتیاد یا کاهش آسیبهای آن می شود.
لازم به ذکر است علم درمان و ترک اعتیاد دانش جدید و نوپایی در دنیا بوده و تعدد و تنوع مواد اعتیاد آور در ایران و تفاوت آن با کشورهای دیگر استفاده از منابع پزشکی خارجی را در این زمینه محدود نموده است.

آیا اعتیاد درمان پذیر است؟ایشان بر این باورند که:

علیرغم اینکه اعتیاد یکی از پیچیده ترین بیماریها می باشد چنانچه فرد تمایل واقعی به درمان داشته و این امر برایش ارزشمند باشد و با روش درست به پیش رود قطعا درمان می گردد ، در حالیکه در مورد برخی از بیماریها متاسفانه چنین مسئله ای دیده نمی شود. در مقابل در صورتیکه فرد هنوز به تشخیص درستی نرسیده باشد، به عمق مشکلات و عوارض ناشی از اعتیاد خود واقف نگردیده ، تمایل واقعی جهت درمان نداشته و حتی به ادامه روند اعتیاد خود بیشتر تمایل داشته باشد متاسفانه هرگونه اقدام درمانی بی نتیجه خواهد بود.

البته در موارد نادری بدلیل پیچیدگیهای خاص روانی، اعتیاد یا بیماریهای زمینه ای جسمی امکان درمان وجود نداشته و تنها با برخی از داروهای خاص سعی در کنترل اعتیاد یا کاهش آسیبهای آن می شود.
لازم به ذکر است علم درمان اعتیاد دانش جدید و نوپایی در دنیا بوده و تعدد و تنوع مواد اعتیاد آور در ایران و تفاوت آن با کشورهای دیگر استفاده از منابع پزشکی خارجی را در این زمینه محدود نموده است.

از این رو ترک اعتیاد یکی از دشوارترین و پیچیده ترین موارد درمانی در علم پزشکی بوده و موفقیت درمان تنها با آمیزه ای از علم، تجربه، هنر، عشق، صبر و تعهد کادر درمانی در قالب یک کار گروهی منسجم حاصل می گردد که تحقق این همه متاسفانه کمتر به چشم می خورد.

آگاهی کامل فرد از مراحل مختلف درمانی قبل از اقدام به درمان نقش بسیارمهمی در کسب نتیجه مطلوب درازمدت دارد، در مقابل آسان گرفتن امر درمان و اقدام به درمان بدون بررسی و مطالعه کافی منجر به بروز ناکامیهای مکرر در درمان این معضل و نهایتا” بروز یاس و نا امیدی از درمان میگردد. در حالیکه چنانچه درمان بدرستی شروع شده و ادامه یابد، یک بار اقدام کافی است تا بیمار را به نتیجه مطلوب برساند.

دکتر علوی نژاد
  • دکتری تخصصی در روانشناسی

اعتیاد می تواند پویایی و خلاقیت و نشاط را از فرد مبتلا برباید و انواع مشکلات از جمله مشکلات روانشناختی را برای او فراهم آورد. ناهنجاری های روحی و عوارض جسمانی منتج از آن بسیار گسترده است و می تواند منجر به مرگ شود. درمان روانشناسی امکان پذیر است.

اعتیاد می تواند علاوه بر خود فرد برای اطرافیان نیز بسیار مسئله ساز باشد و حتی سبب ساز بسیاری از مشکلات خانوادگی گردد. وابستگی به مواد مخدر، جامعه را نیز متضرر می کند و بزه را در جامعه افزایش می دهد. درمان و ترک این وابستگی و بررسی تمامی جوانب آن اهمیت زیادی دارد و هرگز نباید درمان این مشکل بدون خدمات تخصصی لازم انجام شود.

روانشناس اعتیاد، ضرورتی برای موفقیت در ترک اعتیاد !

درمان روانشناختی، بخش مهم و بسیار ضروری از درمان و ترک اعتیاد می باشد چرا که نتایج بررسی های علمی نشان می دهد، این بیماری علاوه بر جسم، روان فرد را نیز متاثر می نماید و به همین دلیل است که درمان آن بسیار پیچیده است. طبق تعریف کمیسیون بهداشت جهانی، اعتیاد به مواد مخدر، مسمومیت حاد یا مزمن است که حال شخص و اجتماع را متضرر می نماید.

این مسمومیت حاصل مصرف داروی طبیعی و صنعتی است و مصرف آن عوارض جسمی و روحی دارد. بررسی این تعریف نیز نشان می دهد که روانشناسی اعتیاد برای رفع عوارض روحی به میزان درمان جسمی و رفع عوارض جسمی اهمیت دارد.

اعتیاد بلایی است که تمامی انسان ها و به ویژه جوانان را در هر شرایط و جایگاه اجتماعی و اقتصادی تهدید می کند. متاسفانه با توسعه روزافزون مواد مخدر صنعتی، این مشکل روز به روز در حال گسترش و پیچیده تر شدن است. سن اعتیاد به میزان قابل توجهی کاهش یافته و متاسفانه این مشکل در میان افراد تحصیل کرده نیز روز به روز در حال افزایش است. هر چند ممکن است گروهی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به اعتیاد باشند ولی اعتیاد خطری است که تمامی افراد جامعه را تهدید می کند.

ایشان بر این باورند که درمان اعتیاد و بهبودی  بدین معناست:

در واقع لازم است تا فرد مبتلا و افراد خانواده او در خصوص ترک اعتیاد و بهبودی اطلاعاتی داشته باشند. بسیاری تصور می کنند ترک اعتیاد و پرهیز طولانی مدت از مصرف به معنای بهبودی است. بعضی علاوه بر این، انتظار دارند رفتار بیمار نیز تغییر کرده و رفتار او به دوره قبل از ابتلا به اعتیاد بازگردد.

در این میان بعضی خانواده ها انتظار دارند، که فرد مبتلا پس از درمان روانشناسی اعتیاد، به رفتارهای ایده آلی دست یابد و بسیاری از رفتارهای ناپسند خود را نیز کنار بگذارد چرا که نگران هستند این رفتار ممکن است زمینه ساز عود دوباره مشکل گردد. البته در این میان خانواده هایی هستند که تعریف درستی نیز از رفتار ایده آل ندارند و با انتقال این آشفتگی به بیمار، روند درمانی او را مختل می کنند.

در بسیاری از مواقع توقعات اطرافیان و خود فرد از فرایند درمانی، او را سرخورده و افسرده می کند. حتی ممکن است اعضای خانواده به دلیل عدم حصول نتیجه مورد نظر خود دچار افسردگی و نارضایتی شوند. دیده شده است که مقایسه فرد مبتلا با سایر فرزندان یک خانواده یا با افراد مشابه از نظر نتایج حاصل شده در فرایند درمان،  او را آشفته و سرخورده نموده و فرایند درمان را مختل می کند. معمولا یک متخصص روانشناسی، درمان و بهبودی را برای بیمار و خانواده او تشریح می کند تا از وقوع این نوع مشکلات جلوگیری نماید.

از نظر تخصصی، فرایند درمانی از روزی که فرد مبتلا می پذیرد سالم ماندن او با ادامه مصرف مواد ممکن نیست، آغاز می شود و با پرهیز از مصرف مواد ادامه می یابد و با مرور زمان عمق می یابد و نتایج آن در ابعاد مختلف زندگی او دیده می شود.

دکتر مهدی کریمی
  • پزشک عمومی وعضو انجمن درمانگران اعتیاد

ترک اعتیاد تجربه ای است که بسیاری از افراد مصرف کننده با آن مواجه شده اند و بعضی از افراد ترک کننده پس از قطع مصرف دیگر به سراغ مواد مخدر نرفته اند و بعضی از افراد دیگر هم متاسفانه دوباره به اعتیاد دچار شده اند. همه افرادی که اقدام به ترک اعتیاد کرده اند، بر این باور هستند که ترک کردن اعتیاد یک کار بسیار شیرین است که اگرچه شاید در زمان ترک متادون، افراد با سختی هایی مواجه شوند؛ اما به هر حال تجربه ترک کردن اعتیاد آنقدر شیرین است که به امتحان کردنش می ارزد.

روش های ترک اعتیاد

در کشورهای مختلف روش های متفاوتی برای ترک کردن اعتیاد وجود دارد. بعضی از افراد سعی دارند که در خانه های خودشان اقدام به ترک کنند و بعضی از افراد هم با روش های غیر اصولی و مصرف بعضی از داروها سعی در ترک اعتیاد دارند! این در حالی است که بهترین روش برای ترک اعتیاد مراجعه به یک کلینیک ترک اعتیاد است که افراد بتوانند با یک روش اصولی اقدام به ترک الکل کردن اعتیاد کنند.

– بر پایه آنچه كه توضیح داده اند بیماری اعتیاد را  از چند دیدگاه و از نظر عوامل گوناگون وعوارض  آن مورد بررسی قرار داده اند:
  1. عوامل روانی
  2. عوامل جسمی
  3. عوامل  خانوادگی
  4. عوامل اجتماعی
  5. عوامل  اقتصادی
  6. عوامل سیاسی

کلام آخر 

از این که ما را تا آخر مقاله بهترین دکترهای ترک اعتیاد همراهی کردید از شما سپاس گزاریم ، همچنین خوب است بدانید که پزشک های نام برده شده در این مقاله تنها برای معرفی می باشد و در صورت انتخاب هر یک از این پزشک ها لازم است که اطلاعات دقیق تری را برای خود به دست بیاورید ، اگر نظر و یا پیشنهادی در زمینه بهترین دکتر ترک اعتیاد دارید ممنون می شویم که با ما در میان بگذارید .

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *