09122300547

مطالب پر بازدید

ترک اعتیاد گیاهی

ترک اعتیاد گیاهی

استفاده از گیاهان دارویی همیشه در فرهنگ ما جایگاه خاصی داشته و همه ما از گل گاو زبان و سنبل الطیبی که مادربزرگ‌هایمان دم می‌کردند، خاطره داریم، اما امروزه طب سنتی شکل و شمایل تازه ‌ای پیدا کرده و پزشکان متخصصی دارد که با حساب و کتاب بیمارانشان را درمان می‌کنند.

برای رهایی از چنگال اعتیاد که از رویاهای همه خانواده های درگیر آن و معتادانی است که خواسته یا ناخواسته، کم یا زیاد گرفتار این بلای خانمان برانداز شده اند روش های مختلفی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد که یکی از آن ها مصرف گیاهان دارویی است. البته شاید یکی از دلایل استقبال برای ترک اعتیاد گیاهی باور عامه مردم مبنی بر بی‌ضرر بودن آن ها است.

هر چند دست اندرکاران حوزه طب سنتی معتقد هستند که برخی از گیاهان دارویی می تواند در تسریع درمان اعتیاد به مواد مخدر کمکی مؤثر باشد و علائم آن را کاهش دهد تا فرآیند ترک اعتیاد راحت تر و قابل تحمل تر انجام شود، اما درعین حال در کنار آن مهمترین عامل ترک اعتیاد را اراده فرد، حمایت خانوادگی، دوستان و عوامل اجتماعی می دانند. آن ها بر این باورند که فرد معتاد با اراده قوی می تواند بر اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر و الکل، هر چه قدر شدید، طولانی و به هر چیزی که باشد، غلبه کند و فرد معتاد می تواند دوباره به زندگی خود بازگردد.

طب گیاهی استفاده از گیاهان برای درمان بیماری ها و افزایش سلامت و تندرستی عمومی است. گیاهان دارویی می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند و باید با احتیاط مصرف شوند. همیشه در مورد هر گونه نگرانی در مورد سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید و در مورد داروهای گیاهی که مصرف می کنید یا در فکر مصرف آن هستید با پزشک خود صحبت کنید.

هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای تجویز شده را با داروهای گیاهی جایگزین نکنید. در خرید داروهای گیاهی از طریق اینترنت دقت کنید. داروهای گیاهی غیرقانونی، مانند برخی از داروهای سنتی، ممکن است با کیفیت و استاندارد داروهای تحت نظارت تولید نشوند.

مواد مؤثره و داروهای ترک اعتیاد گیاهی

داروهای گیاهی حاوی مواد فعال هستند. مواد فعال بسیاری از داروهای گیاهی هنوز ناشناخته است. برخی از داروهای پزشکی بر اساس یک ماده فعال منفرد مشتق شده از یک منبع گیاهی هستند. پزشکان گیاه‌پزشکی معتقدند که یک ماده فعال می‌تواند تأثیر خود را از دست بدهد یا در صورت استفاده جدا از بقیه گیاهان، ایمن‌تر شود.

هدف داروهای گیاهی برگرداندن بدن به حالت تعادل طبیعی است تا بتواند خود را درمان کند. گیاهان مختلف روی سیستم های مختلف بدن اثر می گذارند.

ملاحظات خاص در مورد داروهای گیاهی

داروهای گیاهی را می توان به اشتباه تصور کرد که کاملاً بی خطر هستند زیرا آن ها محصولات طبیعی هستند، اما این درست نیست. مانند سایر داروهای تجویزی، داروهای گیاهی همیشه باید توسط یک پزشک واجد شرایط تجویز شود. توجه داشته باشید که داروهای گیاهی می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. داروها و مکمل‌های گیاهی ممکن است با داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای که مصرف می‌کنید به روش‌های مضری تداخل داشته باشند.

مصرف مکمل های گیاهی ممکن است اثربخشی سایر داروهایی که مصرف می کنید را افزایش یا کاهش دهد یا ممکن است خطر عوارض جانبی منفی را افزایش دهد. به عنوان مثال، خارمریم بیشتر اثربخشی سایر داروها را کاهش می دهد، اما اثرات داروهای ضد افسردگی را افزایش می دهد.

داروی ترک اعتیاد گیاهی در صورت دارا بودن مجوز بهداشت و مصرف صحیح زیر نظر پرشک، به کاهش علائم جسمانی و روانی ترک اعتیاد کمک می کند. اسپند، زنجبیل، تاتوره سیاه، علف چای، گل ساعتی، سنبل الطیب، دم کرده زرشک و بید، زنیان، بادرنجبویه، جوی دو سر و گیاه جدوار از گیاهان دارویی مفید برای ترک اعتیاد هستند.

  • خار مریمترک اعتیاد گیاهی

خار نرم گیاهی خاردار با گل های بنفش رنگ و از خانواده مرداریدیان است. این گیاه ضد باکتری، ضدعفونی کننده و یک آنتی بیوتیک طبیعی است.

خواص خار مریم: بهبود عملکرد کبد، کنترل قند خون، درمان مشکلات کیسه صفرا، کمک به کاهش کلسترول بد و… .
عوارض این گیاه نیز شامل: واکنش آلرژیک، تداخل با داروهای تجویزشده توسط پزشک، احساس نفخ، حالت تهوع و اسهال.

  • جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی متمایز با اثر محرک است. جینسینگ انواع مختلفی دارد و به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد در میان گیاهان دارویی گنجانده می شود.
خواص این گیاه: بهبود عملکرد شناختی، افزایش سطح انرژی، خواص ضد سرطان و آنتی اکسیدانی، ضد التهاب.
عوارض: بی خوابی، تداخل با داروهای ضد افسردگی، سردرد، افزایش یا افت فشار خون، درد پستان، خونریزی دماغ، تداخل با داروهای رقیق کننده خون، تپش قلب، لرزش، سرگیجه، تحریک پذیری.

  • گل ساعتی

گل ساعتی نیز از جمله گیاهان دارویی موثر برای ترک اعتیاد است. این گیاه با تقویت سیستم عصبی، کاهش علائم افسردگی، درمان بی خوابی، درمان اختلالات عصبی و اضطراب، کاهش تنش و رفع التهاب علائم ناشی از ترک اعتیاد گیاهی را کاهش می دهد. البته ممکن است در صورت مصرف بی رویه عوارضی همچون: سرگیجه، خواب آلودگی، احساس سردرگمی، ضربان قلب نامنظم، خارش، تورم، منع مصرف برای بیماران کبدی و دوران بارداری و شیردهی ایجاد کند.

  • جینکو

جینکو گیاهی با ترکیبات گیاهی مفید و دارای خواص دارویی متعدد است. از خواص آیت گیاه نیز می توان برای کاهش علائم ناشی از ترک مواد مخدر استفاده کرد.

خواص دارویی جینکو: کاهش علائم ترک اعتیاد مانند تفکر مبهم و عدم توانایی در تمرکز، بهبود عملکرد ذهن، بهبود حافظه کوتاه مدت، افزایش انرژی، بهبود گردش خون محیطی، درمان سرگیجه، بهبود جذب گلوکز و…
عوارض: همچون تهوع و استفراغ، تداخل با داروهای رقیق کننده خون، بی قراری، ناراحتی شکم، تپش قلب، گیجی و منگی نیز ممکن است در اثر مصرف خودسرانه جینکو در فرد ایجاد شود.

درمان اعتیاد با داروی گیاهی امکان پذیر است؟

همانطور که گفته شد تنها با مصرف داروی گیاهی نمی توان اعتیاد را درمان نمود. به علاوه مصرف بیش از حد و خودسرانه دارو چه گیاهی باشد و چه شیمیایی عوارض جدی برای فرد به دنیال دارد. همچنین اثر بخش نبودن درمان اعتیاد با داروهای گیاهی می تواند منجر به ناامیدی فرد از ترک اعتیاد شده و بیمار به مصرف بیشتر روی آورد و درمان اعتیاد برای او دشوار تر شود.حتی اگر قصد ترک اعتیاد در منرل را دارید باید اینکار را تحت نظر پزشک متخصص و روانشناس انجام دهید تا از عوارض ترک اعتیاد در امان باشید.

تاثیر درمانی داروهایی گیاهی در ترک اعتیاد

بعضی از مواد مخدر سنتی مثل تریاک، شیره، علف و … از گیاهان طبیعی گرفته می‌شود. برخی از این مواد مخدر صرفا به شکل گیاه و برخی دیگر به شکل مشتقاتی از گیاهان هستند. برخی برای درمان این مواد مخدر سنتی یا طبیعی مصرف داروهای گیاهی هم خانواده را توصیه می‌کنند. مثلا عده ای برای ترک ماده مخدر تریاک از شیره استفاده می‌کنند تا به مرور مصرف تریاک کم شده و در نهایت آن را کنار بگذارند. داروهای گیاهی در درمان اعتیاد تاثیر جانبی و کمکی دارند. به عبارتی، این داروهای گیاهی به شما کمک می‌کنند تا روند ترک اعتیاد سریعتر شده و تحمل درد شما کمتر شود. برخی از تاثیرات درمانی داروهای گیاهی در ترک اعتیاد عبارتند از:

  • از بین بردن هوس مصرف دوباره مواد مخدر
  • کمک به پاکسازی بدن
  • به دست آوردن سلامتی بدن
  • داروهای گیاهی به عنوان مکمل
  • تاثیر روانی داروهای گیاهی

نخستین امر در ترک اعتیاد و درمان آن تفکر و تصمیم گیری است؛ زمانی که فرد بیمار تصمیم می گیرد از بند اعتیاد رها شود در آن لحظه نیاز به مشاور و حمایت دارد پس می توان در آن لحظه بزرگترین تصمیمات را گرفت و با اعتماد در مسیری درست گام برداشت و با مصرف داروی ترک اعتیاد در کنار انجام اعمالی نظیر ورزش و ماساژ درمانی از این بیماری خانمان سوز رهایی خواهد جست. عوارض روانی ترک اعتیاد به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. زیرا عوارض روانی ترک مانند افسردگی بعد از ترک اعتیاد می تواند زمینه ساز وسوسه و اعتیاد مجدد شود.

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

3 پاسخ

  1. با سلام من ازین کپسولهای گیاهی از ترجمه زندگی خریدم اما چون قبلا از دتای هندی مصرف کرده بودم سردردهای شدیدی سراغم میومد الان یک هفته است داروها را گرفتم اما میترسم مصرف کنم داروها رو

    1. دوست خوبم محمد جان
      من بهت پیشنهاد میکنم به عنوان یک معتاد که باهمین دارو پاک شده ازت می‌خوام این دارو را با خیال راحت استفاده کنی و اینو بدون این دارو اصلا با تمام داروها ازجمله دتای هندی فرق دارو و این عوارض سردرد رو اصلا ندارد و شما به مرور زمان طی ۴۵ الی ۶۰روز بدنت از مواد پاک میشه ولی بعد از پاک شدن جسمی باید برای وسوسه های روانی مصرف مواد باید در جلسات NA چه حضوری و چه مجازی شرکت کنی و رو خودت خوب کار کنی که انشالله پاک بمونی

  2. باسلام
    مشاوره و داروی گیاهی شما فوق العاده می‌باشد و بنظرم راه درمان اعتیاد که از لحاظ جسمی شروع میشه این داروی گیاهی آرین ترجمه زندگی می‌تونه بهترین گزینه برای خلاص شدن از دردها و عوارض جسمی ترک باشه فوق العاده داروتون عالی است ولی من معتاد نمی‌دونم بعد از ترک که جسمم پاک میشه برای رهایی از وسوسه های مواد مخدر چکار کنم خیلی سخته بعد درمان بتونی پاک بمونی خدا به همه معتادان کمک کنه الهی همه پاک بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *