09122300547

مطالب پر بازدید

سومین مهارت کوچینگ تغییر: توجه به سازگاری با تغییر

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در کوچینگ تغییر باید به آن توجه کنیم، داشتن مهارت سازگاری با تغییرات در زندگی است. این مهارت به شما امکان می‌دهد خود را با شرایط جدید وفق دهید، در صورت نیاز، عادت‌های بدتان را کنار گذاشته و رفتار جدیدی از خود نشان دهید. ترجمه زندگی در این مقاله قصد دارد شما را با مهارت سازگاری با تغییر، چگونگی انعطاف‌پذیری و انطباق با تغییرات بزرگ در زندگی آشنا کند پس تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

سازگاری با تغییر؛ مهارتی که انسان بدون آن هرگز دوام نمی آورد

میلیون‌ها سال پیش، دسته بزرگی از جانوران به نام دایناسورها منقرض شدند و از بین رفتند اما با وجود انقراض این موجودات، نسل اندکی از آنها مانند دوزیستان تاکنون زنده مانده‌اند. این بازماندگان لزوماً قوی‌ترین‌ها یا هوشمندترین نوع دایناسورها نبودند بلکه آنها فقط توانسته‌ بودند با محیط اطراف خود سازگاری داشته و خود را با شرایط جدید وفق دهند و زنده بمانند.
این موضوع به‌روشنی نشان می‌دهد که طبیعت، کسانی را انتخاب می‌کند که از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نشان می‌دهند. نکته جالب اینجاست که داستان دایناسورها همچنان در حال اتفاق افتادن است. یا مثلاً نوکیا تا سال ۲۰۱۰ قدرتمندترین کمپانی موبایل بود و هیچ‌کس توان رقابت با آن را نداشت؛ اما این کمپانی قدرتمند و بزرگ خیلی زود منقرض شد چرا که نتوانست خود را با نیاز بازار و مخاطبانش که مدام در حال تغییر بودند سازگار کند.
یاهو از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ باهوش‌ترین موتور جستجو و کمپانی وب بود؛ اما در عرض چند سال به تلی از خاکستر تبدیل شد و ارزش آن از ۴۷ میلیارد به ۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
اگر کمی دقیق‌تر به اطراف خود نگاه کنیم، خواهیم دید این اتفاق برای تک تک ما انسان‌ها هر روز در حال وقوع است و اگر نتوانیم خود را با شرایط جدید وفق دهیم احتمال حذف شدنمان از سیستم، بسیار زیاد خواهد بود.
پس بهتر است این جمله زیبا از ایندیرا گاندی را همیشه در یاد داشته باشیم که: «زندگی یک جریان پیوسته از سازگاری است» و باید خودمان را برای شرایط جدید و تغییرات جدید آماده کنیم و سازگاری با تغییر را به‌عنوان یک مهارت مهم یاد بگیریم.

 

سازگاری با تغییر

 

۳ ابزار مهم و اساسی که در سازگاری با تغییر به ما کمک می کنند

برای سازگاری با تغییر ۳ ابزار مهم و کاربردی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانیم با تغییرات زندگی‌مان ذره ذره سازگارتر شویم و در نهایت، زندگی‌مان را تغییر دهیم. این ۳ ابزار به ترتیب شامل پذیرش تغییر، مشخص کردن اهداف لازم در جهت تغییر، توسعه‌ی ذهنیت رشد در خود می‌باشد.
۱) پذیرش تغییر
اولین ابزاری که به ما در افزایش سازگاری با تغییرات زندگی کمک می‌کند، پذیرش تغییر است. همانگونه که در مقاله ابزار دوم کوچینگ تغییر نیز گفتیم سیستم ذهن و جسم ما به گونه‌ای طراحی شده که نه‌ تنها با تغییرات هماهنگ می‌شود بلکه همگام با تغییرات نیز رشد می‌کند. این تغییرات به طور ناگزیر رخ می‌دهند و یکی از مواردی که انسان برای رشد به آن نیاز دارد سازگاری با تغییرات است. به طور کلی هر کس که بتواند خود را زودتر و بهتر با شرایط وفق دهد بیشتر و بهتر رشد خواهد گرفت.
مثلاً در بحث خوددوستی یکی از اولین قدم‌ها این است که ما خودمان را همانگونه که واقعاً هستیم بپذیریم. وقتی ما می‌پذیریم که خودمان را دوست داشته باشیم و آن چیزی که هستیم و داریم را قبول می‌کنیم بعد از آن است که تغییر می‌تواند به راحتی اتفاق بیفتد.
در واقع هر چقدر از آن چیزی که هستید فرار کنید آن چیز با شدت بیشتر و به شکل قوی‌تری به دنبال شما می‌آید. این حالت مانند یک گلوله برفی می‌ماند که هر چقدر بخواهید از آن فرار کنید او همچنان به دنبال شما خواهد آمد و به تدریج بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد و اگر شما بایستید باید این را بپذیرید که گلوله برفی به شما برخورد می‌کند پس پذیرش تغییر، خود به تنهایی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای سازگاری با تغییر است.
ما گاهی در زندگی آنقدر درگیر مبارزه و مقاومت در برابر تغییرات می‌شویم که پذیرش آنها را به تعویق می‌اندازیم. انکار، نیروی قدرتمندی‌ست که از راه‌های مختلف سعی می‌کند از ما محافظت کند. اما تجربه نشان داده است که پذیرش اولیه‌ی تغییرات و اقرار به آنها می‌تواند از استرس‌مان بکاهد و ما را با تغییرات پیش روی‌مان سازگارتر کند.
۲) مشخص کردن اهداف لازم در جهت تغییر
دومین ابزاری که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با تغییرات بزرگ در زندگی‌مان سازگار شویم تعیین اهدافی مشخص در جهت رسیدن به آن تغییر می‌باشد. زمانی که تغییرات رخ می‌دهند، شاید دشوار باشد که اولویت‌های کلیدی و مهم را در نظر داشته باشیم، مخصوصا وقتی که همان اولویت‌ها نیز در حال تغییر هستند. اما برای رسیدن به سازگاری بیشتر با تغییرات ابتدا لازم است بدانیم که باید در چه جهتی پیش برویم. وقتی اهداف‌مان در جهت رسیدن به آن تغییر، شفاف و روشن باشند و در راستای آن اهداف به سوی تغییر مورد نظر پیش برویم، سازگاری با شرایط جدید بالطبع راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود.
۳) توسعه ذهنیت رشد در خود
سومین ابزاری که نقش کلیدی در ایجاد سازگاری با تغییر را دارد، داشتن ذهنیت رشد است. کسی که ذهنیت رشد را در خود توسعه داده تمایل به یادگیری و نوجویی داشته و آماده است تا چیزهای جدید را امتحان کند. ایجاد یک نوع ذهنیت و تفکر رشد می‌تواند بر توانایی‌های ما برای مقابله با چالش‌های جدید، یافتن فرصت‌های جدید برای افزایش آگاهی تأثیر مثبت بگذارد.
بهترین استراتژی برای انطباق و سازگاری با تغییر
همانگونه که در مقاله ابزار هشتم کوچینگ تغییر نیز گفتیم ساده‌ترین راه برای انطباق و سازگاری با تغییرات، استفاده از گام‌های کوچک اما مستمر است و این یعنی تقسیم کارهای بزرگ به بخش‌های کوچکتر که کمک می‌کند اراده و استقامت خود را در زندگی از دست ندهید و به طور پیوسته به جلو حرکت کنید.
یادتان باشد که تاب آوری و مدیریت هیجان در رفتارهای شما نشانه نگاه مثبت شما به جهان بوده و باعث می‌شود که به جلو حرکت کنید. پیروزی‌های کوچک شما در مسیر تغییر باعث ایجاد انگیزه در شما شده و همین پیروزی‌های کوچک به شما قدرت می‌دهد تا گام به گام خود را با شرایط و تغیبرات جدید وفق داده و رشد کنید. از آنجایی که هر عادتی از طریق تکرارهای مکرر شکل می‌گیرد، منظم بودن در اعمال شما راهی مستقیم به سوی موفقیت است. برخلاف گام‌های بزرگ طاقت‌فرسا، عادت‌های کوچک را به راحتی می‌توان روزانه رعایت کرد. افرادی که دارای انعطاف رفتاری هستند این توانایی را دارند که با تغییرات تدریجی به طور منظم سازگار شوند و در مسیر بهتر شدن گام بردارند.

 

سازگاری با تغییر

 

۲ مهارت کاربردی برای سازگاری با تغییر

۱) شکل تفکر خود را تغییر دهید:

مواجهه با تغییر و شرایط تازه برای همگان دشوار بوده و حتی ریسک‌پذیرترین افراد نیز گاهی از تغییرات می‌ترسند! با این‌حال، اگر به منطقه ی امن خود علاقه‌ی وافری دارید و دل‌تان می‌خواهد همیشه همه‌چیز در یک مدار مشخص حرکت کند لازم است برای ارتقای مهارت سازگاری خود، کمی درباره‌ی نحوه تفکر‌تان تامل کنید.
بهتر است اجازه دهید «تغییر» به بخشی جذاب در شیوه‌ی مواجهه‌تان با پدیده‌ها تعریف شود و با آغوشی باز از آن‌ها استقبال کنید تا بتوانید به سطح بالایی از سازگاری برسید. در واقع به جای اینکه در برابر تغییرات موضعی تدافعی بگیرید بهتر است تغییرات را به عنوان یک چالش جذاب برای یادگیری بپذیرید.
۲) ریسک پذیر باشید
عمده‌ی افرادی‌ که در حوزه‌ی سازگاری و انطباق با تغییرات مشکل دارند کسانی هستند که کمتر سراغ تصمیم‌ها و موقعیت‌های دارای ریسک می‌روند. هرچند احتیاط و محافظه‌کاری را نمی‌توان نقطه‌ی ضعف دانست، اما حقیقت این است که در مسیر تغییرات بزرگ در زندگی بد نیست گاهی دل به دریا زد و تا حدی ریسک‌های منطقی را پذیرفت. لازم نیست کار را با ریسک‌های بزرگ و تغییرات خیلی بزرگ آغاز کنید، کافی‌ست گاهی در مسیرتان به خود بقبولانید که باید ریسک کنید و پذیرای یادگیری باشید.
چرا که بخش مهمی از سازگاری یا انطباق با مفهوم یادگیری همراه است و تطابق یافتن با موقعیت‌های تازه و جدید عمدتاً نیازمند یادگیری مهارت‌های متفاوت است.
یادتان باشد آگاهی و دانسته‌های شما سلاح‌هایی مهم برای مبارزه در میدان‌های جدید‌ زندگی بوده و هرچه بیشتر بدانید تسلط بیشتری بر موقعیت های چالش برانگیز می‌یابید.

 

۴ نکته ی مهم برای کنار آمدن با تغییرات

 

۴ نکته ی مهم برای کنار آمدن با تغییرات

کنار آمدن با تغییرات به ما کمک می کند تا بتوانیم چالش‌ها و شرایط سخت را بپذیریم و برای سازگاری با تغییرات به دنبال مهارتهایی مفید باشیم. در ادامه به چند مهارت مفید و کاربردی برای سازگاری با تغییرات اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

سطح کنترل خود را ارزیابی کنید
ما انسان‌ها گاهی اوقات بر رویدادهایی متمرکز می‌شویم که هیچ تسلطی بر آنها نداشته و توان کنترل کردن آنها را نداریم. بد نیست بدانید که افراد انعطاف‌پذیر به جای تمرکز بر رویدادهای غیرقابل کنترل و سرزنش دیگران به آنچه می‌توانند کنترل کنند، توجه دارند. برای ارزیابی سطح کنترل خود بر یک موقعیت چالش برانگیز بهتر است از خود بپرسید: «در این موقعیت چه مسئولیتی می‌توانم بپذیرم؟»
یادتان باشد وقتی به دنبال فرصت‌هایی برای توانمندسازی خود هستید و برای تغییری که امکان‌پذیر است تلاش می‌کنید، احتمال کمتری وجود دارد که در موقعیت‌های سخت‌گیر بیفتید.
الگوهای فکری خود را بررسی کنید
در مسیر سازگاری با تغییر ممکن است همه چیز را سیاه یا سفید ببینید، یا تصور کنید بدترین اتفاق برای شما خواهد افتاد. اما اگر برای بررسی الگوهای فکری خود وقت بگذارید و میزان منطقی بودن آنها را ارزیابی کنید، ممکن است فضایی برای سوق دادن تفکر خود به سمت انعطاف‌پذیری پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید ذهن خود را آرام کنید، بهتر است تمرین تکنیک‌های آرامش بخش، مانند تمرکز حواس یا تنفس عمیق را انجام دهید چرا که این تمرینها می‌تواند به شما کمک کنند کنترل بیشتری بر ذهن خود و نحوه ارزیابی یک تغییر بزرگ را داشته باشید.
شما همچنین می‌توانید افکار مثبت بیشتری در خود ایجاد کنید. بهتر است زمانی را برای یادآوری چالش‌هایی که در گذشته با موفقیت پشت سر گذاشته اید، اختصاص دهید و فهرستی از روش‌هایی که در زندگی خود مطابق با آنها انعطاف پذیر بوده‌اید تهیه کنید و در نظر بگیرید که چه ویژگی ها و اقداماتی می‌توانند به شما در چالش فعلی کمک کنند. با تمرکز بر نقاط قوت خود به جای نقاط ضعف، احساس قدرت بیشتری برای رویارویی با آنچه پیش رو دارید خواهید داشت.
در زمان حال باشید
همان‌طور که گفتیم، مهم است که برای یافتن نقاط قوت خود به گذشته نگاه کنید، با این حال، گاهی اوقات ممکن است بیش از حد به سمت گذشته یا آینده کشیده شوید. وقتی نگران این هستید که آینده چه خواهد شد یا چه اشتباهاتی ممکن است مرتکب شوید، فراموش می‌کنید که در زمان حال باشید و آنچه را که در اطرافتان اتفاق می افتد را مشاهده کنید. برای بازگرداندن خود به زمان حال بهتر است با بدن خود هماهنگ شوید و به نحوه واکنش بدن‌تان به استرس توجه کنید و هر روز، زمان مشخصی را به استراحت اختصاص دهید، نفس‌های عمیق بکشید و تمرکز خود را به زمان حال برگردانید.
اولویت های خود را پیدا کنید
انعطاف پذیرترین افراد، تغییر را یک فرصت می‌دانند نه هیولایی برای ترسیدن. تغییر در زندگی به شما این امکان را می‌دهد که ببینید اولویت‌های شما چیست و واقعاً می‌خواهید وقت خود را چگونه بگذرانید؟ واقعاً چه چیزی برای شما مهم است؟ کجا وقت و انرژی خود را هدر می‌دهید؟ با رسیدن به درکی روشن از اهداف و ارزش‌های خود، متوجه خواهید شد که ذهن و بدن شما می‌توانند نسبت به عوامل استرس‌زای تغییر بسیار انعطاف‌پذیرتر باشند.

 

سومین مهارت کوچینگ تغییر

 

از کجا بفهمیم که آدم سازگاری هستیم؟

همانگونه که در پاراگراف‌های قبل هم گفتیم مهارت سازگاری مهارتی بسیار ارزشمند بوده و به شما در انطباق با تغییرات و انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر رخدادها کمک می‌کند. شما انسان سازگاری هستید اگر:
شما آدم سازگاری هستید اگر یک برنامه جبرانی دارید…
وقتی به سلاح یک برنامه دوم یا جبرانی مجهز باشید می‌توانید در زمان وقوع تغییرات ناخواسته، آن را به اجرا در آورید. برای مثال اگر می‌خواهید یک محصول را معرفی و ارائه کنید و در این ارائه قرار است از کامپیوتر کمک بگیرید، این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است با مشکلاتی مثل قطعی برق یا نقص فنی کامپیوتر مواجه شوید. پس برای تمرین مهارت سازگاری بهتر است برای ارائه بدون کامپیوتر هم آماده باشید.
شما آدم سازگاری هستید اگر امتحان کردن چیزهای جدید را دوست دارید…
یادتان باشد که انجام کارهای ثابت با روش قدیمی نه تنها کمکی به پیشرفت و توسعه فردی شما نمی‌کند بلکه حوصله‌تان را نیز سر می‌برد. افرادی که مهارت سازگاری بالایی دارند، به دنبال روش‌های جدید برای انجام کارها می‌گردند و در این میان چیزهای زیادی یاد می‌گیرند.
شما آدم سازگاری هستید اگر توانایی تغییر عادت‌ها و روش‌ها را دارید…
این ویژگی شاید مهم‌ترین ویژگی در مبحث سازگاری باشد. مهم نیست در گذشته به چه روشی کارها را انجام می‌دادید؛ وقتی در شرایطی جدید قرار می گیرید باید عادت‌ها و روش‌های قبلی را کنار گذاشته و کارها را با روشی جدید انجام دهید؛
شما آدم سازگاری هستید اگر اعتماد به نفس بالایی دارید…
بهتر است نگرش مثبتی نسبت به خود داشته باشید و دائم با خود بگویید اگر سخت تلاش کنم، از پس هر چیزی برمی‌آیم. داشتن شک و تردید و اعتماد به نفس پایین از بزرگترین موانع مهارت سازگاری به حساب می آیند.
شما آدم سازگاری هستید اگر حفظ آرامش در زمان بحران را بلدید…
وقتی فشار زیاد می‌شود، بعضی افراد احساس سردرگمی می‌کنند و نمی‌دانند که چه کاری باید انجام دهند. با این حال برخی افراد دیگر به سرعت به دنبال راه چاره می‌گردند تا مشکل پیش آمده را حل کنند. فشار معمولاً نتیجه تغییرات بوده و مهارت سازگاری کمک می‌کند تا واکنش‌های درستی از خود در زمان تغییر نشان دهید. در واقع، قدرت سازگاری یعنی قدرت تحمل و مدیریت بحران.
شما آدم سازگاری هستید اگر در لحظه زندگی می‌کنید…
به جای آن که با گذشته کلنجار بروید و یا بیش از حد نگران آینده باشید، بر اتفاقات در زمان حال متمرکز باشید. این کار نشان می‌دهد که شما ذهن آگاهی داشته و آماده هستید تا تغییرات را بپذیرید.

سخن پایانی
در پایان یادتان باشد که تغییر و اتفاقات ناخواسته جزئی جدانشدنی از زندگی انسان هستند و برای همه‌ی انسان‌ها اتفاق می‌افتند. این اتفاقات گاهی خوشایند و گاهی ناخوشایند هستند و چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد نوع برخورد ما با این تغییرات است. در انتها باید بگوییم که مهارت سازگاری با تغییرات به شما کمک می کند تا گام به گام خود را برای تغییرات پیش رو آماده کرده و آسیب کمتری از مواجهه با تغییرات آنی ببینید.

 

 

 

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *