09122300547

مطالب پر بازدید

روش های ترک مواد مخدر سنتی چیست؟

ترک مواد مخدر سنتی و روش های آن

 

همه ما می دانیم  که ترک هر نوع ماده مخدر چه مواد مخدر سنتی و چه مواد مخدر صنعتی یا هرگونه عادت غلط، جزو یکی از دشوار ترین کارها بوده و نیاز به انگیزه بالایی دارد. با این حال چناچه فرد با عزمی راسخ و انگیزه ای بالا، تصمیم به این کار بگیرد روش های موثر زیادی برای ترک اعتیاد وجود دارند. در ادامه، انواع روش های ترک اعتیاد را براتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

 

۴ روش اصلی ترک اعتیاد

برای ترک مواد مخدر به خصوص ترک مواد مخدر سنتی  ۴ روش اصلی وجود دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

  • ۱) ترک اعتیاد در خانه

یکی از روش های ترک اعتیاد، ترک اعتیاد در خانه است افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد در خانه یا خوددرمانی دارند، مسیر سخت و خطرناکی را انتخاب کرده‌اند چون گاهی چنین تصمیمی باعث می‌شود که اعتیاد نه تنها درمان نشود بلکه شدیدتر و وخیم تر هم بشود. ترک اعتیاد در خانه تنها زمانی موفق خواهد بود که انگیزه های درونی قدرتمندی برای این کار وجود داشته باشد و دنبال کردن روش ترک اعتیاد در منزل قبل از هر چیز به تصمیم قطعی و دلایلی قوی نیاز دارد.

  • ۲) ترک اعتیاد به شکل کاهش تدریجی دوز مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو

در روش های درمانی پرهیزمدار که امروزه بسیار گسترش یافته اند، درمان ها به صورت گروه درمانی همراه با جلسه های مشاوره و کاهش تدریجی دوز مخدر مصرفی انجام می شوند. در این روش فرد با کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر و شرکت در گروه های روان درمانی تحت نظر یک روانشناس متخصص می تواند فرآیند ترک مواد مخدر را با موفقیت به سرانجام برساند.

  • ۳) ترک اعتیاد با داروهای جایگزین

در این روش ترک اعتیاد، از داروهای جایگزینی استفاده می شود که حتما باید تحت نظر یک پزشک متخصص مصرف شوند چرا که این داروها اعتیاد آور بوده و می توانند وابستگی به آنها را در فرد ایجاد کنند.

برخی افراد با رویای ترک مواد مخدر سنتی بدون درد و خماری به طور خودسرانه اقدام به استفاده از داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرونورفین و سایر داروها می کنند. این داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر نمی شود، بلکه با توجه به قدرت این داروها، در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مصرفی به این داروها نیز معتاد می شود.

  • ۴) ترک اعتیاد با داروهای گیاهی

یکی از روش های ترک مواد مخدر سنتی استفاده از داروها و مکمل های گیاهی است. امروزه داروهای گیاهی برای ترک بدون درد و خماری و بیشتر به عنوان یک داروی کمکی برای کمک به ترک اعتیاد و تسکین و آرام کردن علائم خماری بدن در هنگام ترک کاربرد دارند. داروهای گیاهی بر هر دو جنبه روحی و جسمانی فرد معتاد ‌تأثیر می‌گذارند. شواهد بسیاری ثایت کرده که ترک اعتیاد تاثیرات بلند مدت جسمانی و روانی برای فرد معتاد داشته و ترس از خماری و دردهای ناشی از قطع مصرف مواد باعث می شود بسیاری از معتادان نتوانند مواد مخدر را ترک کنند.

مکمل های گیاهی تاثیر بسزایی بر کاهش درد و علائم خماری در فرد معتاد داشته و در بهبود علائم جسمانی و روانی ناشی از ترک و پاک کردن مواد و خلط هایی که در بدن بیمار وجود دارند می توانند مفید واقع بشوند.

 

 

حال به معرفی بهترین روش های ترک برای انواع مخدرها می پردازیم

بهترین روش ترک تریاک و شیره تریاک

مطابق با روش های ترک مواد مخدر سنتی در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد برای ترک بیماران از تریاک و شیره، از داروهایی مانند متادون یا قرص ب۲ به عنوان یک روش درمانی به صورت سرپایی استفاده می کنند. مصرف این دارو‌ها اگر با نظر پزشک متخصص صورت نگیرد می‌توانند حتی بیشتر از تریاک و شیره اعتیادآور و خطرناک باشند. این داروها فقط در موارد خاص و بنا بر تشخیص پزشک استفاده می‌شوند و تجویز آن برای همه بیماران وابسته به تریاک و شیره می‌تواند بی‌نتیجه و یا حتی خطرناک باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که ترک تریاک و شیره بدون دارو امکان پذیر است.

ترک تریاک و شیره تریاک علائم خاص خود را داشته و از حساسیت بالایی برخوردار است و لازم است بیماران، تحت نظر پزشک و با استفاده از داروهای مکمل بتوانند فرآیند ترک را با موفقیت و بدون بازگشت، پشت سر بگذارند. درواقع روش انتخابی برای ترک تریاک و شیره تریاک، با توجه به شرایط جسمانی و روانی فرد، از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است.

ترک تریاک و شیره تریاک به شکل تدریجی

در این روش، فرد با کمک یک متخصص در زمینه ی اعتیاد در طی یک بازه زمانی مشخص، علاوه بر کاهش تدریجی ماده مخدر از روش‌هایی مانند استفاده از مکمل های گیاهی و داروهای مسکن برای تسکین علائم خماری و محرومیت از مواد و همچنین کمک یک روان درمانگر متخصص اعتیاد استفاده می‌کند. روش تدریجی روشی است که در آن، طی یک فرآیند مرحله به مرحله به بیمار کمک می‌شود تا بتواند وابستگی روانی و جسمانی اش به ماده مخدر را از بین ببرد.

مدت زمان ترک و سم زدایی تریاک و شیره در این روش حداقل ۱۲ روز بوده و با توجه به شرایط فرد و مدت زمان اعتیادش دوره ی ترک کامل می‌تواند از ۵ ماه تا ۱ سال متفاوت باشد.

 

بهتربن روش ترک حشیش و ماری جوانا

شیوه ی ترک اعتیاد به حشیش یا ماری جوانا در هر شخصی متفاوت بوده و به سابقه مصرف و مقدار وابستگی شخص به ماری جوانا یا حشیش بستگی دارد. راه های زیادی برای ترک این نوع مواد مخدر وجود دارد که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، در همه ی آن‌ها تمرکز اصلی بر روی فکر و روان فرد مصرف کننده است. در واقع روان درمانی، روش مناسبی برای ترک حشیش و ماری جوانا بوده و این نوع مواد مانند مواد مخدر صنعتی تاثیر زیادی بر روان فرد داشته و وابستگی شدید روانی ای که این نوع مواد ایجاد می کنند بسیار بیشتر از وابستگی جسمانی آن است.

برای ترک ماری جوانا و حشیش باید اراده ای قوی داشته باشید و هنگام ترک باید ذهن تان را معطوف به انگیزه های ترک کنید.

آیا سم زدابی حشیش و ماری جوانا امکان پذیر است؟

هیچ نوع روش سم زدایی برای این نوع مخدرها وجود ندارد و ترک اینگونه مواد تنها به کمک پاکسازی تدریجی این مواد از بدن میسر می شود.

۲ مرحله ترک حشیش و ماری جوانا

همانطور که قبلاً هم گفتیم، ترک ماری جوانا و حشیش از شخصی به شخص دیگر متفاوت بوده و درمانگر با در نظر گرفتن شرایط جسمی و روانی هر فرد، برنامه درمانی متناسب با او را ارائه می کند. با این حال به طور کلی، ترک این مواد دارای یکسری مراحل عمومی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم:

 

 

۱) مرحله ی مقابله با مصرف ماری جوانا و حشیش

در این مرحله باید از هر چیزی که شما را به سوی مصرف این مواد نزدیک می‌کند دوری کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماری جوانا و حشیش نخرید، در میان دوستان تان از مصرف این مواد خودداری کرده و تحت تاثیر محیط قرار نگیرید. با انجام راهکارهای مربوط به وسوسه و قرار گرفتن در موقعیت‌های روزمره، می‌توانید به راحتی از وسوسه مصرف حشیش و ماری جوانا جلوگیری کنید.

۲) پیدا کردن جایگزینی برای حشیش و ماری جوانا جهت داشتن حال خوشایند

شما می‌توانید با کمک درمانگر از روش‌هایی استفاده کنید که جایگزین مصرف حشیش و ماری جوانا باشد. بدین منظور لازم است که فعالیت‌های شادی آور بیشتری در برنامه روزمره تان داشته باشید تا نیازی نباشد که برای بهبود وضعیت روحی و روانی‌تان حشیش و ماری جوانا مصرف کنید. اگر مسئله‌ای وجود دارد که مانع شادی شما می‌شود، حتماً با پزشک مشاور خود مشورت کنید تا علائم افسردگی و اضطراب را در شما بررسی کند. همچنین شرکت در فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به شما کمک کند تا راحت تر کنترل افکارتان را در دست گرفته و حتی از افسردگی ناشی از ترک اعتیاد هم رهایی پیدا کنید.

 

 

بعد از ترک ماری جوانا و حشیش برخی علائم مانند احساس افسردگی یا اضطراب طبیعی بوده و بزرگ‌ترین مشکل فرد بعد از ترک این مواد، وسوسه و میل شدید به مصرف دوباره ی آنهاست. عده ای هم به بی خوابی دچار شده و چون نمی‌توانند به راحتی بخوابند به قرص های خواب آور یا آرام بخش روی می آورند و این ماجرا تا جایی ادامه پیدا می کند که فرد ترجیح می‌دهد دوباره ماری جوانا و حشیش مصرف کند.

چیزی که مهم است این است که بسیاری از علائم فیزیکی ناشی از ترک ماری جوانا و حشیش طی ۷ تا ۱۰ روز اول از بین می‌روند و این در صورتی است که علائم روانی آن همچنان باقی می‌مانند و در این گونه موارد، کمک یک درمانگر بسیار می تواند ثمربخش باشد.

بهترین روش ترک کوکائین

یکی از مخدر های توهم زای سنتی کوکائین است و در میان روش های ترک مواد مخدر سنتی، ترک کوکائین زمان طولاتی تری را نسبت به مخدرهای دیگر به خود اختصاص می دهد. علائم ترک کوکائین و شدت آن به مقدار کوکائین مصرفی و دفعات مصرف آن بستگی دارد و این علائم معمولاً طی چند ساعت بعد از قطع مصرف آن شروع می‌شود و شدیدترین ولع و وسوسه مصرف معمولاً طی یک ماه اول ترک خود را نشان می دهد.

با این حال، این علائم ترک کوکائین می‌تواند ماه‌ها پس از آخرین مصرف همچنان ادامه داشته باشد. برخی از این علائم ممکن است ناخوشایند باشند و ترک کوکائین را به فرایندی دشوار تبدیل می کنند. افسردگی شدید و افکار خودکشی جزو خطرناک‌ترین عوارض ترک کوکائین هستند.

 

 

چگونه می توان با علائم ترک کوکائین مقابله کرد؟

اگرچه امروزه هیچ دارویی برای کاهش علائم ترک کوکائین توسط انجمن داروی FDA تایید نشده اما برخی از روش‌های خودمراقبتی می‌توانند به کاهش علائم ترک کوکائین کمک کنند. اولین قدم در این مسیر، سم‌زدایی کوکائین از بدن فرد است که بسته به میزان و مدت مصرف، فرآیندی متفاوت است. روند سم‌زدایی کوکائین نسبت به برخی مواد دیگر نسبتاً کوتاه‌تر بوده اما اغلب ممکن است شدید باشد.

مهم‌ترین مسئله ای که در روند ترک کوکائین و سم‌زدایی مدنظر قرار می گیرد دریافت حمایت افرادی است که فرد مصرف کننده را درک و حمایت می‌کنند. همچنین مراقبت از خود چه به‌ صورت جسمی و چه به صورت روانی نیز اهمیت بسیاری دارد. انجام کارهایی مانند ورزش منظم، خوردن غذای مقوی و داشتن خواب کافی می‌تواند شروع خوبی برای رسیدن به احساسی بهتر باشد.

فرآیند ترک کوکائین چگونه است؟

روش های ترک کوکائین به دو دسته بستری و سرپایی تقسیم می‌شوند. درمان‌های بستری برای ترک کوکائین، بسته به شرایط معمولا از ۳۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشند. برنامه‌های ترک اعتیاد کوکائین اغلب با سم‌زدایی آغاز شده و در این روش، فرد داروهایی را تحت نظارت پزشک مصرف می‌کند. همچنین وجود یک درمانگر در فرآیند ترک کوکائین می تواند به افراد کمک کند تا در مسیر ترک با موانع کمتری رو به رو شده و برای حل آن‌ها راهکارهای مقابله‌ای مناسب را بشناسند.

با توجه به اینکه اعتیاد به کوکائین از تعامل فاکتورهای مختلف زیستی، روانی، محیطی، اجتماعی و خانوادگی پدید می‌آید، متخصصان تلاش می‌کنند تا همه این عوامل را تحت بررسی قرار داده و متناسب با نیازهای بیمار خدمات مورد نیاز را به او ارائه دهند.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *