09122300547

مطالب پر بازدید

مصرف همزمان هروئین و شیشه چه عوارضی دارد؟

مصرف همزمان هروئین و شیشه

 

چرا افراد دو یا چند مخدر را باهم مصرف می کنند؟

همانگونه که در مقالات عوارض مواد مخدر صنعتی و تاثیر شیشه بر مغز و بدن گفتیم هروئین و شیشه مخدرهایی بسیار قوی بوده و مصرف  همزمان  هروئین و شیشه تاثیر بالایی بر مغز داشته و باعث ترشح بیشتر دوپامین و سروتونین که از هورمون‌های لذت‌ جویی در مغز هستند می شود. چیزی که مهم است این است که اعتیادآور بودن این مواد باعث می‌شود پس از مدتی اصل لذت‌آفرینی آنها به حاشیه رفته و مواردی چون نیاز جسمی و روحی باعث مصرف مجدد آنها شود.

در واقع جست‌وجوگران لذت وقتی آن حس و حالی را که در ابتدای شروع مصرف حس می‌کردند را گم می‌کنند، در نتیجه خود را به این در و آن می‌زنند تا لذت گم‌شده را دوباره پیدا کنند. به همین دلیل فرد برای تجربه ی لذت بیشتر و دوری از علائم محرومیت از مواد ممکن است از  مخدرهای جدید و یا ترکیبی از چند ماده مخدر استفاده کند.کسانی که دو یا چند ماده ی مخدر را باهم مصرف می کنند علائم و عوارض شدیدتری نسبت به مصرف یک ماده را تجربه می کنند و در فرآیند ترک اعتیاد نیز مشکلات شدیدتری را تجربه می کنند.

 

 

۳ دلیل گرایش افراد به مصرف همزمان چند ماده مخدر

امروزه دلایل مختلفی برای گرایش افراد به مصرف چند ماده مخدر به طور همزمان وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ۱) تنوع مواد مخدر و وجود انواع مختلفی از مواد مخدر

امروزه در جامعه ما با انواع مختلفی از مواد مخدر و روان گردان ها مواجه هستیم و هر ساله تعدادی مواد مخدر جدید نیز وارد بازار می شود. همین تنوع مواد مخدر می تواند یکی از دلایل افراد برای مصرف چندین مخدر به طور همزمان باشد.

  • ۲) لذت مصرف چند ماده مخدر از یک ماده مخدر بیشتر است!

یکی دیگر از دلایل مصرف همزمان چند ماده مخدر این است که عده ای از مصرف کنندگان مواد مخدر می گویند مصرف ترکیبی چند ماده مخدر معمولاً لذت بیشتری نسبت به مصرف تنها یک ماده مخدر دارد و همین باعث می شود که آنها به سوی مصرف چند ماده مخدر بروند.

  • ۳) عدم دسترسی به ماده مخدر مصرفی همیشگی

یک دلیل دیگر برای چند مصرفی مواد مخدر می‌تواند عدم دسترسی به آن ماده مخدر یا محرکی باشد که فرد همواره آن را مصرف می‌کند. وقتی او به چنین موادی دسترسی نداشته باشد ممکن است مصرف مواد مخدر دیگری را تجربه کند.

 

 

مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر چه خطراتی دارد؟

امروزه با وجود هشدارهایی که درباره مصرف ترکیبی چند ماده مخدر داده می‌شود اما هنوز مشخص نیست چند درصد معتادان از چنین الگویی تبعیت می‌کنند. در واقع این موضوع زمانی تشدید می‌شود و عوارض جبران ناپذیری را وارد می‌سازد که الگوی مصرفی شخص معتاد تغییر کرده و به چند مصرفی گرایش یابد. مصرف  همزمان هروئین و شیشه شخص معتاد را در مرحله بالاتری از اعتیاد و وابستگی قرار می‌دهد تا جایی که فرد معتاد، ترک اعتیاد با را سختی بیشتری طی خواهد کرد.

آنچه مهم است این است که عوارض مصرف چند ماده مخدر به طور همزمان بسیار بالا بوده و حتی می‌توان افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را به این الگوی جدید مرتبط دانست. مثلاً مصرف همزمان هروئین و شیشه با الکل، تشنج، فلج اعضای تنفسی، از کار افتادن سیستم‌های هشدار دهنده بدن، کما و حتی مر‌گ را می تواند به همراه داشته باشد. ترکیب مواد افیونی با محرک‌ها می‌تواند همچنین اثرگذاری آنها را به قدری بالا ببرد که فرد دچار اوردوز یا حتی مرگ شود.

 

 

۴ دلیل گرایش افراد. به مصرف همزمان هرویین و شیشه

عوامل متعددی باعث چند مصرفی فرد و گرایش او به مصرف همزمان چند نوع مواد مخدر مانند هروئین و شیشه می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • ۱) مصرف هروئین و شیشه بخاطر عدم دسترسی به یکی از آنها

گاهی شخص معتاد این امکان را ندارد که به مواد افیونی مورد استفاده خود مانند هروئین دست یابد و در نتیجه برای رفع نیاز خود اقدام به مصرف مواد دیگری مانند شیشه می کند. بنابراین بخاطر عدم دسترسی به مواد مخدر، الگوی مصرف مواد مخدر به صورت استفاده همزمان از هروئین و شیشه و  گاهی هم جایگزینی هروئین به جای شیشه یا شیشه به جای هرویین  شکل می‌گیرد.

  • ۲) مصرف همزمان هرویین و شیشه بخاطر کسب لذت بیشتر

برخی از معتادان به طور همزمان هروئین و شیشه را مصرف می‌کنند تا لذت بیشتری را تجربه کنند. آن‌ها معتقدند که استفاده ترکیبی از این دو مخدر می‌تواند لذت بیشتری را به همراه داشته باشد.

  • ۳) مصرف همزمان هروئین و شیشه عوارض کمتری دارد!

بر هیچ کس پوشیده نیست که استفاده از مواد مخدری مانند هروئین یا شیشه خطرات زیادی را برای سلامتی فرد مصرف کننده به همراه دارد. فردی که شیشه مصرف می کند معمولاً پس از تجربه ی مشکلات روحی و روانی ناشی از مصرف شیشه  مانند پرخاشگری غیرقابل کنترل و خشونت بدون محرک خارجی، متوجه می شود که مصرف شیشه باعث تغییرات رفتاری در او شده و به همین دلیل و برای کاهش این عوارض سعی می‌کند مصرف شیشه را تا حدی کم کند و در کنار آن به استفاده از مواد مخدر دیگری مانند هروئین بپردازد.

  • ۴) مشکلات مالی برای تهیه مواد مخدر مصرفی

یکی دیگر از علل گرایش افراد به مصرف چند ماده مخدر، مشکلات مالی فرد مصرف کننده است. فرد معتاد در صورتی که نتواند هزینه لازم برای خرید مواد مخدر مصرفی مانند هروئین را به دست آورد، مجبور می‌شود ماده مخدر دیگری که قیمت کمتری دارد مانند شیشه را تهیه کند و همین باعث می شود فرد بنابر وضعیت مالی اش گاهی هروئین و گاهی شیشه مصرف کند.

 

 

پیامدهای مصرف همزمان هروئین و شیشه

مصرف همزمان هروئین و شیشه عوارض و پیامدهای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱) تاثیر مصرف همزمان هروئین و شیشه بر شکل ظاهری فرد

با استفاده همزمان هروئین و شیشه، عوارض ناشی از آنها نیز تغییر یافته و شدیدتر و وخیم تر می‌شود. همه ی ما می دانیم که مصرف مواد مخدر به هر حال تغییرات ظاهری خاص خود را به همراه خواهد داشت و در مصرف همزمان هروئین و شیشه این تغییرات بسیار مزمن‌تر و حاد تر خواهند شد. تغیبراتی مانند کاهش وزن شدید، چین و چروک‌های عمیق در چهره بخصوص اطراف چشم ها، لب‌هایی تیره رنگ، دندان‌هایی پوسیده و به طور کلی ظاهری ژولیده دور از انتظار نخواهد بود.

۲) عوارض مصرف همزمان هروئین و شیشه بر مغز و شخصیت فرد

مصرف همزمان هروئین و شیشه بر فعالیت‌های مغزی فرد مصرف کننده تاثیر گذار بوده و عوارض خطرناک مغزی را به دنبال دارد. مصرف دراز مدت هروئین و شیشه بر دو ناحیه اصلی مغز، قشر پیش پیشانی و لوب گیجگاهی تاثیر می گذارد. این مناطق مغز وظیفه کنترل حافظه، تصمیم گیری و تفکر پیچیده را بر عهده دارند و به مرور زمان فرد دچار  مشکلاتی در تفکر منطقی، حافظه، کنترل تکانه ها و قضاوت می شود.

پژوهش های زیادی نشان داده اند که شخصیت فرد مصرف کننده در اثر مصرف همزمان هروئین و شیشه به مرور زمان تغییر یافته و فرد واکنش‌های رفتاری خشن و تخریبگرانه ای را از خود نشان می دهد. با مصرف همزمان هروئین و شیشه، فرد مصرف کننده به مرور زمان اهداف، علایق و انگیزه های خود را از دست داده و صرفاً برای گذران زندگی به شکلی یکنواخت، زندگی را ادامه می‌دهد.

در بیشتر افراد معتاد با الگوی مصرف همزمان هروئین و شیشه نوعی بی قید بودن مشاهده می‌شود. این معتادان نسبت به وظایف و نقش‌های خانوادگی یا اجتماعی خود احساس مسئولیت نداشته و با تشدید اعتیاد به مواد مخدر فوق، برای به دست آوردن هروئین و شیشه حاضرند همه چیزشان را فدا کنند.

 

 

مصرف همزمان هروئین و شیشه و مشکلات جنسی

مصرف همزمان هروئین و شیشه فعالیت‌های جنسی فرد مصرف کننده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با مصرف همزمان این دو ماده مخدر، مشکلات هورمونی در بیضه ها و تخمدان ها بسیار شدت یافته و باعث کاهش میل جنسی در افراد مصرف کننده می شود، مصرف همزمان هروئین و شیشه همچنین می تواند بر توانایی فرد در طول رابطه جنسی نیز تاثیر بگذارد و باعث اختلال نعوظ در مردان شود. علاوه بر این، مصرف هروئین و شیشه می تواند رسیدن به ارگاسم و انزال را برای زنان و مردان دشوارتر کند.

نویسنده مقاله : محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

یک پاسخ

  1. سلام. عرض.ادب
    آیا.شیشه.مخدررا.خنصا.میکند.ایاشیشه.مرفین.را.ازبین.میبرد؟
    بنده.حدودا.۱۸سال.تریاک.استفاده.میکردم.الان.حدودا.۹سال.ک.دارم.از.هرویین.وشیشه.استفاده.میکردم.
    ولی.جهت.رابطم.بقدری.زیاد.شده.ودوست.دارم.هرشب.باشد‌.خجسته.ای.هم.ندارم.وزن۵۴کیلوهم.وسن.۶۰سالمه.این.چطوریه؟شما.فرمودی.رابطه.رو.کم.میکنه.همه
    ک.مخصوصا.شیشه.خیلی.تحریک.کنندست.وجوانان.بخاطر..رابطه.میکشند.ممنون.عدرخواهی.میکنم‌..موفق.باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *