09122300547

مطالب پر بازدید

ترک اعتیاد در منزل چگونه بوده و راهکارهای مفید ترک اعتیاد در منزل چیست؟

ترک اعتیاد در منزل چگونه بوده و راهکارهای مفید ترک اعتیاد در منزل چیست؟

ترک اعتیاد یک اقدام مهم در زندگی یک فرد معتاد است و عده ای از معتادان با توجه به شرایط خود و هزینه های درمان سعی می کنند ترک اعتیاد را در منزل انجام دهند. لازم به ذکر است که ترک اعتیاد در منزل همیشه نتایج دلخواه را در بر نداشته و حتی ممکن است فرد مجدداً به سمت مصرف مواد مخدر برود. با این حال اگر ترک اعتیاد در منزل با آگاهی و تحت نظر یک متخصص اعتیاد انجام گیرد می توانیم به اثربخش بودن آن امید ببشتری داشته باشیم.

ترک اعتیاد فرآیندی سخت و طاقت فرسا بوده و نیاز به انگیزه قوی و یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده دارد. یک روانشناس متخصص در زمینه ی ترک اعتیاد می تواند این انگیزه و برنامه دقیق قطع مصرف مواد مخدر را به فرد متقاضی ترک مواد مخدر بدهد.

برای شروع تر‌ک اعتیاد در منزل چه کنیم؟

برای ترک اعتیاد در منزل باید صبور و متعهد باشید و این را بدانید که راه سخت و ناهمواری را پیش رو دارید. در ابتدا باید خود را برای تغییر آماده کرده و دفتری را برای نوشتن راجع به اعتیادتان تهیه کنید.

در دفترتان به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • از چه مخدری و به چه میزان استفاده می کنید؟
  • ترک اعتیاد برای شما چه نتایج مثبتی به بار می آورد و احساس تان بعد از ترک چگونه است؟
  • اعتیاد تا به حال چه هزینه هایی برایتان داشته است؟
  • چه چیزها و کسانی در زندگی تان تحت الشعاع اعتیادتان قرار گرفته اند و چه آسیب هایی به آنها زده اید؟
  • چه چیزهایی باعث شده که به مصرف مواد مخدر ادامه دهید؟

پاسخ به سوالات بالا و بررسی مسائل دیگری که به اعتیادتان مربوط است می تواند شما را برای تغییر آماده کند.

۶ نکته ی مهم برای ترک اعتیاد در منزل

۱) به دلایل تان برای ترک مواد مخدر توجه کنید. اینکه چرا می خواهید مواد مخدر را ترک کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است و سعی کنید دلایل تان برای ترک اعتیاد را جایی همیشه جلوی چشمتان بگذارید که پیوسته آنها را ببینید و فراموش شان نکنید.

۲) اگر سابقه لغزش در ترک و مصرف مجدد مواد مخدر دارید. بررسی کنید که چه عواملی باعث می شود شما دوباره مواد مخدر مصرف کنید.

۳) برای خودتان اهداف کوتاه و بلند مدت تعیین کنید. از اهداف کوچک و دست یافتنی شروع کنید و کم کم به اهداف بزرگتر برسید و میزان موفقیت تان در ترک را اندازه گیری کنید.

۴) از حضور در مکان هایی که قبلاً در آنجا مواد مخدر مصرف می کردید، از ملاقات با کسانی که قبلاً با آنها مواد مخدر مصرف می کردید دوری کنید.

۵) برنامه ترک اعتیاد خود را با دوستان قابل اعتماد و خانواده مطرح کنید و از آنها بخواهید شما را حمایت و پشتیبانی کنند.

۶) با استفاده از برنامه های ۱۲ قدمی می توانید نسبت به بیماری اعتیاد خود آگاهی بیشتری پیدا کرده و می توانید از لغزش و مصرف مجدد مواد مخدر دوری کنید.

راهکارهای مفید در ترک اعتیاد در منزل

  • استفاده از متادون و قرص b2:

برای ترک اعتیاد در منزل می توان از قرص متادون یا قرص ب۲ استفاده کرد. لازم به ذکر است که درمان دارویی حتماً بابد تحت نظر یک پزشک متخصص انجام شود. چرا که قرص متادون و ب ۲ شبه مخدرهایی بسیار قوی بوده و اگر بیش از اندازه مصرف شوند اعتیادی به مراتب شدیدتر از مواد مخدر برای فرد ایجاد می شود.

  • استفاده از داروهای گیاهی:

امروزه شواهد بسیاری نشان داده اند که داروهای گیاهی تاثیر به سزایی در تسکین دردهای ناشی از قطع مصرف مواد مخدر دارند و ترک اعتیاد به روش گیاهی یکی از روش هایی است که امروزه طرفداران زیادی دارد. متخصصان طب سنتی معتقدند روش هایی وجود دارد که با ترک اعتیاد در منزل و تسکین دردهای ناشی از قطع مصرف مواد مخدر کمک. می کنند. مواردی همچون:

۱) برگ آلوئه ورا همراه عسل یا شیره انگور: مصرف ترکیب ژل آلوئه ورا و عسل یا شیره انگور به صورت هر ۸ ساعت یکبار به میزان یک قاشق مرباخوری باعث کاهش علائم ناشی از ترک مواد مخدر و ترک آسان تر می شود.

۲) اسپند: مصرف ۲ الی ۱۰ گرم دانه اسپند به همراه پودر شاخ و برگ آن باعث می شود فرد بتواند بدون استخوان درد و خماری مصرف تریاک را ترک نماید. لازم به ذکر است که دانه اسپند نباید پودر شود.

۳) گیاه افتیمون: مصرف روزانه ۲ قاشق مربا خوری پودر گیاه افتیمون همراه با آب پنیر باعث سم زدایی بدن و پاکسازی روده و معده می شود. همچنین آب پنیر با نفوذ به بافت های بدن باعث خروج اخلاط کثیف و فاسد از بدن می شود. گیاه افتیمون را می‌توان از عطاری‌ ها تهیه کرد.

۴) بادکش و حجامت: بادکش گرم هنگام ترک اعتیاد برای کل بدن بسیار مفید است و بادکش را می توان به مدت ۱۴ تا ۱۹ جلسه در منزل یا مراکز طب سنتی انجام داد. در صورتی که بعد از هر هفت جلسه بادکش یک بار حجامت عام، ساکرال یا ساق پا انجام شود تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

۵) ماساژ درمانی: ماساژ کل بدن با روغن زنجبیل، سیاه‌دانه یا روغن بادام تلخ باعث کاهش درد ناشی از ترک مواد مخدر می شود.

۶) مصرف دمنوش: متخصصان طب سنتی مصرف روزانه دمنوش هایی مانند گل بابونه، گل شقایق نعمانی، مریم ‌گلی، آویشن، عناب و میوه قره ‌قات همراه با عسل و آبلیمو را برای ترک اعتیاد به تریاک موثر می دانند.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

 

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *