09122300697

مطالب پر بازدید

ترک مخدر صنعتی و 5 روش ترک آن

ترک مخدر صنعتی و 5 روش ترک آن

 

همانطور که در مقاله انواع مخدرهای صنعتی گفتیم مصرف مواد مخدر صنعتی انسان را دچار اختلالات روحی و روانی میکند و بدتر اینکه به محض وارد شدن به بدن با تاثیرگذاری بر مغز انسان، در عملکرد کل بدن اختلال ایجاد می کنند و باعث ایجاد بسیاری از بیماریها می گردند. ترک هر نوع مخدر صنعتی علائم و نشانه های خاص خود را دارد که در مقاله علائم ترک مخدرهای صنعتی به طور کامل به آنها پرداختیم.

همچنین در مقاله تفاوت مخدر سنتی و صنعتی گفتیم که مواد مخدر سنتی دارای علائم «خماری» یا محرومیت از مواد هستند به طوری که فرد مصرف کننده ۴ تا ۱۲ ساعت پس از قطع مصرف ماده مخدر دچار علائم ناخوشایندی مثل آب ریزش چشم و بینی، بی قراری، دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی به صورت دل پیچه و اسهال و در نهایت تشنج خواهد شد و این درحالیست که مواد مخدر صنعتی معمولاً مدتهای طولانی و حتی تا یک ماه پس از آخرین مصرف، علائم محرومیت از مواد یا “خماری” را بروز نمی دهند.

 

 

ترک مخدر صنعتی و اهمیت آن

با اینکه ترک مخدر صنعتی عوارض جسمانی و فیزیکی خاصی ندارد اما علائم و نشانه های ترک این گونه مواد بیشتر خود را به شکل مشکلات روحی و روانی نشان می دهند و اگر ترک به موقع انجام نگیرد مصرف این گونه مواد آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می آورد. مانند مصرف طولانی مدت کراک که به تدریج مثل خوره بدن را میخورد و در برخی موارد عواقب وحشت آوری مانند کرم زدگی و پوسیدگی بدن را به بار می آورد.

ترک فیزیکی و جسمانی مخدرهای صنعتی معمولاً  بهتر از ترک مخدرهای سنتی صورت می پذیرد. با این حال با ترک این مواد، فرد تحت تاثیر شدید عوارض روحی و روانی قرار می گیرد.

مصرف کنندگان مخدرهای صنعتی به جز تغییراتی در اندازه مردمک چشم و وجود زخمهایی در کناره های زبانشان علائم ظاهری دیگری را نشان نمی دهند و علائم آنها بیشتر به صورت علائم درونی مانند افسردگی، پرحرفی و برخی فعالیتهای رفتاری، ایجاد توهم و دست زدن به کارهای خطرناک مانند خود کشی و پرت شدن از بلندی هستند. از طرفی دیگر مصرف مواد مخدر صنعتی بوی خاصی ندارند و فقط از روی علائمی مانند توهم و اختلالات روحی و روانی میتوان به معتاد بودن افراد پی برد.

با توجه به اهمیت توجه به ترک مخدر صنعتی و آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی بر بدن و روح و روان فرد، در این مقاله روش های ترک انواع مخدرهای صنعتی را با جزئیات برایتان شرح می دهیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 

۴ روش ترک هروئین

  • ۱) ترک هروئین با استفاده از دارو درمانی

تحقیقات نشان داده است که دارودرمانی هروئین باید به صورت اصولی انجام شود تا شانس موفقیت بالایی داشته باشد. برای مثال ترک هروئین با متادون شیوه ای رایج برای ترک قطعی هروئین است. زمانی که فرد، مصرف هروئین را قطع می کند علائم ترک هروئین خود را نشان می دهند که ممکن است بسیار شدید باشند و مصرف داروها در مرحله سم‌زدایی بالینی می‌تواند برای کاهش ولع و کاهش علائم ترک بسیار مفید باشد.

داروهایی که برای سوء مصرف هروئین تجویز می شوند از طریق همان گیرنده‌های مواد اپیوئیدی عمل می‌کنند، اما ایمن‌تر بوده و وابستگی کمتری ایجاد می‌کنند.

       داروهایی که امکان تجویز دارند:

  • قرص یا شربت متادون که آگونیست ناچیز مواد افیونی می‌باشد و تمایل به مواد مخدری مثل هروئین را کاهش می‌دهد.
  • قرص بوپرنورفین یا ب۲ نیز یک آگونیست جزئی بوده و باعث تسکین علائم ترک هروئین می‌شود.
  • نالوکسان یک آنتاگونیست مواد اپیوئیدی است که سبب کاهش وابستگی بدن به مواد افیونی مثل هروئین می‌شود.
  • نالترکسون یک آنتاگونیست اپیوئیدی است که سبب کاهش وابستگی به هروئین می‌شود.

 

  • ۲) ترک هروئین به شکل سنتی یا به اصطلاح درمان یابویی!

ترک هروئین به روش سنتی که با بستن و زندانی کردن فرد معتاد صورت می‌گیرد. در این روش، بیمار به‌ یک‌ باره مصرف مواد مخدر را قطع می‌کند بدون آنکه از دارو یا مواد جایگزین استفاده کند. در این روش به علت قطع ناگهانی، عکس‌ العمل‌های آشکار فرد یک تا دو هفته طول می‌کشد و این دوره بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. مشکل اصلی این روش این است که شوک جسمانی و روانی شدیدی به بیمار وارد می‌شود. البته امروزه این روش تقریباً منسوخ شده چرا که احتمال بازگشت به مصرف مجدد مواد در آن بسیار زیاد است و وابستگی روانی فرد با استفاده از این روش از بین نمی‌رود و به ریشه‌های اصلی ابتلا به اعتیاد پرداخته نمی‌شود.

  • ۳) ترک هروئین به شکل نیمه سریع

این روش شبیه روش سقوط آزاد است با این تفاوت که پس از قطع فوری مصرف مواد مخدر و در طول یک هفته اول، برای کاهش عوارض و دردهای بیمار به او دارو داده می شود. در این روش به دلیل نادیده گرفتن زمان بازسازی سیستم‌های تولید مواد شبه افیونی در بدن، این روش فرق چندانی با روش سقوط آزاد ندارد.

  • ۴) بهترین روش ترک هروئین “ترک به صورت ترک تدریجی”

چهارمین روش ترک هروئین، کاهش تدریجی مصرف هروئین است که از زمان‌های قدیم تاکنون مرسوم بوده است. در ترک تدریجی، هر روز مقداری از مصرف ماده مخدر مصرفی کم می‌شود تا به‌تدریج به صفر برسد. مثلاً مقداری تریاک یا شیره را در ظرف آبی حل کرده و سپس به‌جای مصرف مواد، روزانه چند پیمانه مشخص از  شربت تریاک می‌خورند و به‌جای مقدار خورده شده آب می‌ریزند تا شربت رقیق‌تر شود. بسیاری از بیماران معتاد، از روش ترک تدریجی برای ترک هروئین استفاده کرده و نتیجه ی مطلوبی هم گرفته‌اند. روش ترک تدریجی در میان روش‌های سنتی بیشترین مقبولیت را در میان متخصصان ترک اعتیاد دارد.

 

 

ترک شیشه

در مبحث ترک مخدر صنعتی برای ترک اعتیاد به شیشه روش واحدی وجود ندارد، بلکه امروزه درمانگران با در نظر گرفتن شرایط هر بیمار، درمان متناسب را به او پیشنهاد می‌دهند. در ادامه، بهترین روش های تک شیشه ارائه می گردد:

ترک شیشه با روش DST یا کنگره ۶۰ : این روش جزء روش هایی است که با کاهش مصرف مواد مخدر طی ده ماه همراه بوده و از روش های ترک تدریجی به حساب می آید. از ویژگی های مثبت روش DST این است که در کنار خارج کردن سم از بدن فرد مصرف ‌کننده به سلامت روان او نیز پرداخته می شود.

روش دوازده‌ قدمی یا شیشه‌ای‌های گمنام (CMA): روش بهبودی دوازده قدمی گروهی خودیاری است که توسط افراد بهبودیافته ای تشکیل می‌شود که قصد کمک کردن به مصرف‌کنندگان دیگر را دارند. شناخته‌شده ترین گروه دوازده‌قدمی در ایران گروه معتادان گمنام یا NA است که شامل بهبودیافته‌های مصرف مواد افیونی مانند تریاک و هروئین می‌باشد و به دلیل در دسترس بودن این گروه‌ها و چندماده‌ای بودن مصرف‌کنندگان شیشه، این افراد هم در این گروه‌ها شرکت می‌کنند.

با این حال، مصرف‌کننده‌هایی که تنها ماده مخدر مصرفی شان شیشه است گروه دوازده‌قدمی مختص خودشان را دارند که به شیشه‌ای‌های گمنام یا CMA معروف است. این گروه در ایران نیز وجود دارد و جلسات آن در چند شهر برگزار می‌شود.

 

ترک متادون

برای ترک متادون دو روش درمانی وجود دارد. سم زدایی تدریجی متادون و سم زدایی فوق سریع متادون

ترک متادون با سم زدایی تدریجی

بیمارانی که بیش از ۲۰ سی سی یا ۸۰ گرم متادون مصرف می کنند، سم زدایی تدریجی یرایشان مناسب تر است. در این افراد طی ۱۰ تا ۱۴ روز بستری، سم زدایی انجام می شود. مدت زمان بستری معتادان، منحصر به فرد بوده و با توجه به شرایط روانی و جسمی آنها از یک بیمار به بیمار دیگر  متفاوت است. این بیماران بعد از ترخیص، جهت جلوگیری از عود و عدم لغزش دوباره بهتر است تحت نظر روان شناس باشند.

ترک متادون با سم زدایی فوق سریع

این نوع سم زدایی مخصوص افرادی است که دوز مصرفی شان کم تر از ۱۰ سی سی یا ۴۰ میلی گرم است. در این روش، بیمار ۲ یا ۳ روز بیشتر بستری نیست و همان چند روز زیر نظر پزشک است. سم زدایی فوق سریع مشروط به سن بیمار بوده که حداکثر ۴۰ سال است و بیمار نباید سابقه بیماری های قلبی و گوارشی داشته باشد.

 

 

مراقبت های بعد از ترک متادون

بعد از ترک و سم زدایی متادون ممکن است بیماران حالات مختلفی همچون افسردگی را تجربه کنند. به همین جهت مراقبت های بعد از ترک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متادون تاثیرات مخربی بر عملکرد سیستم عصبی وارد می کند و این تاثیرات زمینه ساز بروز افسردگی در بیماران خواهد شد. این اختلال همچنین ممکن است با ضعف، سرگیجه و تاری دید همراه باشد.

افزایش وزن یکی دیگر از شایع ترین عوارض ترک متادون است که برای مقابله با این موضوع، نوشیدن مایعات و آب فراوان را فراموش نکنید. همچنین خوردن سبزیجات تازه و پروتئین کمک بسیاری به کنترل وزن بیماران بعد از ترک خواهد کرد.

وسوسه یکی از اصلی ترین عوامل برگشت افراد به مصرف مجدد مواد مخدر و اعتیاد است. تفریحات سالم، بازی های گروهی و مطالعه از بهترین روش های مقابله با وسوسه می باشند. همچنین فراموش نکنید که انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم به این افراد کمک بسزایی می کند. برای آگاهی از ادامه مطلب مقاله روش های ترک مخدر صنعتی (مقاله ۲) را بخوانید.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *