09122300547

مطالب پر بازدید

روش های گیاهی ترک اعتیاد ۱۰۰ درصدی به طور کاملاً سنتی

روش های گیاهی ترک اعتیاد به روش سنتی

 

یکی از دغدغه های بسیاری از افرادی که به هر دلیلی دچار اعتیاد به مواد مخدر شده اند، این است که چطور می‌توانند یک ترک سالم داشته باشند. یکی از موانع ترک مواد مخدر، سندرم محرومیت و سندرم ترک از مواد است که در آنها فرد معتاد عوارض بسیار سختی را تجربه می کند و جدای از آن که افراد مبتلا، از لحاظ روانی به مواد مصرفی وابستگی پیدا کرده‌اند، در واقع عوارض فیزیکی شدیدی را نیز تجربه می کنند و همین امر باعث می‌شود تا دوباره به مصرف مواد روی آورند. امروزه در طب سنتی، اعتیاد مسئله جدیدی نبوده و پژوهش های بسیاری نشان داده اند که روش سنتی می تواند برای درمان اعتیاد اثربخش باشد.

 

 

طب سنتی چیست؟

طب سنتی مجموعه‌ای از دانسته‌ ها، مهارت‌ ها و اعمالی است که بر پایه نظریه ‌ها، باورها و تجربه ‌های بومی فرهنگ‌ های مختلف هر منطقه بنا شده است و در حوزه بهداشت و درمان برای پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری ‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که گفتیم طب سنتی در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین، طب سنتی ایرانی و گیاه ‌درمانی اشاره کرد.

نقش طب سنتی در ترک اعتیاد به مواد مخدر

هر چند روش های مختلفی برای درمان اعتیاد وجود دارد اما پزشکان طب سنتی با بهره گیری از ظرفیت این روش در صدد کمک رساندن به افراد معتاد و ترک اعتیاد ۱۰۰ درصدی به طور کاملاً سنتی هستند. گیاه درمانی یکی از روش های درمانی کمکی ترک اعتیاد است و روند درمان در ترک اعتیاد را سرعت می بخشد و از علائم سندرم محرومیت از مواد می کاهد. این روش می تواند به فرد معتاد کمک کند تا مشکلاتی مانند یبوست، بی خوابی، بی قراری، پرخاشگری و اختلالات گوارشی را در دوران ترک اعتیاد کمتر تجربه کند.

طب سنتی چقدر به ترک اعتیاد کمک میکند؟

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که  اثر بخشی طب سنتی در ترک اعتیاد همراه با سایر روش های کمکی ترک اعتیاد به طور ۱۰۰ درصدی می تواند در ترک اعتیاد بعضی مخدرها موثر باشد در واقع گیاهان دارویی در طب سنتی می توانند به عنوان یک مکمل در کنار سایر داروها و روش‌های درمانی به کار گرفته شوند. طب سنتی میتواند در زمان ترک اعتیاد به آرام کردن بدن و تسکین درد ها کمک کند.

 

 

اعتیاد از دیدگاه طب سنتی چیست؟

از نظر طب سنتی دلیل ایجاد بیشتر بیماری ها، غلبه خشکی و سردی در بدن می باشد. کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، دچار این مشکل هستند. به همین دلیل برای ترک اعتیاد، باید مزاج این افراد نیز تغییر کند.  افراد معتاد هنگام خماری مواد مخدر دارای مزاجی سرد و خشک هستند و تمایل زیادی به مصرف مواد دارند و در زمان نشئگی این افراد مزاجی گرم دارند. از دیدگاه طب سنتی ترک اعتیاد به طریقه محروم ماندن از مواد، روش مناسبی نیست و فرد معتاد به محض دسترسی به مواد، باز هم از آن استفاده می کند. به همین دلیل در طب سنتی بهترین درمان اعتیاد، تغییر مزاج فرد است.

طب سنتی در ترک اعتیاد با تغییر مزاج فرد بیمار  سعی می کند در ترک اعتیاد به او کمک کند. همان گونه که گفتیم، افرادی که انواع مواد اعتیاد آور را مصرف می کنند، طبع و مزاج شان تغییر می کند و مصرف مواد اعتیاد آور باعث سردی مزاج فرد می شوند. در همین راستا لازم است تا سردی بدن از بین برود. بسیاری از گیاهان دارویی در طب سنتی، سبب کاهش سردی مزاج میشوند و میل افراد به مصرف مواد اعتیاد آور را کاهش می دهند. داروهایی که در ادامه می آیند در گرم کردن طبع بیمار و ترک اعتیاد او می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند:

 

 

  • گیاه بابونه و دمنوش آن
  • گیاه گل گاو زبان و دمنوش آن
  • آویشن
  • اسپند
  • زنجبیل
  • نعناع
  • گیاه گل ساعتی
  • اسطوخودوس
  • کاسنی وحشی
  • سکنجبین و…

نقش و اثربخشی طب سنتی در ترک اعتیاد

زمانی که بیمار در حال درمان اعتیاد می باشد و خدماتی از جمله دارو درمانی، روان درمانی و … را دریافت میکند، طب سنتی نیز در کنار آن برای بیمار تجویز می شود. استفاده از طب سنتی در ترک اعتیاد می تواند به کاهش علائم او کمک شایانی کند چرا که گیاه درمانی و طب سنتی، سبب می شود بدن فرد به حالت متعادل خود باز گردد و طبع آن از سردی به سمت طبع متعادل تغییر پیدا کند.

 

 

تاثیر روش های گیاهی ترک اعتیاد و سندرم ترک مواد مخدر

هنگام ترک اعتیاد، فرد دچار عوارض جسمانی و روانی فراوانی می شود. طب سنتی همچنین در کاهش عوارض دوران ترک و سندرم محرومیت از مواد، بسیار اثر‌بخش خواهد بود. سندرم ترک شامل عوارضی همچون تهوع، اسهال، مشکلات گوارشی، عصبانیت، بی حوصلگی، بی قراری، اضطراب، افسردگی نشان می دهد. برای کاهش این عوارض و یا حتی درمان کامل آنها، متخصصان طب سنتی داروهای گیاهی خاصی را پیشنهاد می دهند و معتقدند که با این داروها، سم زدایی بسیار عمیق تر و سریع تر در بدن شما اتفاق می افتد.

تفاوت و مزایا روش سنتی ترک اعتیاد نسبت به سایر روش‌ها

استفاده از طب سنتی در ترک اعتیاد، یک روش کاملاً گیاهی و بدون خطر بوده و امروزه، ترک اعتیاد ۱۰۰ درصدی به طور کاملاً سنتی امکان پذیر است. در این روش خبری از مواد شیمیایی و مضر نخواهد بود و پژوهش های بسیاری نشان داده اند که طب سنتی در ترک اعتیاد نسبت به سایر روش ها، دارای مزایای بسیاری می باشد. برخی گیاهان دارویی نقش سم زدایی داشته و به راحتی میتوان با کمک آنها سم زدایی مواد اعتیاد آور را انجام داد.

داروهای گیاهی همچنین به تسکین دردهای دوران ترک، کمک بسیار زیادی می کند. به طور مثال با کمک داروهای گیاهی می توان مشکلات گوارشی حاصل از اعتیاد؛ مانند معده درد، نفخ معده، اسهال و اختلالات روده ای را درمان کرد. علاوه بر درمان مشکلات جسمانی، داروهای گیاهی در درمان مشکلات روانی نیز تاثیر گذارند. بسیاری از داروهای گیاهی در طب سنتی دارای خاصیت ارام بخشی بوده و با مصرف این داروها می توان مشکلات روحی، روانی و افسردگی و بی قراری و بی حوصلگی ناشی از علائم ترک مواد را راحت تر پشت سر گذاشت. ،

داروهای گیاهی که برای ترک اعتیاد اثرگذار هستند

در ادامه لیستی از گیاهان دارویی که به ترک اعتیاد کمک می کنند ارائه می شود:

(لازم است تأکید کنیم که از مصرف خودسرانه داروی گیاهی برای ترک اعتیاد که بدون تأیید دکتر ترک اعتیاد است خودداری کنید)

 

 

  • گیاه بابونه:

چای بابونه بهترین داروی گیاهی برای بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد است که یکی از قویترین آرامش بخش ها نیز محسوب می شود. درباره میزان مصرف چای بابونه لازم است دقت کنید که فقط به اندازه یک فنجان قبل از خواب توصیه می شود تا خواب بهتری برای فازهای اولیه ترک اعتیاد ایجاد کند.

این داروی گیاهی نباید بیش از حد مصرف شود و بهتر است افرادی که دچار گرفتگی عروق هستند و از داروی رقیق کننده استفاده می کنند این داروی گیاهی را مصرف نکنند.

  • گیاه خار مریم:

خار مریم گیاهی دارویی است که اثربخشی بالایی برای ترک اعتیاد به الکل داشته و کمک می کند تا روند بهبود و بازسازی بافت کبد سریع تر انجام شود.

با این حال هنوز نقش آن به عنوان داروی گیاهی برای ترک اعتیاد به طور کامل تأیید نشده است و توجه داشته باشید که این گیاه ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک، نفخ، تهوع، اسهال و حتی تداخل با سایر داروها شود.

 

 

  • گیاه قاصدک :

یکی دیگر از گیاهان دارویی که برای ترک اعتیاد کاربرد مفیدی دارد قاصدک است. قاصدک ها شاید ظاهراً علف هرز باشند اما خاصیت دارویی بسیاری دارند و می توان برای ترک اعتیاد مخصوصاً اعتیاد به الکل از آن استفاده کرد.

این گیاه را معمولا به شکل دمنوش استفاده می کنند و باید دقت کنید که گیاه به خوبی فرآوری شده باشد تا عفونت انگلی ایجاد نکند.

  • گیاه لوبلیا:

لوبلیا یک داروی گیاهی برای ترک اعتیاد تریاک و نیکوتین است و میل افراد نسبت به مصرف تریاک و نیکوتین کم می کند.

از این داروی گیاهی معمولاً برای آرامش بخشی و متمرکز ساختن افراد روی پروسه ترک اعتیاد استفاده می کنند. یکی از اثرات جالب این داروی گیاهی این است که طعم سیگار را بسیار تلخ و منزجر کننده می کند به طوری که فرد دیگر نمی تواند سیگار بکشد.

  • آب بلغور:

آب بلغور یکی از  بهترین داروهای گیاهی درمان اعتیاد است که با ایجاد افکار و ذهنیت مثبت، انرژی مضاعفی به افراد می دهد تا بتوانند مصرف سیگار و تریاک را قطع کنند.

با مصرف این ماده گیاهی می توان  شدت علائمی مانند بی خوابی، اضطراب، کج خلقی، دلهره و تشویش ذهنی ناشی از ترک ماده مخدر را کاهش داد.

 

 

  • گیاه شاه پسند آبی:

یکی دیگر از داروهای گیاهی مفید برای ترک اعتیاد، شاه پسند آبی است که نه تنها به عنوان مسکنی بسیار قوی و ضد التهابی قدرتمند، پروسه ترک اعتیاد را راحتتر می کند بلکه به سم زدایی بدن نیز کمک خواهد کرد.

از طرفی دیگر این دارو برای درمان بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد هم مفید می باشد.

  • گیاه سنبل الطیب:

دمنوش سنبل الطیب در تسکین علائم ترک اعتیاد مانند به بهم ریختن عملکرد دستگاه گوارش، ناراحتی معده و سردرد، حالت تهوع، عفونت های ریوی، گرفتگی شکم و سرفه های خلط دار تاثیر به سزایی دارد. بنابراین به لیست داروی گیاهی مناسب ترک اعتیاد، سنبل الطیب را هم باید بیفزاییم چرا که در رفع و تسکین علائم محرومیت از مواد بسیار کمک کننده است.

  • جینسینگ کره ای:

یکی از داروهای گیاهی قوی که برای ترک اعتیاد بخصوص ترک هروئین بسیار مفید است، جینسینگ کره ای است. این داروی گیاهی با تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی به افراد کمک می کنند تا با درد و ناخوشی های علائم ترک اعتیاد به خوبی کنار بیایند.

یکی از مشکلات رایج کسانی که قصد ترک اعتیاد دارند، عادت کردن بدن به نبود ماده مخدر است. جینسینگ کره ای می تواند مجدداً تعادل را به بدن برگرداند و در کنار جینسینگ، سکنجبین، برگ و شاخه کوبیده شده اسپند و دمنوش اسطوخودوس هم جزو بهترین داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد به هروئین هستند.

 

 

  • جینکوبیلوبا، صمغ کندر و روغن اسطوخودوس:

قرص های جینکوبیلوبا، چند گرم صمغ کندر و روغن اسطوخودوس به عنوان بهترین داروی گیاهی ترک اعتیاد به شیشه معرفی شده اند. لازم است بدانید که ترک مخدری قوی مانند شیشه علاوه بر داروهای گیاهی نیاز به روان درمانی و حتی در مواردی دارودرمانی جهت افسردگی دارد.

با این حال طبق توصیه متخصصان ترک اعتیاد قبل از مصرف این داروهای گیاهی حتما باید توسط پزشک ترک اعتیاد معاینه شوید تا از عدم بروز حالت های آلرژیک و خطرناک مطمئن باشید.

  • پوست داخلی گیاه نارون قرمز:

یکی از داروی گیاهی جدید برای ترک اعتیاد که جهت پاکسازی ریه ها و بهبود وضعیت آنها در طی دوران ترک اعتیاد و ریکاوری آنها فواید بسیار زیادی دارد، نارون قرمز است که از پوست داخلی آن استفاده می کنند.

حتی کسانی که بخاطر مصرف زیاد مواد مخدر دچار برونشیت و ناراحتی های تنفسی شدید شده اند نبز می توانند از این داروی گیاهی به شکل دمنوش استفاده کنند.

  • فلفل سیاه:

طی پژوهش های انجام شده فلفل سیاه یکی از قویترین داروهای گیاهی ترک اعتیاد است و تنها کافیست آن را بجوشانید و بخاری که در حین دم کردن آن متصاعد می شود را استنشاق کنید. با این کار بسیاری از علائم ترک اعتیاد تسکین پیدا کرده و پروسه ترک اعتیاد را راحتتر می توانید طی کنید.

 

 

ریشه طلایی یا رودیولا رُزا:

با خرید این داروی گیاهی از داروخانه ها آنلاین می توانید سیگار را خیلی راحتتر ترک کنید و تحمل بسیاری از علائم آن را ساده تر کنید.

پس از تهیه گیاه ریشه طلایی، عصاره آن را با جوشیدن تهیه کرده و میل کنید. با مصرف مناسب و منظم این گیاه وابستگی و تمایل فرد به سیگار کشیدن بسیار کاهش پیدا می کند.

نویسنده مقاله: محبوبه سعیدی راد

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *