ترک اعتیاد کوکائین | چطور کوکائین را ترک کنیم؟ + مشاوره رایگان

ترک اعتیاد به کوکائین

کوکائین یک ماده مخدر بسیار اعتیادآور است اما تشخیص اعتیاد به آن ممکن است سخت باشد. ولع مصرف کوکائین و نادیده گرفتن عواقب ناشی از آن نشانه اعتیاد است.
کوکائین، خطرناک و اعتیاد آور است اما با درمان مناسب، بهبودی امکان پذیر است. درمان اعتیاد به کوکائین شامل سم زدایی، داروها و درمان است و با حمایت خانواده، دوستان و متخصصان بهترین نتیجه را دارد. تصمیم گیری برای یافتن درمان اعتیاد به کوکائین اولین گام به سوی بهبودی است؛ همچنین مهم‌ترین مرحله است.

علائم ترک کوکائین

علائم ترک کوکائین زمانی ایجاد می‌شود که یک فرد وابسته به کوکائین، سعی می‌کند دارو را به طور ناگهانی، خیلی سریع یا بدون مداخله پزشکی قطع کند.
اکثر علائم ترک کوکائین از نظر روانی ظاهر می‌شود. این جنبه روانی ترک کوکائین است که نشان می‌دهد که غلبه بر کوکائین چالش برانگیز است. نشانه‌های اعتیاد به کوکائین، از تغییرات خفیف خلقی تا ناراحتی شدید جسمی شامل علائم روانی و علائم جسمی است.

علائم فیزیکی

ترک کوکائین می‌تواند علائم جسمی مختلفی را ایجاد کند و دوره اولیه ترک را چالش برانگیز کند. شناخت این علائم برای جستجوی درمان مناسب ضروری است. علائم رایج جسمی ناشی از ترک عبارت‌انداز:

  • خستگی: ممکن است هنگام ترک کوکائین احساس خستگی و فرسودگی کنید، برخلاف انرژی افزایش یافته‌ای که در زمانی که دارو در سیستم شما بوده است، تجربه کرده‌اید.
    • اختلالات خواب: بی‌خوابی (ناتوانی در رسیدن به خواب با کیفیت خوب) یا پرخوابی (خواب آلودگی بیش از حد در ساعات بیداری) می‌تواند شایع باشد که بر ریتم طبیعی شبانه روزی بدن شما تأثیر می‌گذارد.
    • افزایش اشتها:  پس از دوره‌های کاهش اشتها در حین مصرف کوکائین، ممکن است گرسنگی شدید را در طول ترک تجربه کنید.
    • علائم مرتبط با حرکت: علائمی مانند درد عضلانی، درد عصبی، کندی در حرکت، لرزش اندام‌ها نیز ممکن است رخ دهد.

علائم روانی

علائم ترک کوکائین در درجه اول ذهنی و عاطفی است. هنگامی که افراد به طور ناگهانی مصرف کوکائین را متوقف می‌کنند، سیستم عصبی مرکزی دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود که منجر به طیف وسیعی از علائم ترک می‌شود. این علائم عبارت‌اند‌از:

  • افسردگی: بدون دوپامین بالای کوکائین، ممکن است احساس عمیقی از غم و اندوه یا ناامیدی داشته باشید.
    • اضطراب:  نگرانی شدید یا حملات هراس می‌تواند در طول ترک رخ دهد.
    • رویاهای واضح و ناخوشایند: این رویاها می‌توانند خواب را مختل کنند و احساس اضطراب را افزایش دهند.
    • مشکل در تمرکز:  کارهایی که زمانی آسان بودند اکنون ممکن است چالش برانگیز به نظر برسند.
    • اختلال در تصمیم گیری:  علائم ترک می‌تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد که ممکن است به این معنی باشد که شما انتخاب‌های ضعیفی انجام می‌دهید و در نهایت چرخه اعتیاد را تشدید می‌کنید.
    • افکار خودکشی:  در موارد شدید، عوارض عاطفی و فیزیکی ترک کوکائین می‌تواند منجر به افکار خودکشی شود. در این موارد، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.

همه علائم فوق را هر فردی تجربه نمی‌کند و برخی ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند که ذکر نشده است.
ترک هر دارویی می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. اکثر علائم ترک کوکائین با توجه به بیوشیمی افراد، سلامت روانی و مصرف فردی آن‌ها از دارو متفاوت است.

عکس نزدیک از مواد مخدر کوکائین

عوارض اعتیاد به کوکائین

اگر کوکائین به طور منظم استنشاق یا خرخر شود، می‌تواند به پوشش بینی و ساختار جداکننده سوراخ‌های بینی آسیب برساند. در صورت تزریق کوکائین، خطر مسمومیت خون ، ویروس‌های منتقله از طریق خون(مانند اچ آی وی یا هپاتیت) از تجهیزات مشترک، رگ‌های خونی آسیب دیده و آبسه‌های پوستی وجود دارد.
مشکلات قلبی یکی دیگر از عوارض مصرف طولانی مدت کوکائین است. برخی افراد مشکلات روانی مانند افسردگی شدید را تجربه می‌کنند. وضعیتی که به عنوان “روان پریشی کوکائین” شناخته می‌شود، شامل علائمی مانند پرخاشگری و توهمات مزاحم است که اغلب حشرات زیر پوست هستند.

روش های ترک کوکائین

روش های ترک اعتیاد به کوکائین

چه هر روز از کوکائین استفاده کنید و چه برای روزها پرخوری کنید و سپس به طور ناگهانی آن را متوقف کنید،؛چگونگی ترک کوکائین شامل سه مرحله مختلف است:
مرحله اول جدول زمانی ترک کوکائین
این مرحله در عرض 24 ساعت پس از قطع مصرف کوکائین رخ می‌دهد و حدود 7 روز طول می‌کشد. میل فیزیکی به کوکائین در این دوره از ترک، شدیدترین حالت خود را خواهد داشت.
علائم مرحله اول ترک کوکائین معمولاً عبارت‌اند‌از:
• اضطراب
• افسردگی
• افزایش اشتها
• تحریک پذیری
• خستگی مفر
• فقدان انگیز
• هوس کوکائین

مرحله دوم جدول زمانی ترک کوکائین

مرحله دوم ترک کوکائین می‌تواند تا ده هفته طول بکشد. از نظر فیزیکی ممکن است فرد شروع به احساس بهتر کند، اما این زمانی است که علائم روانی در بدترین حالت خود قرار دارند.
علائم مرحله دوم ترک عبارت‌اند‌از:
• اضطراب
• بی‌حالی و بی انگیزگی
• خلق و خوی تغییر می‌کند
• افسردگی
• مشکل در تمرکز
• بی قراری
• دیسفوری
• هوس کوکائین

مرحله سوم جدول زمانی ترک کوکائین

مرحله دوم و آخر ترک کوکائین می‌تواند تا 6 ماه پس از ترک کوکائین ادامه یابد. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق علائم، اکنون از بین رفته‌اند، علائم ترک کوکائین مرحله سوم عبارت‌اند‌از:
• افسردگی
• خلق و خوی تغییر می‌کند
• مقداری هوس برای کوکائین

مرحله اول، دوم و سوم ترک کوکائین احتمالاً در کسانی که اعتیاد شدید به کوکائین داشته اند و بدون درمان دارویی و درمانی ناگهانی آن را ترک کرده‌اند، مشهودتر است.
کسانی که تحت درمان حرفه ای کوکائین قرار نمی‌گیرند، به مراتب بیشتر مستعد ابتلا به سندرم پس از ترک حاد هستند.

چهار گام کمکی در مورد چگونگی ترک مصرف کوکائین

این مراحل ساده نیستند و برای رسیدن به آن کار، فداکاری، شجاعت و حمایت زیادی می طلبد.
ترک کوکائین می تواند بر سلامت روان شما هم به دلیل حذف این ماده از سیستم شما و هم به دلیل حذف اثر حواس پرتی و بی‌حس کننده‌ای که ممکن است این دارو در رابطه با مشکلات اساسی داشته باشد، تأثیر بگذارد.
هرکسی که در نظر دارد چگونه مصرف مواد مخدر را ترک کند، باید ابزارها و انعطاف‌پذیری خود را بسازد تا خود را ببخشد .

  1. عادات خود را تغییر دهید تا به شما کمک کند کوکائین را ترک کنید
    استفاده از کوکائین اغلب به یک صحنه اجتماعی یا حلقه اجتماعی خاص مرتبط است و یکی از راه‌های شروع روند ترک این است که تصمیم بگیرید که از آن دنیا خارج شوید.
    اگر می‌دانید که در مکان خاصی مصرف می‌کنید و زمانی که با افراد خاصی هستید، شانس خود را برای ترک کوکائین افزایش می‌دهید، از آن محیط دوری کنید و با افراد مثبت مسیر همراه شوید.
    مخلوط کردن کوکائین و الکل، اگرچه خطر آسیب را افزایش می‌دهد اما بسیاررایج است. اگر تمایل به مصرف کوکائین در هنگام نوشیدن دارید، ممکن است بخواهید نوشیدنی را نیز ترک کنید. اگر به الکل وابسته هستید، دریافت حمایت مناسب برای انجام این کار ضروری است؛ زیرا تسلیم شدن بدون نظارت صحیح پزشکی می‌تواند منجر به علائم خطرناک ترک شود.
  2. از تکنیک های حواس پرتی استفاده کنید / راه های مثبت جدیدی برای گذراندن وقت خود بیابید
    جایگزین کردن فعالیت‌های مثبت به‌جای مصرف کوکائین، کمک کننده خواهد بود.
    انجام ورزش، مطالعه، باغبانی، پیاده روی یا هر سرگرمی یا فعالیت سالم و جذاب دیگری، به شما کمک می‌کند تا زمان و انرژی خود را به دور از مصرف مواد متمرکز کنید؛ همچنین می‌تواند به پر کردن خلأ در زمان شما کمک کند که در غیر این صورت ممکن است از مواد مخدر استفاده کنید.
    خوب است در مورد فعالیت‌های مثبتی که علاقه واقعی به آن‌ها دارید، صحبت کنید. وقتی با هر حرفه‌ای که برای حمایت از ترک کوکائین کار می‌کنید، صحبت کنید؛ آن‌ها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا با برخی از استراتژی‌ها، فعالیت‌های مثبت جدیدی را وارد زندگی خود کنید.
  3. در داستان های دیگران قدرت پیدا کنید
    جست‌وجوی افراد دیگر یا داستان‌های افراد دیگری که اکنون در جایی بوده‌اید و از آن طرف بیرون آمده‌اند، می‌تواند قدرت زیادی به شما بدهد.
    هر کس متفاوت است و چیزها یا کلمات خاصی که الهام بخش بهبودی شما هستند، لزوما با چیزهایی که به دیگران کمک کرده‌اند یکسان نیستند. با این حال، شنیدن داستان‌های دیگران نیز یادآور این است که می‌توان به هدف شما دست یافت و شما نیز می‌توانید فراتر از اعتیاد رشد کنید.
  4. علل اصلی اعتیاد خود را کشف کرده و با آن مقابله کنید
    اعتیاد به کوکائین یا هر ماده دیگری به ندرت فقط “لذت بردن از آن” است.
    به همین دلیل است که مردم به استفاده از کوکائین، الکل و سایر مواد ادامه می‌دهند، حتی زمانی که باعث خرابی در زندگی آن‌ها می‌شود، آن‌ها به شدت نمی‌خواهند به مصرف پایان دهند. پیدا کردن علت اصلی اعتیادتان و حل آن در کنار ترک به شما از بازگشت به اعتیاد پس از ترک کمک زیادی می‌کند.

نتیجه گیری

درمان حرفه‌ای کوکائین می‌تواند تفاوت بین عاری بودن از کوکائین و عدم وجود آن را ایجاد کند. درمان موفقیت‌آمیز کوکائین باید به تمام جنبه‌های فردی و نه فقط مصرف مواد بپردازد.
به دنبال سم زدایی کوکائین، باید یک برنامه درمانی جامع تشکیل شود. این طرح درمانی باید بر روی موارد زیر تمرکز کند: تغییر رفتارهای اعتیاد آور، بازسازی مهارت‌های اجتماعی، ایجاد روابط سالم، حضور در گروه‌های حمایتی و درمان همزمان هر گونه مشکل زمینه‌ای سلامت روان یا تروما.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌چه در بازتوانی بستری و درمان سرپایی در ترجمه زندگی انتظار می‌رود، دریافت مشاوره پزشکی و استفاده از بیمه برای پرداخت هزینه‌های توانبخشی ، با ما با شماره 09122300697 تماس بگیرید . مشاوران ما شبانه روز در دسترس هستند تا به هر سؤالی پاسخ دهند و فرآیند پذیرش را شروع کنند .

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *