نحوه ترک حشیش + علائم، عوارض و روش های ترک حشیش در خانه

اگر به صورت تفریحی و یا از روی عادت از حشیش استفاده کنید و همچنین اگر مصرف شما به اندازه کافی مکرر باشد، بدن شما احتمالا زمانی که تصمیم به قطع مصرف می‌کنید دچار علائم ترک می‌شود. اگرچه حشیش یک ماده بسیار اعتیادآور است، اما علائم ترک آن خفیف‌تر از سایر مواد مخدر است؛ بنابراین، درمان موثر اعتیاد به حشیش نیاز به یک رویکرد جامع دارد که هم جنبه‌های فیزیکی و هم جنبه‌های روانی این اختلال را مورد توجه قرار دهد. همانطور که به ترک اعتیاد وارد می‌شوید یا برای مدت طولانی علائم ترک را تجربه می‌کنید، چندین گزینه درمانی وجود دارد که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

روش ترک حشیش

در وهله اول، سوال مراجعه‌کنندگان از ما این است که ترک حشیش چگونه است؟ در پاسخ باید گفت که روش ترک حشیش معمولاً شامل یک رویکرد جامع است که هم جنبه‌های فیزیکی و هم جنبه‌های روانی این بیماری را مورد توجه قرار می‌دهد. درمان‌های رفتاری مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) معمولاً برای کمک به افراد برای شناسایی و مدیریت محرک‌ها و الگوهای فکری ناسالم استفاده می‌شوند. سایر اشکال درمان، مانند درمان تقویت انگیزشی (MET) و مدیریت اقتضایی (CM)، همچنین می‌توانند در ایجاد تغییرات سریع و با انگیزه درونی و ارائه پاداش‌های ملموس برای حفظ هوشیاری مؤثر باشند.

برای ترک حشیش چه بخوریم؟

عواملی وجود دارند که به شما برای رسیدن به هدف ترک، مسیر را هموارتر می‌کنند، شامل:
• غذاهای سالم بخورید: بدن خود را با منبع سخاوتمندانه‌ای از میوه‌های تازه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تامین کنید. از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند احساس تنبلی و تحریک پذیری در شما ایجاد کنند.
• هیدراته بمانید: مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار مانند نوشابه خودداری کنید.
• هر روز ورزش کنید: هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. این باعث تقویت خلق و خوی طبیعی می‌شود و می‌تواند به حذف سموم در حین تعریق کمک کند.

علائم ترک حشیش

از جنبه روانشناختی، افراد هنگام استفاده از حشیش اغلب سرخوشی، افزایش ادراک حسی و احساس آرامش را تجربه می‌کنند. برخی افراد نیز افزایش خلاقیت و اجتماعی بودن را گزارش می‌دهند. با این حال، حشیش همچنین می‌تواند منجر به اثرات روانی منفی مانند اضطراب، پارانویا و در برخی موارد توهم یا رفتار هذیانی شود.
از نظر فیزیکی، استفاده از حشیش می‌تواند منجر به قرمزی چشم، خشکی دهان و افزایش اشتها شود؛ همچنین ممکن است منجر به اختلال در مهارت‌های حرکتی و هماهنگی شود و فعالیت‌هایی مانند رانندگی را خطرناک کند. در دراز مدت، استفاده مکرر می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود، به خصوص اگر حشیش دودی باشد.

علائم و نشانه‌های ترک حشیش می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما عموماً اثرات روانی و فیزیکی را شامل می‌شود. اما به طور کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید:
• سه روز اول : در حدود روز اول تا سوم سم‌زدایی حشیش، عوارض جانبی در قوی‌ترین حالت خود قرار دارند. علاوه بر درد معده ممکن است استفراغ نیز رخ دهد. اغلب در این مرحله تعریق زیاد دیده می‌شود. افراد ممکن است بی قرار شوند و احساس کنند که باید دوباره از حشیش استفاده کنند. عود در این مرحله غیرمعمول نیست؛ بنابراین افرادی که روی بهبودی موثر اعتیاد خود، کار می‌کنند می‌توانند به دنبال درمان حرفه‌ای اعتیاد در ‌کلینیک‌های توانبخشی حرفه‌ایی باشند.

  • ۷ تا 10 روز:علائم ترک حشیش به اوج خود می‌رسد. در روز چهارم سم زدایی، بسیاری از علائم فیزیکی شروع به کاهش می‌کند، اما عوارض جانبی روانی برای بسیاری از افراد تشدید می‌شود. افسردگی در این بخش از جدول زمانی ترک حشیش بسیار رایج است؛ زیرا بدن سعی می کند خود را با عملکرد بدون THC تنظیم کند.
  • 10 تا ۲۰ روز:علائم ترک حشیش شروع به کاهش می‌کند. با پایان هفته دوم، بیشتر افراد دوباره احساس ثبات و قدرت می‌کنند، اما ادامه درمان هنوز بخش مهمی از این روند است.

برای اکثر افراد، بدن دارو را به طور کامل ظرف 30 روز دفع می‌کند. این لزوماً به این معنی نیست که کسی اثرات ترک حشیش را برای مدت طولانی احساس نخواهد کرد. در بیشتر موارد، ناراحتی ناشی از علائم ترک حشیش تنها حدود سه هفته طول می‌کشد، گاهی اوقات کمی کمتر.

عوارض ترک حشیش

مبارزه با عوارض ترک حشیش می‌تواند فوق العاده چالش برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست. عوارض ترک حشیش نسبت به سایر مواد افیونی کمتر است اما در نوع خود می‌تواند شدید باشد و شامل افسردگی، اضطراب، خستگی و هوس باشد. این علائم ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشند و تمیز ماندن را دشوار کنند. با این حال، با طرز فکر، حمایت و ابزار مناسب، می‌توان بر اعتیاد به کوکائین غلبه کرد.
لازم به یادآوری است که بهبودی یک فرآیند است و ممکن است شکست‌هایی رخ دهد. اگر لغزش کردید، تسلیم نشوید. به جلو رفتن ادامه دهید و در صورت نیاز کمک بخواهید.

ترک حشیش در خانه

ترک حشیش به تنهایی و در خانه ممکن است اما می‌تواند بسیار دشوار باشد. درد ناشی از کناره‌گیری، فقدان حمایت خانواده و دوستان و ولع مصرف می‌تواند ترک آن را غیرممکن کند. با این حال، با داروهای مناسب، حمایت و رفتار درمانی غلبه بر اعتیاد به ترک حشیش امکان پذیر است. هر چقدر هم که در آن زمان دشوار به نظر برسد، یافتن حمایت مناسب از سوی پزشکان، دوستان، خانواده و درمانگران می‌تواند مسیر بهبودی را دست‌یافتنی کند.
اگر شما یا کسی که دوستش دارید به حشیش معتاد هستید، پیدا کردن یک کلینیک توانبخشی با کیفیت بالا، می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. کلینیک‌های توانبخشی تمام حمایت‌های لازم را برای غلبه بر اعتیاد به افراد ارائه می‌کنند. از طریق متخصصان پزشکی و بهداشت روان آموزش دیده، عزیز شما در هنگام سم زدایی از حشیش و شروع سفر بهبودی خود، ایمن و راحت خواهد بود.

ترک حشیش با متادون

متادون علائم دردناک ترک حشیش را کاهش می‌دهد و اثرات سرخوشی آن را مسدود می‌کند. مانند تمام داروهای مورد استفاده در درمان با کمک دارو، متادون نیز باید به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع که شامل مشاوره و مشارکت در برنامه‌های حمایت اجتماعی است، تجویز شود.
مدت زمان درمان با متادون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. طول درمان با متادون باید حداقل ۱۲ ماه باشد. برخی از بیماران ممکن است برای چند سال نیاز به درمان داشته باشند. حتی اگر بیمار احساس کند که آماده توقف درمان با متادون است، برای جلوگیری از ترک، درمان باید به تدریج قطع شود. چنین تصمیمی باید تحت نظارت پزشک باشد.
متادون می‌تواند اعتیادآور باشد؛ بنابراین باید دقیقاً طبق دستور مصرف شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که مجاز به مصرف متادون در خانه هستند، بسیار مهم است. داروی متادون به طور خاص برای هر بیمار طراحی شده است (چون دوز اغلب تنظیم می‌شود) و هرگز نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا به دیگران داده شود.

بیماران باید سابقه سلامت کامل خود را با پزشک به اشتراک بگذارند تا از استفاده ایمن از دارو اطمینان حاصل کنند؛ چراکه سایر داروها ممکن است با متادون تداخل داشته باشند و باعث ناراحتی قلبی شو

ترک حشیش چقدر طول میکشد؟

بسیاری از افرادی که از حشیش استفاده می‌کنند از ما می‌پرسند “مصرف حشیش چند روز طول می‌کشد؟” علائم بر اساس عوامل متعددی از جمله دفعات مصرف، مقدار مصرف و سلامت جسمی و روانی فرد متفاوت خواهد بود. اما به‌طور معمول بین ۱۰ تا ۶۰ روز بسته به عوامل گفته شده، طول می‌کشد.

افسردگی بعد از ترک حشیش

حشیش بر سطح دوپامین و نحوه تجربه لذت تأثیر می‌گذارد. مصرف طولانی مدت حشیش در واقع میزان دوپامین مورد نیاز برای احساس این احساسات خوب را تغییر می دهد. چیزهایی مانند یک وعده غذایی واقعاً خوب دیگر دوپامین کافی برای ایجاد پاسخ لذت‌بخش ترشح نمی‌کنند. با تبدیل شدن این شادی‌های روزمره، افسردگی می.تواند شروع شود، به خصوص زمانی که کوکائین استفاده نمی‌شود.
ترک حشیش اغلب با ایجاد افسردگی همراه است. این به این دلیل است که مغز در تلاش است تا سطوح شیمیایی را دوباره به حالت عادی تنظیم کند. احساس افسردگی و درماندگی می‌تواند در این مرحله ایجاد شود و باعث ایجاد افکار منفی شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر در حین ترک حشیش به فکر آسیب رساندن به خود یا خودکشی افتادید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

جمع بندی
رفتن به مرکز ترک اعتیاد حشیش فرصت فوق العاده‌ای را برای بهبودی از این نوع اعتیاد به شما می‌دهد. مطالعات نشان داده است که با استفاده از انواع روش‌های درمانی، اکثر افراد می‌توانند اعتیاد خود را ترک کرده و با شانس بسیار کمتری برای عود بهبودی یابند. با رفتن به گروه‌هایی که می‌توانید با بیماران دیگر صحبت کنید و از یکدیگر بیاموزید و با شرکت در مشاوره با یک درمانگر، می‌توانید بینش باورنکردنی در مورد اعتیاد خود به دست آورید که می‌تواند به بهبودی شما در سطح فیزیکی و روانی کمک کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌چه در بازتوانی بستری و درمان سرپایی در ترجمه زندگی انتظار می‌رود، دریافت مشاوره پزشکی و استفاده از بیمه برای پرداخت هزینه‌های توانبخشی، با ما با شماره 09122300697 تماس بگیرید . مشاوران ما شبانه روز در دسترس هستند تا به هر سؤالی پاسخ دهند و فرآیند پذیرش را شروع کنند .

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *