09122300547

مطالب پر بازدید

ابزار ششم کوچینگ تغییر: شعور تغییر، نیت متعالی + پیش بینی

تغییر کردن زمانی اتفاق می افتد که ما بتوانیم سطح آگاهی‌مان را در زندگی بالا ببریم. در واقع این سطح آگاهی ماست که شعور، احساسات و افکار ما را تغییر می‌دهد و تا زمانی‌که شعور تغییر در ما ایجاد نشود هیچ قدم مثبتی در جهت بهتر شدن نمی توان برداشت. رسیدن به شعور تغییر محقق نمی شود مگر با ارتقای ابعاد معنوی وجود و گوش سپردن به ندای درونی‌مان. ترجمه زندگی در این مقاله قصد دارد به شما مسیر رسیدن به شعور تغییر را نشان دهد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

شعور تغییر

 

مسیر رسیدن به شعور تغییر چگونه است؟

همانگونه که در مقاله ابزار سوم کوچینگ تغییر گفتیم یکی از موارد مهم در فرآیند تغییر، داشتن ظرفیت تغییر است و یکی از مولفه‌های مهم ظرفیت تغییر، رسیدن به آگاهی و شعور تغییر در زندگی است.
تمام تغییر های زندگی ما با یک تصمیم آغاز می شود؛ اما قبل از آنکه بخواهیم این تصمیم بزرگ را بگیریم باید نسبت به تغییری که می خواهد در زندگی‌مان رخ دهد و ابعاد مختلف این تغییر آگاهی و شناخت کامل را پیدا کنیم. در واقع، کسب شناخت و رسیدن به شعور تغییر می تواند به ما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه و درست‌تری برای زندگی‌مان بگیریم.

 

مسیر رسیدن به شعور تغییر چگونه است؟

 

ما، خود اولین ابزار برای تغییر و شعور تغییر هستیم

بد نیست بدانید مهمترین ابزاری که برای تغییر در ابتدای راه به آن نیاز داریم خود ما هستیم؛ آری خود ما! ما با شناخت نقاط قوت و ضعف، توانایی ها و استعدادها، نقص‌ها و کاستی‌ها و ابعاد درونی وجودمان می‌توانیم به تنهایی یک ابزار قوی برای تغییر زندگی خودمان باشیم.

تجربه بارها نشان داده که در زندگی همه‌ی ما انسان ها، شروع تغییر معمولاً با مواجه با یک اتفاق ناخوشایند و دردناک یا قرار گرفتن در شرایطی عذاب‌آور و دردناک بوده است. اکنون با آوردن مثالی این مسئله را برایتان روشن‌تر می‌کنم. تصور کنید که سالهاست در دام اعتیاد گرفتارید و هر بار پس از تلاش‌های مکرر و بی‌نتیجه برای ترک ماده مخدر مصرفی دوباره به سمت مصرف آن ماده رفته‌اید.

عاقبت، یک روز، درمانده و ناتوان و بی‌پناه به این نتیجه می‌رسید که باید زندگی‌تان را تغییر دهید و از شر اعتیاد خلاص شوید و در واقع تصمیم به تغییر را می گیرید و با خود عهد می‌بندید که دیگر ماده مخدر مصرف نکنید؛ اما آیا با همان افکار و باورها و ویژگی های شخصیتی زمان مصرف می‌توانید به یک انسان متفاوت و بهبودیافته تبدیل بشوید.

آیا بدون خودشناسی و شناخت ابعاد درونی وجود خود و رسیدن به شعور تغییر می‌توانید اعتیاد را ترک کنید؟ پاسخ مسلماً خیر است چرا که برای تغییر زندگی و ترک عادت‌های مخربی مانند اعتیاد باید از دورن تغییر کرد در واقع به درک درستی از شعور تغییر دست یافت، به اصطلاح تا درون را زیر و رو نکنیم بیرون متحول نمی‌شود.

در حقیقت همان شرایط رنج آور و دردناک مانند اهرمی برای شروع تغییر عمل می‌کند. اهرمی که ابتدا ذهن و سپس تمام تلاش‌های ما را در جهت رسیدن به خواسته‌مان به کار می‌اندازد. وضعیتی که در آن فرد به مرحله‌ای می‌رسد که با خود می‌گوید من واقعاً می‌خواهم تغییر کنم» و حاضر است برای تغییر زندگیِ تکراری که در آن گرفتار شده، دست به هر کاری بزند.

 

اولین ابزار برای تغییر

 

کسب آگاهی و شعور تغییر بدون تغییر باورها غیرممکن است

اکثر کسانی که تمایل به تغییر دارند، ابتدا سعی می‌کنند تغییراتی در رفتار خود ایجاد کنند. مثلاً با کاهش مقدار غذای روزانه خود، سعی می‌کنند از اضافه‌وزن خود کم کنند و این در صورتی است که تغییر رفتار بدون تغییر باورها و رسیدن به شعور و آگاهی لازم کاری بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است.

تعجبی ندارد که این افراد بارها بارها با این شیوه دست به تغییر زده‌اند و شکست خورده‌اند؛ زیرا آنها سال‌ها با ذهنیت یک فرد ناسالم و چاق زندگی کرده‌اند و یکسری ویژگی‌ها و عادت‌ها طی سال‌ها در آن‌ها ریشه دوانده‌اند و حالا بدون تغییر این ذهنیت‌ها و دیدگاه‌ها قصدِ تغییر خود را دارند. در حقیقت شعور تغییر، تغییر دیدگاه‌های هم‌جهت و همسو باهدف کاری است.

ما برای تغییر ابتدا باید دیدگاهمان را تغییر بدهیم. اگر دیدگاه‌ها و باورهایی که در ذهن داریم خوب و متناسب با اهداف ما باشند، از وضعیت کنونیِ زندگی‌مان و آنچه اکنون هستیم، حس و حال خوبی خواهیم داشت؛ زیرا باورهای متناسب با اهداف، نتیجه‌ای مطلوب به بار می‌آورند. در چنین شرایطی ممکن است نیازی به تغییر در درونمان حس نکنیم اما اگر هنوز حس می‌کنیم که با بهترین نسخه از خودمان فاصله داریم، پس باید تغییراتی در باورها و دیدگاه‌های خود ایجاد کنیم تا بتوانیم به موفقیت و احساس بهتری دست پیدا کنیم.

 

کسب آگاهی و شعور تغییر

 

۶ ویژگی کسی که به شعور، آگاهی و شناخت لازم برای تغییر زندگی دست یافته است:

همان‌گونه که در مقاله ابزار چهارم کوچینگ تغییر از هرم سلسله نیازهای مازلو صحبت کردیم، ارزشمندترین نیاز انسان، خودشکوفایی است. خودشکوفایی (Self Actualization) درواقع رسالتی است که هر انسانی بر عهده دارد و باید بتواند خودش را به آن هدف برساند. مطابق با هرم مازلو سایر نیازهای انسان مبتنی بر کمبود هستند و این در صورتی است که نیاز به خودشکوفایی، یک نیاز مبتنی بر رشد و تعالی است. دانش رشد فردی درواقع همان دانشی است که به ما کمک می‌کند در مسیر ارضای نیازهایمان به خودشکوفایی برسیم و با کمک گرفتن از این دانش بنیادی می‌توانیم خود را برای موفقیت آماده کرده و رسالت انسانی خودمان را به انجام برسانیم.

درواقع با کسب شعور تغییر و دانش رشد فردی ما تبدیل به کسی می‌شویم که:
۱. واقعیت را آن‌گونه که هست می‌پذیریم و تا حد امکان برای بهتر کردن واقعیت زندگی خود تلاش می‌کنیم.
۲. در برخورد با خود و دیگران واقع‌بینانه‌تر رفتار می‌کنیم.
۳. خود را با سایر انسان‌ها برابر و برادر می‌دانیم و تا حد امکان تلاش می‌کنیم که باری از دوش بشریت برداریم.
۴. در تمامی عرصه‌ها، عقل را به میدان می‌آوریم.
۵. مسئولیت‌پذیری و سخت‌کوشی به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده است.
۶. نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسیم، آن‌ها را می‌پذیریم و برای بهبود وضعیت خود تلاش می‌کنیم.

 

 

۳ ابزار مهم روانی برای افزایش آگاهی و شعور تغییر

ما برای کسب شعور و آگاهی لازم برای تغییر خود و زندگی‌مان نیازمند استفاده از یکسری ابزارهای روانی کارآمد هستیم که با کمک آن‌ها می‌توانیم گام‌های محکم‌تری به‌سوی تغییرات سازنده و مفید برداریم. ترجمه زندگی در ادامه این مقاله ۳ ابزار روانی مهم که برای رسیدن به شعور تغییر، لازم و ضروری هستند را به شما معرفی می‌کند پس لطفاً از همراهی ما دست نکشید و با ما بمانید.

ابزار اول: خودآگاهی:

اولین ابزار روانی مهمی که به ما در رسیدن به شناخت و شعور تغییر کمک می‌کند خودآگاهی است. خودآگاهی یعنی رسیدن به شناختی دقیق و درست از خود. خودآگاهی درواقع مهارتی است که به ما کمک می‌کند تا تصویر واضح، روشن و درستی از خود داشته باشیم. مهارت خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا شناخت بیشتری در مورد خود، خصوصیت‌ها، نیازها، خواسته‌ها، اهداف، نقاط قوت و ضعف، نقاط قابل‌بهبود، احساس‌ها، ارزش‌ها و هویت خودمان به دست آوریم. درواقع شعور تغییر بدین گونه ست، هر چه بیشتر و بهتر خودمان را بشناسیم، بهتر می‌توانیم آنچه را که هستیم، بپذیریم و یا تغییر دهیم .

تأثیرات مثبت خودآگاهی

مهارت خودآگاهی اولین قدم اساسی در تغییر زندگی، خلق آنچه می‌خواهید و تسلط بر آینده خود است. خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که انرژی، احساسات، شخصیت و واکنش‌های خود را بر چه چیزی متمرکز کنید. وقتی خودآگاه هستید می‌توانید ببینید که افکار و احساساتتان چگونه شما را راهنمایی می‌کنند. خودآگاهی همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اقدامات خود را کنترل کنید و برای دستیابی به نتایج موردنظر خود تغییرات لازم را انجام دهید.

ابزار دوم: ارزش‌های معنوی و ایمان به نیرویی برتر از خود

درزمینهٔ رشد و اعتلای معنوی، از چه ارزش‌هایی بهره می‌گیرید؟ آیا به ارزش‌هایی از قبیل آرامش، شادی، عشق، محبت، بخشش، خویشتن‌داری، ایمان، امید و شکوفایی شخصی معتقدید؟
یکی از اصول مهم برای رسیدن به شناخت و شعور تغییر زندگی، اصل معنوی ایمان به عالم هستی و خوبی، قدرت متعالی در هر موقعیتی است. سعی کنید در هر مشکلی دنبال چیزی سودمند بگردید. باور داشته باشید که هر اتفاقی که می‌افتد، جنبه خوب و خیری برای شما به دنبال دارد و هر اتفاقی که می‌افتد به شما کمک می‌کند تا موفق‌تر و شادتر شوید.
نورمن وینسنت پیل می‌گفت: وقتی خداوند نعمتی را به کسی ارزانی می‌کند، آن را در مسئله‌ای می‌پیچد. هر چه هدیه خداوند بزرگ‌تر باشد، مسئله هم بزرگ‌تر است».
در هر دشواری، دنبال چیز ارزشمندی بگردید. ایمان داشته باشید که در کائنات هوش و فراستی یزدانی وجود دارد که در هر قدمی که برمی‌دارید راهنمای شماست. وقتی این‌گونه فکر کردن را تمرین کردید، از اتفاقات حیرت‌انگیزی که در زندگی‌تان می‌افتد، شگفت‌زده می‌شوید.
تأثیرات مثبت ارزش‌های معنوی و ایمان به نیرویی برتر از خود
انسانی که دارای ارزش‌های معنوی بوده و به نیروی برتر از خود یعنی خداوند ایمان دارد پیوندی دوستانه با انسان‌های دیگر و جهان داشته و درواقع نوعی هماهنگی میان انسان‌های باایمان و آرمانه‌ای کلی جهان وجود دارد. از تأثیرات مثبت ایمان می‌توان به ‍‍‍«خوش‌بینی» اشاره کرد، خوش‌بینی به جهان و خلقت و هستی. خوش‌بینی هم انسان را هدف‌دار می‌کند و هم سعادت و تکامل را به انسان معرفی می‌کند. انسان خوش‌بین طبعاً دیدی مثبت نگر نسبت به کل نظام هستی و قوانین حاکم بر آن دارد. دومین اثر ایمان و داشتن ارزش‌های معنوی روشندلی است. ایمان برای انسان مانند چراغی است که درونش را روشن می‌کند سومین اثر آن امیدواری به نتیجه خوب و تلاش خوب و بالاخره چهارمین اثر آن آرامش خاطر و آسایش است.

ابزار سوم: افزایش نیروی درونی
سومین ابزار روانی مهم برای رسیدن به شعور تغییر، افزایش نیروی درونی است. نیروی درونی درواقع جنبه دیگری از شخصیت شماست که راهنمایی‌تان می‌کند که چگونه در برابر درد و رنج، چالش‌ها و درگیری‌ها در زندگی‌تان واکنش نشان دهید. وجود این نیرو در شما به دیگران می‌فهماند که قدرت تحمل شما در برابر سختی‌ها چقدر بوده و در شرایط بحرانی چقدر می‌توانید تأثیرگذار باشید.
میزان نیروی درونی شما ثمره‌ی مبارزات و مقاومت‌هایی هستند که در آن‌ها گاهی برنده بوده‌اید و گاهی بازنده. این قدرت درونی از رنج‌هایی که به‌جای فرار به استقبالشان رفته‌اید و از اندوهی که شما را مهربان‌ و دلسوزتر کرده، نشاءت می‌گیرند. میزان قدرت درونی شما درواقع از درک این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که شما نمی‌توانید دیگران را وادار کنید به خاطر شما تغییر کنند و درنتیجه، تغییر را در خودتان به وجود می‌آورید
تأثیرات مثبت نیروی درونی
انسانی که نیروی درونی خود را ارتقا بخشیده در برابر سختی‌ها و مشکلات مقاوم‌تر بوده و در میان تمام این سختی‌ها و مشکلات معنایی برای ادامه دادن زندگی پیدا خواهد کرد. او سرسختانه در راستای اهدافش گام برمی‌دارد و چیزی نمی‌تواند او را از میانه‌ی میدان نبرد زندگی به درکند. این‌گونه افراد آرامش داشتن در زندگی و حفظ آن را یاد می‌گیرند. آن‌ها نسبت به خود و دیگران مهربان و دلسوزند و به‌راحتی می‌بخشند. آن‌ها مسئولیت همه‌ی کارهای خود را به عهده می‌گیرند و هیچ‌گاه به دنبال بهانه‌تراشی و فرار از مسئولیت نیستند. در ادامه به ۵ دیدگاه برای تقویت نیروی درونی اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید:

 

تأثیرات مثبت خودآگاهی

 

۵ دیدگاه برای تقویت خواست و نیت درونی‌تان برای تغییر

۱. هیچ‌کس به‌طور صد درصد قوی نیست!
هیچ‌کس کامل نیست. اجازه ندهید ضعف و ترس حتی برای لحظه‌ای شمارا تحت تأثیر خود قرار دهد. زندگی شما نتیجه یک آزمون نیست و شما بارها و بارها امتحان می‌شوید. برخی روزها، قوی بودن سخت‌تر از حد معمول است و ممکن است شکست بخورید اما آنچه پس از ناکامی انجام می‌دهید اهمیت بسیاری دارد. یادتان باشد که نحوه مدیریت شکست‌هایتان می‌تواند در ساخت نیروی درونی مؤثرتر از این باشد که آیا در انجام کارها سابقه خوبی دارید یا خیر.

۲. نیروی درونی بر پایه درستی شکوفا می‌شود
داستان‌های قدیمی در مورد خودتان که حقیقت ندارند را کنار بگذارید. چه این داستان‌ها تخیلی باشند و چه حرفهای تحقیرآمیزی باشند که خودتان به خودتان می‌زنید، باید تمام این روایات که کمکی هم به شما نمی‌کنند را دور بریزید. شما می‌توانید این کار را با جایگزین کردن آن افکار منفی و کذب با حقیقت اینکه که واقعاً که هستید، چه کرده‌اید و چه‌کارهایی برای انجام دادن دارید، شروع کنید. وقتی مأموریت مهمی دارید، وقت ندارید تا خودتان را سرزنش کنید و باید ازنظر ذهنی مانند یک ابرقهرمان رفتار کنید.

۳. خود مراقبتی مهم است
افراد قوی خواسته‌های معقولشان را نادیده نمی‌گیرند. آن‌ها فرق بین نیروی واقعی و غروری که باعث نابودی‌شان می‌شود را می‌دانند. افراد قوی نیاز ندارند به همه ثابت کنند که هیچ‌کس نمی‌تواند سرسخت‌تر از آن‌ها باشد.آن‌ها با خود مراقبتی آشنا هستند و برای آن، چه برای خودشان و چه برای دیگران ارزش قائل هستند. آن‌ها برای بردهایشان به همان اندازه که برای موفقیت‌های دیگران خوشحال می‌شوند، ارزش قائل‌اند. آن‌ها هرچه را که برای خود می‌پسندند برای دیگران هم می‌پسندند!

۴. افراد به یکدیگر نیاز دارند
شما یک موجود اجتماعی هستید، بااینکه ممکن است گاهی تنها پیاده‌روی کنید، اما هیچ‌وقت کاملاً تنها نیستید. انسان‌هایی در این دنیا هستند که حتی از یک‌لحظه ارتباط برقرار کردن با شما سود می‌برند، بنابراین آنچه را که از دستتان برمی‌آید برای دیگران انجام دهید. افراد دیگری نیز هستند که باوجوداینکه ممکن است نتوانید مدت طولانی را با آن‌ها بگذرانید، اما می‌توانید بر آن‌ها تأثیر مثبت بگذارید.

یک فرد قوی درواقع کسی است که می‌تواند روابط خوبی با دیگران برقرار کند. افراد کوته‌فکر از نیروی درونی بالایی برخوردار نخواهند شد. پس بهتر است درباره اینکه چطور می‌توانید روابطتان را سروسامان دهید بیشتر فکر کنید. بدین معنا نیست که با هرکسی رابطه نزدیک برقرار کنید، اما اگر در حق کسی بدی کرده‌اید آن را جبران کنید. شما تنها کسی نیستید که سود خواهد برد. مراقب معاشرت‌هایی که می‌کنید باشید. لزوماً تمام کسانی که با آن‌ها آشنا می‌شوید، خوب نیستند. همه تصمیم ندارند شخصیتشان را اصلاح کنند یا دنیا را به‌جای بهتری تبدیل کنند.

۵. یادگیری دوست شماست
هرگز دست از یادگیری برندارید. با تمام امکاناتی که برای مطالعه و پیشرفت فردی وجود دارد، پیدا کردن منبعی که حداقل امکان یک شروع رضایت‌بخش را برایتان فراهم کند، چندان هم سخت و زمان‌بر نیست.
یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، وقت گذاشتن برای خواندن (گوش دادن) به کتاب‌های مختلفی است که به شما کمک می‌کنند تا شخصیت بهتری برای خود بسازید.

ابزار سوم: ارزش‌های معنوی و ایمان به نیرویی برتر از خود
درزمینهٔ رشد و اعتلای معنوی، از چه ارزش‌هایی بهره می‌گیرید؟ آیا به ارزش‌هایی از قبیل آرامش، شادی، عشق، محبت، بخشش، خویشتن‌داری، ایمان، امید و شکوفایی شخصی معتقدید؟
یکی از اصول مهم برای رسیدن به شناخت و شعور تغییر زندگی، اصل معنوی ایمان به عالم هستی و خوبی، قدرت متعالی در هر موقعیتی است. سعی کنید در هر مشکلی دنبال چیزی سودمند بگردید. باور داشته باشید که هر اتفاقی که می‌افتد، جنبه خوب و خیری برای شما به دنبال دارد و هر اتفاقی که می‌افتد به شما کمک می‌کند تا موفق‌تر و شادتر شوید.

نورمن وینسنت پیل می‌گفت: وقتی خداوند نعمتی را به کسی ارزانی می‌کند، آن را در مسئله‌ای می‌پیچد. هر چه هدیه خداوند بزرگ‌تر باشد، مسئله هم بزرگ‌تر است».
در هر دشواری، دنبال چیز ارزشمندی بگردید. ایمان داشته باشید که در کائنات هوش و فراستی یزدانی وجود دارد که در هر قدمی که برمی‌دارید راهنمای شماست. وقتی این‌گونه فکر کردن را تمرین کردید، از اتفاقات حیرت‌انگیزی که در زندگی‌تان می‌افتد، شگفت‌زده می‌شوید.

 

 

سخن پایانی
برای اینکه بتوانید تغییری بزرگ و سودمند در زندگی خود رقم بزنید لازم است به این نکته توجه کنید که یکی از مهم‌ترین گام‌ها، کسب آگاهی و شناخت کامل از تغییر پیش رو است. تا زمانی که ما به شعور تغییر و آگاهی از ابعاد معنوی وجودمان دست پیدا نکنیم تا زمانی که عیار درونی وجود و شخصیتمان را بالا نبریم تا زمانی که خواست و نیت درونی‌مان را در جهت خیرخواهی و افکار بشردوستانه هدایت نکنیم تا زمانی که درونمان را متحول نکنیم دنیای بیرونمان متحول نخواهد شد.

 

 

 

 

این مطلب را به دیگران معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *